Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

    Hallo iedereen

    Mijn naam is Laure en ik ben nieuw hier.
    Als kind/tiener was ik altijd al geïnteresseerd in fotografie en gebruikte ik vaak het fototoestel van mijn papa (Pentax IST*Ds). Sinds een aantal jaar (en een aantal mooie reizen later) kriebelde het toch om hier terug mee bezig te zijn. Dus begon ik mij opnieuw meer in te lezen en ben ik aan het denken om toch een opleiding fotografie te gaan volgen.

    Vorige week heb ik dan de oude camera van mijn stiefvader gekregen. Geen nieuwe, maar toch minder antiek dan mijn Pentax
    Dus heb ik deze Nikon D80 eens uitgetest op mijn favoriete onderwerp, mijn 3 katten.
    Ik wil mezelf steeds verbeteren en bijleren, dus feedback is zeker welkom!
    (Heb in lightroom een klein beetje gespeeld met belichting en contrast)






    mvg
    Laure

  • #2
    Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

    De foto's zitten in de goede richting maar tests uitvoeren in dichtbijfotografie is nu niet direct ideaal om te oordelen.
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

      Mooi scherpe oogjes,leuk!
      vriendelijke groeten, Sien

      Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

        Goed gelukt !
        Mooie, zuivere opnamen van drie schattige beestjes !

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

          Schitterende platen en die ogen springen er echt uit qua scherpte en kleuren
          Peter
          mijn website : klik

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

            Fraaie opnames ; stevige scherpte en mooie kleurweergave.

            Grts
            Maurits

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

              Minpunt is het ruisgehalte in de foto maar verstaanbaar als je met een D80 werkt. Je kan niet dezelfde performantie verwachten van een ouder toestel dan van een supermodern toestel. Voorkeur voor de 3de foto. Ik denk dat je met betere lichtomstandigheden minder last zal hebben van ruis.
              https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

                Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                De foto's zitten in de goede richting maar tests uitvoeren in dichtbijfotografie is nu niet direct ideaal om te oordelen.
                Tja, waarom niet? Met closeups moet de focus goed liggen, dat is iets waar veel niet-beginners toch nog de mist in gaan.
                Over de foto's: ik vind de eerste en vooral de derde meest aantrekken, waarschijnlijk door het directe contact.
                Ik zou geneigd zijn te zeggen dat ze wat onderbelicht zijn, maar ergens kan het bewuste keuze zijn gezien ik het ergens wel de sfeer van de foto mee vind maken.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

                  drie fraaie opnames Laure ; 1 & 3 hebben mijn voorkeur , de lapjeskat nog eens overdoen misschien? Dat is eigenlijk het toverwoord voor fraaie opnames; blijven foto's maken en blijven leren uit je eigen werk en dat van anderen.
                  Maar alles bij elkaar ben je toch op de goede weg ; foto's van dieren maken is niet het gemakkelijkste hoor !

                  Mvg
                  Maurits

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

                    Bedankt allemaal!
                    Ik volg jullie allemaal met voorkeur voor foto 1 en 3. Ciske (kat op de 2e foto) wil niet stilzitten en wil dus alleen maar geaaid worden anders loopt ze weg ik was dus al blij met dit resultaat.

                    Het is maar sinds kort dat ik volledig manueel fotografeer, voordien gebruikte ik toch nog vaak de voorkeursstand voor diafragma of sluitertijd.
                    Deze foto's zijn binnen gemaakt met weinig licht. Als ik de instellingen veranderde waren ze toch net iets overbelicht naar mijn mening. Ik was daar dus nog wat aan het sukkelen en vond het nog net oké qua belichting.
                    Ik blijf dus voorlopig vooral veel oefenen op instellingen om dat eerst onder de knie te krijgen.

                    thx voor de feedback!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

                      Wat een schatjes.
                      Ze staan mooi in beeld.
                      groetjes, moniq (BD1321BE)

                      A picture paints a thousand words

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw hier - 'Nieuwe' camera test op mijn favoriete onderwerp

                        Oorspronkelijk geplaatst door LaureVH Bekijk bericht
                        Het is maar sinds kort dat ik volledig manueel fotografeer, voordien gebruikte ik toch nog vaak de voorkeursstand voor diafragma of sluitertijd.
                        Hoewel ik vaak voor de M stand kies, is er vooniets mis met bijvoorbeeld de diafragma-stand te gebruiken indien dit je voordeel oplevert vind ik. Bijvoorbeeld overdag buiten bij landschap of architectuur, waar het onderwerp niet beweegt, kan je deze evengoed gebruiken, gezien een sluitertijd van 1/125s of 1/800s dan niet echt relevant is voor het resultaat.

                        Oorspronkelijk geplaatst door LaureVH Bekijk bericht
                        Als ik de instellingen veranderde waren ze toch net iets overbelicht naar mijn mening. Ik was daar dus nog wat aan het sukkelen en vond het nog net oké qua belichting.
                        Bij beoordelen op je schermpje op de camera, moet je rekening houden dat de omgeving er veel toe doet. Bij bijvoorbeeld een donkere theaterzaal zet je deze best iets minder helder omdat je ogen gewend zijn aan het donkere zaaltje, terwijl in volle daglicht je misschien iets hoger moet gaan om het nog te zien te krijgen. Dan is het histogram wel de beste referentie om te zien of die goed zit.
                        Bij je computerscherm is kalibreren wel de beste optie, dan weet je zeker of je goed zit. Dan is de belichting nog een kwestie van smaak, maar dan zal je echt onderbelicht er wel uithalen.

                        Comment

                        Working...
                        X