Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Misschien Off-Topic en misschien ook niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Misschien Off-Topic en misschien ook niet

    Voor zover het "mijn" landen niet aanbelangt volg ik dit op afstand. In feite zou dit een schat van een forumonderdeel moeten zijn en toch gebeurt er hier héél weinig en dat is jammer.
    Al wat ik kan constateren is dat er voornamelijk posts komen van urbexjonkies die locaties willen delen die er soms (veelal dikwijls) al jaren niet meer zijn en op wie je kan rekenen voor scheldpartijen als je er iets over zegt.

    Bij deze zou ik graag wat tegengas willen geven omdat het m.i. belangrijker is om te weten waar ergens in een land je moet zijn dan welk apparaat en welke lenzen je er nodig hebt. Ik bedoel : als je in een land de out-of-the-box locaties niet kent dan is alle apparatuur waardeloos. Of willen we dan allemaal de miljoenste foto van een locatie nemen ?
    Ik niet.

    Er moeten hier toch meer mensen zijn die maniakaal met een reisbestemming vertrouwd zijn ? Of toch niet ?
    Ben ik hier dan de enige ? Dat kan toch niet ?

  • #2
    Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

    Eigenlijk is daar maar één oplossing voor: ergens lang naar toe gaan zodat je daar alles van alle kanten kunt bestuderen, foto's maken en weer opnieuw maken. Sommige stadsfoto's van mijn woonplaats heb ik wel 4x gemaakt. Ook de echte toeristenvallen kun je best origineel fotograferen, maar dat kost wat meer moeite of gewoon rondkijken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

      Volledig ON-topic (en een verademing tussen de urbex posts ).
      Wel een bedenking, wil je echt de "speciallekes" in een land dan doe je dat meestal niet bij een eerste bezoek maar wel eens je de belangrijkste zaken gezien hebt bij een tweede, derde... enz reis. En dan is de vraag natuurlijk of je een aantal keer dezelfde bestemming kiest dan wel steeds andere bestemmingen. Hoewel wij een aantal dingen meer dan eens hebben bezocht kiezen we toch meestal voor iets nieuws.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Of willen we dan allemaal de miljoenste foto van een locatie nemen ?
        Ik niet.

        Ik wel, want ik maak opnames voor mezelf en niet voor een ander
        Dus als ik ergens voor de eerste keer kom wil ik gerust dezelfde foto maken die anderen al gemaakt hebben want voor mij is dat dan de eerste keer
        Tevens heeft niet iedereen veel vakantie, dus als je dan eens ergens op een mooie locatie komt waarom zou je dan niet de gekende locatie ook vast leggen.
        Wat niet wil zeggen dat ik na die "bekende" opname wel op zoek zal gaan om toch een iets andere manier de locatie vast te leggen

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Ik wel, want ik maak opnames voor mezelf en niet voor een ander
          Dus als ik ergens voor de eerste keer kom wil ik gerust dezelfde foto maken die anderen al gemaakt hebben want voor mij is dat dan de eerste keer
          Tevens heeft niet iedereen veel vakantie, dus als je dan eens ergens op een mooie locatie komt waarom zou je dan niet de gekende locatie ook vast leggen.
          Wat niet wil zeggen dat ik na die "bekende" opname wel op zoek zal gaan om toch een iets andere manier de locatie vast te leggen

          grts
          Sieg
          Ik versta je volledig hierin. Ik zou ook een foto nemen van de Taj Mahal, maar niet voor de 7e keer.
          In feite bedoelde ik dat ook niet écht zo, het gaat me vnl over tips waarmee je de klassieke foto's kan ontwijken, wel fotograferen maar niet zoals iedereen. Wat zijn bruikbare tips om uit je reis op fotografisch gebied het max te halen, het is meer dat.
          En sommige ontdek je per toeval. Een vb : ik ben 4 keer bij het beroemde ijsmeer op IJsland geweest, drie van de vier keren lagen die ijsbergen in de lagune stil en lagen er bijzonder weinig op het strand aan de andere kant. In 2011 heb ik de reden ontdekt : er zit daar getijde op, als het water opkomt stromen er geen naar buiten op het strand en het smeltproces gaat véél sneller dan ik dacht. Maar bij vloed liggen de ijsbergen bewegingsloos. Toevallig ontdekt toen ik uitgevlooid had dat de opkomende zon het ijsmassief (in het Westen dus) in het oranje moest zetten. Goed, ik om 4.00 h uit mijn tent en ik wist niet wat ik zag : gigantische ijsblokken die zich lagen te wentelen, botsten in stilte, nieuwsgierige zeehonden volgden me, idem voor nieuwsgierige sneeuwgorzen. Alles in een absolute stilte, terwijl de ijstoppen oranje begonnen verkleuren. Ik heb daar toen letterlijk tranen in de ogen gekregen. Een paar uur later lag het strand bezaaid met ijsblokken en 6 uur nadien waren die weer weg.
          Ik ben 7 keer bij Geysir geweest, wil jij daar de zoveelste foto met al de toeristen ? Ik niet. Wat is de tip om ze te mijden ? De bussen van de Golden tour uit Reykjavik rond 10 h, ze willen eerst hun ontbijtje en het is nog een stukje rijden. Dan is het foutu. De oplossing : ga vroeg, liefst vroeger dan 7 uur. Bij mij was er enkel een vader met zijn zoontje die het een kwartier later al gezien had. Enfin, ik kan zo heel wat voorbeelden geven, ik dacht dat dit één van de redenen was van het bestaan van dit topic.

