Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

drukfilter vijver

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • drukfilter vijver

    Hoi iedereen,

    ben hier nieuw maar ik zag over laatst een vraag ivm een vijver. Nu heb ik ook zo een vraagje. ik ga een vijver steken in onze tuin. 4m lang op 1,5m breed en 1 meter diep. Aansluitend ga ik ook een natuurlijke filter (1,5x1,5x1m) met waterval vlak naast de vijver maken met lava, substraat en planten. onder de lava maak ik een filter ruimte waar ik eventueel te veel opgehoopt vuil af en toe kan wegzuigen met een dompelpomp via 1 of 2 voorgeplaatste buizen.

    Nu is mijn vraag of ik een drukfilter voor de natuurlijke filter kan plaatsen om het eerst grove vuil kan opvangen voor ik naar de grote filter ga?
    De pomp zou een dry pomp zijn van 8000 liter zijn en de drukfilter kan een pomp van 8000 liter aan.

    Zou er drukverlies of flow verschil optreden door de drukfilter? Of kom ik met het wegzuigen in de filterkamer toe of gaat dit heel snel blocked geraken?

    Hopelijk is het een beetje duidelijk.


    Alvast bedankt.

    Guido

  • #2
    Re: drukfilter vijver

    Slechts 1 meter diep?
    Vissen zullen het knap lastig hebben om een zware winter te overleven.
    Het beste filter is een bak aanplanten met riet en, als je dat echt wenst een waterval ertussen maken.
    Dat vuil opsparen in een afzonderlijke ruimte vind ik niet zo'n goed idee want die zal een koek gelijk aarde vormen.
    Midden in je vijver ga je toch dieper moeten gaan dan 1 meter hoor opdat de vissen een harde winter kunnen overleven.
    Het zou jammer zijn dat je bv. aan 1.000 euro mooie Koi's zou verliezen. Denk ook aan waterplanten in uw put en granulaat voor het waterleven.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment

    Working...
    X