Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condens HR gasketel probleem .. help?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Condens HR gasketel probleem .. help?

    Besten, iemand enig advies of mening hieromtrent ?

    Situatie: Buderus HR condens. "top" ketel installatie zomer 2011, enkel CV geen san. water. Werkt in WAR + kamerthermostaat (3/7), zomer en winter. Radiatoren geen vloerverwarming.

    probleem: ketel is al elke jaar, vanaf het eerste jaarlijkse onderhoud "zeer vuil". aanvankelijk leek het "vuil" op schilfers ketelsteen zoals in een waterketel maar dan droog. Nu is dat al "aangedikt" tot vast klevende bolletjes die, tot ontzetting van de onderhoudstechnicus, vrijwel niet meer kunnen verwijderd worden van ... ja waarvan ? iets dat er uitziet als een warmtewisselaar (buizen met lamellen) ? "gasblok" ? 'k weet niet eens hoe dat onderdeel noemt en ik was te verbauwereerd om het te vragen ... (technicus heeft fotos genomen, zal die toch eens opvragen)

    mijn vraag: Is dit normaal voor zo'n type gasketel ? De onderhoudsman beweert dat sommige ketels na 1 jaar nauwelijks vuil bevatten, maar het lijkt er op dat al die propere ketels hun vuil bij mij afzetten LOL! ... ??? en gebaseerd op dit verhaal laat ik mijn ketel dus jaarlijks onderhouden ipv elke 2 jaar.

    Mijn zoon heeft het gasblok in een Vaillant ketel al na 4 jaar moeten laten vervangen (not amused!) en zijn installateur beweert dat zo'n "gasblok" (wat dat ook moge wezen) maar 7-8 jaar mee gaat ... effe slikken want mijn oude stookoolieketel was al 45 jaar oud en nog niet eens kapot (maar wel niet meer conform en dus aan vervanging toe)

    Wat zijn de te voorziene problemen bij deze situatie ? Weet iemand dit ?
    dank voor jullie input.

  • #2
    Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

    Die schilfers in de leidingen, daar moesten ze hier van fabriek uit volgens de garantievoorwaarden verplicht een product toevoegen om dat tegen te gaan.
    En inderdaad, als dat te ver gaat, dan verstopt de ketel en kunnen ze dat niet altijd nog in orde krijgen zonder stukken te vervangen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Besten, iemand enig advies of mening hieromtrent ?

      Situatie: Buderus HR condens. "top" ketel installatie zomer 2011, enkel CV geen san. water. Werkt in WAR + kamerthermostaat (3/7), zomer en winter. Radiatoren geen vloerverwarming.

      probleem: ketel is al elke jaar, vanaf het eerste jaarlijkse onderhoud "zeer vuil". aanvankelijk leek het "vuil" op schilfers ketelsteen zoals in een waterketel maar dan droog. Nu is dat al "aangedikt" tot vast klevende bolletjes die, tot ontzetting van de onderhoudstechnicus, vrijwel niet meer kunnen verwijderd worden van ... ja waarvan ? iets dat er uitziet als een warmtewisselaar (buizen met lamellen) ? "gasblok" ? 'k weet niet eens hoe dat onderdeel noemt en ik was te verbauwereerd om het te vragen ... (technicus heeft fotos genomen, zal die toch eens opvragen)

      mijn vraag: Is dit normaal voor zo'n type gasketel ? De onderhoudsman beweert dat sommige ketels na 1 jaar nauwelijks vuil bevatten, maar het lijkt er op dat al die propere ketels hun vuil bij mij afzetten LOL! ... ??? en gebaseerd op dit verhaal laat ik mijn ketel dus jaarlijks onderhouden ipv elke 2 jaar.