          Binnen de beschikbare tijd moet je keuzes maken in je locaties, veel te veel mensen willen de ringweg afrijden in een of twee weken. Mis. Ik kan je vertellen dat mijn laatste bezoek er een was van 5 weken, ik heb stukken moeten laten weg vallen. Ik heb op Reismarkt als informant mensen geweten die met een caravan van Dilbeek naar de Noordkaap wilden in ..... 12 dagen. Wat hebben die mensen gezien of gemaakt ?

          Comment


          • #6
            Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

            Tegelijkertijd moet je oppassen met de echt gevoelige info. Vrienden van me gaan altijd met een kleine tent, te voet en verder met het openbaar vervoer. Luc had een lang gesprek met de chauffeur en die wist te zegge dat hij een paar jaar daarvoor een passagier had die hem de oren van het hoofd zaagde. De man werd het beu en besloot de vrouw een verhaal op de mouw te spelden over een lavagat waar je een steen moest in werpen. Het gat antwoordde in het Deens.
            Het jaar daarop kwam iedereen hem vragen naar het bewuste gat. Het werd pas duidelijk toen het volk voor een wandeling van de bus was en hij een Lonely Planet zag liggen. Wat vindt hij daarin ? Het verhaal van het gat.

            Comment


            • #7
              Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ik versta je volledig hierin. Ik zou ook een foto nemen van de Taj Mahal, maar niet voor de 7e keer.
              In feite bedoelde ik dat ook niet écht zo, het gaat me vnl over tips waarmee je de klassieke foto's kan ontwijken, wel fotograferen maar niet zoals iedereen. Wat zijn bruikbare tips om uit je reis op fotografisch gebied het max te halen, het is meer dat.....

              Binnen de beschikbare tijd moet je keuzes maken in je locaties, veel te veel mensen willen de ringweg afrijden in een of twee weken. Mis. Ik kan je vertellen dat mijn laatste bezoek er een was van 5 weken, ik heb stukken moeten laten weg vallen. Ik heb op Reismarkt als informant mensen geweten die met een caravan van Dilbeek naar de Noordkaap wilden in ..... 12 dagen. Wat hebben die mensen gezien of gemaakt ?
              Ga ook mee in het verhaal dat ik foto's voor mezelf neem. Kan mij niet veel schelen als die al 7 keer op postkaarten staat. Ik begrijp het ook niet waarom er mensen zover reizen om dan op 15 minuten "alles" gezien te hebben. Maar elk zijn ding zeker. Zelf behoor ik tot het soort toeristen die ze bij sluitingstijd het museum/kerk/park moeten uitzetten. En eerlijk gezegd, ik fotografeer minder en minder op reis. Gewoon omdat er meer te zien is dan wat er door je zoeker te zien is. Heb 1x die fout gemaakt en dat doe ik dus nooit meer. Ga dus ook niet op reis om foto's te nemen maar foto's nemen is een klein deeltje van de reis.

              Langs de andere kant is het wel moeilijk om zoiets door te geven. Je kan moeilijk inschatten wat mensen wel of niet inetressant/boeiend/prettig gaan vinden.

              Comment


              • #8
                Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

                Ik ook. Ik neem ze ook enkel voor mezelf, dat is ook een van de redenen waarom ik hier nooit foto's plaats. Maar goh, je kan het maar zeggen zeker ? Ik wil niemand beinvloeden. Verre van.
                Ik bedoel : iemand op citytrip zal wel niet moeten weten waar er Jan-Van-Genten zitten zeker ? Een vogelfotograaf zal wél de oren spitsen.

                Als het er niet staat kan je het ook niet lezen denk ik dan.

                Comment


                • #9
                  Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

                  Ik heb me nooit laten "adviseren" door andere reizigers-fotografen omtrent "fotogenieke" plaatsen. Wat voor de ene een fotomoment is ontgaat de andere waarschijnlijk volledig.
                  Een programma met "places to see" wil ik ook niet aan beginnen want dan val je steevast in de val vd populaire, meestal overbevolkte, plaatsen.
                  Het enige dat ik voorbereid op een trip is het transport (vlucht-wagen etc...) en overnachtingen. Eens ter plaatse zie ik wel waar mijn benen mij naartoe brengen.

                  Na mijn city-trip naar New York keek ik met weemoed naar mijn eigen stad (Mechelen) denkende dat ik in een foto-woestijn leefde.
                  Slechts recent ben ik begonnen met mijn eigen stad te herontdekken en na een paar maanden heb ik al een aantal (imo dan toch) goede foto's gemaakt en niet vd "must haves" zoals de Grote Markt, St Rombautstoren etc... . Hoe meer ik "doelloos" door de stad wandel geraak ik meer en meer in de ban van wat ze te bieden heeft aan zichten en verwonder mij dat ik dat voordien niet opmerkte.

                  't Is een dooddoener, ik weet het, maar fotografie begint met zien (zonder camera) en daar heb je geen advies of hints voor nodig.

                  Ik vergelijk het wat met die belachelijke "rule of thirds". Eens je die teveel in je hoofd haalt ga je bijna compulsief zoeken naar die compositie waardoor je vaak andere verrassende standpunten negeert. Hetzelfde gaat imo op voor tips van anderen over wat je best gaat bekijken in een plaats.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

                    Inderdaad. We zijn soms blind met zaken te 'zien' die ons vertrouwd lijken.

                    Ik ga nu al een 10-tal jaar na Roemenië. En fotografeer soms wel eens iets twee keer. Maar, er zijn vele wegen/toeritische paden te bewandelen. En wat materiaal betreft, een landschap is en blijft een landschap. Ook al is het ergens anders.
                    Een stad is en blijft een stad.
                    Ik bedoel maar, soms zie ik hier vragen staan (in deze rubriek) en dan denk ik bij mezelf zoiets als 'hebben ze ooit wel eens een vogel hier gefotografeerd' ? Vogels zitten ook hier kortbij of verweg. In principe weet je dat nooit. Tenzij je naar de zoo gaat...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

                      Als we op reis gaan, dan fotografeer ik. Wanneer een mogelijks interessante opname verhinderd wordt door tijdelijk obstakel, dan wil ik (en voornamelijk mijn ongeduldig gezelschap) wel enkele minuten wachten, maar dan neem ik genoegen met een alternatieve opnamehoek. Is het vloed, dan zal ik het reisplan niet omgooien om te wachten op eb. De foto's geven een beeld van de reis, zoals het was op dat moment en liefst ook met weergave van het gevoel dat ik er bij had. Dat laat ons toe veel verschillende zaken te zien en er de impressies van te bewaren.
                      Dat is een hemelsbreed verschil met een grondige studie van een bepaald gebied of gebouw. Voor mij zijn dit twee verschillende visies. Maar zelfs wanneer men jaar na jaar maanden hetzelfde onderwerp observeert, kan men toch DIE opname missen van een gebeurtenis of een lichtinval die door een voorbijkomende toerist met zijn smartphone werd opgemerkt.
                      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

                        Ik denk dat de meesten me niet begrijpen. Ik bedoelde in feite dat ik na een half leven (38 jaar) obsessief bezig te zijn met slechts een paar landen een schat aan kennis verzameld heb daarover.
                        Kennis die ik wou delen. Niet meer, niet minder. Ik had gedacht meer van die mensen aan te spreken via dit forum. Niet dus, blijkbaar sta ik alleen met mijn gedacht.

                        Tot daar aan toe.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Ik denk dat de meesten me niet begrijpen. Ik bedoelde in feite dat ik na een half leven (38 jaar) obsessief bezig te zijn met slechts een paar landen een schat aan kennis verzameld heb daarover.
                          Ik denk dat het vooral is omdat een meerderheid NIET steeds naar hetzelfde land/streek gaat. Dan verval je sowieso in de "highlights" die iedereen bezoekt. Voorbeeld: Het is niet meer dan normaal dat iemand die de eerste keer New York bezoekt de Empire state building, vrijheidsbeeld, 5th Avenue, Central Park e.d. bezoekt. Na meerdere bezoeken zal je natuurlijk ook de kleinere hoekjes en kantjes opzoeken en de verschillende burroughs verkennen.
                          Wij kiezen alvast om steeds iets nieuws te bezoeken, en ja, dan vervallen we in de highlights, maar aangezien we steeds zelf onze planning maken is er meestal wat extra tijd waardoor we (aan de hand geocaching) regelmatig on- of minder bekende pareltjes vinden. Dit laatste zelfs hier in Belgie op plaatsen waar we dachten alles al gezien te hebben.
                          bye, Maurice
                          https://on4bam.com/
                          Nikon D7500

                          Comment


                          • #14
                            Re: Misschien Off-Topic en misschien ook niet

                            Als je je kennis wenst te delen, denk ik dat de meesten (beginners zoals ik toch) nood hebben aan een 'plan'. Daarmee bedoel ik: een kaart of, een idee van de afstanden die je ter plekke moet overbruggen enz. Of andere zaken zoals verblijfstips (bijv. een B&B,...) op de route.
                            En niet noodzakelijk, de platgetreden paden om het zo te zeggen. Ik weet ook wel, dit is een fotografieforum, maar ik combineer fotografie en ontspanning.
                            Ik ga nu 10 jaar naar Roemenië, en daar heb je dat probleem veel minder, als je niet naar de toeristische hotspots gaat. (teveel volk, lompe toeristen die voor je komen staan of lopen enz.).

                            Comment

                            Working...
                            X