      Mijn zoon heeft het gasblok in een Vaillant ketel al na 4 jaar moeten laten vervangen (not amused!) en zijn installateur beweert dat zo'n "gasblok" (wat dat ook moge wezen) maar 7-8 jaar mee gaat ... effe slikken want mijn oude stookoolieketel was al 45 jaar oud en nog niet eens kapot (maar wel niet meer conform en dus aan vervanging toe)

      Wat zijn de te voorziene problemen bij deze situatie ? Weet iemand dit ?
      dank voor jullie input.
      Met deze info zijn we niet veel hé regulus, het gaat dus over de brander ruimte vermoed ik en niet over het water gedeelte?
      Dan zijn de vragen van waar onttrekt die condensatieketel zijn lucht?
      Via een dubbele wand door een schouw?
      Is die dubbele wand de schouw zelf of zit er een dubbelwandige buis?
      Of is het een dubbelwandige muuraansluiting?
      Of wordt de lucht aangezogen uit de ruimte waar de ketel hangt?
      Mijn gedacht is dat die aanzuiglucht de dader is.
      Kan natuurlijk ook zijn dat de branderkamer van een slecht soort aluminium is (slechte serie dus).

      Comment


      • #4
        Condens HR gasketel probleem .. help?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Mijn gedacht is dat die aanzuiglucht de dader is.
        Kan natuurlijk ook zijn dat de branderkamer van een slecht soort aluminium is (slechte serie dus).
        Uw redenering zal correcter zijn dan de mijne, ik had verkeerdelijk begrepen dat het in het watergedeelte was ... op foutief spoor door die vlokken.

        Nu wat reiniging betreft wordt bij ons ook jaarlijks aanbevolen want eens echt verstopt, dan krijgt men grote problemen zegt de installateur en beweert dat het een veel voorkomend probleem is met moderne ketels.
        En hier is het een Junckers.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Met deze info zijn we niet veel hé regulus, het gaat dus over de brander ruimte vermoed ik en niet over het water gedeelte?
          Dan zijn de vragen van waar onttrekt die condensatieketel zijn lucht?
          Via een dubbele wand door een schouw?
          Is die dubbele wand de schouw zelf of zit er een dubbelwandige buis?
          Of is het een dubbelwandige muuraansluiting?
          Of wordt de lucht aangezogen uit de ruimte waar de ketel hangt?
          Mijn gedacht is dat die aanzuiglucht de dader is.
          Kan natuurlijk ook zijn dat de branderkamer van een slecht soort aluminium is (slechte serie dus).
          Oei ... het gaat inderdaad over de branderruimte. Kalkafzetting in het watercircuit is sowieso toch niet vast te stellen met het openen van de ketel dacht ik en het volume water in het systeem is constant dus eenmaal de kalk daar uit is komt er automagisch toch geen bij ... (ik heb zo goed als geen waterverliezen, ik denk dat de toevoeging bij iedere onderhoudsbeurt, als ze het al doen, er eentje is van "pro forma"... ik zie die waterdruk in het systeem nooit veranderen, mijn referentie: 1.5 bar bij ketelwater temperatuur van 40°C)

          De lucht voor de brander komt idd via de oude bestaande schouw (de schouw van de stookolieketel idd). Daar hebben ze zo een metalen buis in gestopt en doorgetrokken tot op het dak, maar die buis is, volgens mij (en ik heb hier daarvan nog een stuk liggen), zeker niet dubbelwandig. Ze hebben wel een speciale soort afsluitdop met een kleine centrale pijp er in, bovenop de bestaande schouw gezet.

          Maar wat kan dan die aanslag op die "branderelementen" veroorzaken ? Ik bedoel, dat wordt toch zo maar niet opgebouwd uit letterlijk haha, gebakken lucht. Is dat steenstof aangezogen vanuit de oude schoorsteen ? dat materiaal dat ze daar uit verwijderen is spierwit eigenlijk en lijkt een beetje op gepofte mais maar nu kleine vastklevende korreltjes, eigenlijk lijkt het een beetje op "puimsteen" (of voor wie dat kent: op Perliet, gebruikt oa als isolatiemateriaal). Ik heb ook al gedacht aan de piste van een slechte metaallegering want Alu geeft zulke witte en heel harde transformatieproucten .. (denk maar aan Korund )
          De technicus vertelde dat ze vroeger een product hadden om daar in/op te spuiten en dan deze ze de brander aan kwartier of zo vollen bak draaien (hoge temperatuur) en dan gaf dat een verschrikkelijke zwarte rook af door de schoorsteen maar dan was die "kamer", na uitborstelen van de stofresten, "zo goed als nieuw" ... maar dat soort fratsen zullen nu wel verboden zijn ...

          Het vervelende in deze affaire lijkt mij dat Buderus zelf schijnbaar niet echt te contacteren valt om dit probleem aan te kaarten of te bespreken, of vergis ik mij ?

          Comment


          • #6
            Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

            Condensatiewater dat van de schouw terug de brander inloopt?

            Comment


            • #7
              Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

              Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
              Condensatiewater dat van de schouw terug de brander inloopt?
              behoort dat tot de "realiteiten" of tot de "losgeslagen verbeelding" ? Ik kan mij niet voorstellen dat "condenswater" iets anders dan water kan bevatten (behalve dat gezegd wordt dat het heel zuur is waarvoor niemand mij ooit een degelijk onderbouwde chemische verklaring heeft gegeven 't is per slot van rekening enkel maar de verbanding van Methaan, toch? ... en gedistilleerd water wordt ook verkregen door koken en condensatie van "gewoon" water) .. en 't is nog maar de vraag of dat kan terugvloeien in de "branderkamer" waar het in pricipe direct terug zou moeten verdampen, maar ik ken niet genoeg van de structuur van zo'n ketel ... ik zou er de installateur handleidingen moeten bij halen ...
              Ik denk trouwens dat zo'n fenommen aardig wat meer schade zou achterlaten en dan enkel lokaal en niet egaal verspreid over de ganse ruimte ... JMHO

              Comment


              • #8
                Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                behoort dat tot de "realiteiten" of tot de "losgeslagen verbeelding" ? Ik kan mij niet voorstellen dat "condenswater" iets anders dan water kan bevatten (behalve dat gezegd wordt dat het heel zuur is waarvoor niemand mij ooit een degelijk onderbouwde chemische verklaring heeft gegeven 't is per slot van rekening enkel maar de verbanding van Methaan, toch? ... en gedistilleerd water wordt ook verkregen door koken en condensatie van "gewoon" water) .. en 't is nog maar de vraag of dat kan terugvloeien in de "branderkamer" waar het in pricipe direct terug zou moeten verdampen, maar ik ken niet genoeg van de structuur van zo'n ketel ... ik zou er de installateur handleidingen moeten bij halen ...
                Ik denk trouwens dat zo'n fenommen aardig wat meer schade zou achterlaten en dan enkel lokaal en niet egaal verspreid over de ganse ruimte ... JMHO
                Condensatiewater is inderdaad zuur regulus ongeveer PH4 en vloeit in uw geval terug door de ketel naar de afvoer.
                Wat stond daar vroeger? Toch geen stookolie ketel hoop ik, want dan heeft je installateur volgens mij een grote fout gemaakt om de verse lucht
                niet via een dubbele wand aan te zuigen de roetrestjes (die je nooit uit de stenen van je schouw krijgt) bevatten iets dat zich bij condensatie in vitriool omzet.
                Een goede vriend van ons hier was meteen verwittigd door zijn installateur, zuig bij een gascondensatieketel NOOIT de verse lucht aan uit een schouw waar
                een mazout ketel op gestaan heeft.
                Meer moet ik je niet vertellen zeker.

                Comment


                • #9
                  Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                  Condenswater bevat geen mineralen of zouten, en is agressief. Het wil gewoon mineralen opnemen, en tast daardoor aluminium aan. Dat is wat je ziet waarschijnlijk.

                  Bovendien, zit er in de uitlaat van je ketel ook CO2, en dat lost al wat op in dat condens. Ook dat is zuur en leidt tot corrosie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Een goede vriend van ons hier was meteen verwittigd door zijn installateur, zuig bij een gascondensatieketel NOOIT de verse lucht aan uit een schouw waar
                    een mazout ketel op gestaan heeft.
                    Meer moet ik je niet vertellen zeker.
                    Van zodra dat ze daar een buis in steken dan is dat toch opgelost?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Van zodra dat ze daar een buis in steken dan is dat toch opgelost?
                      Als die buis dubbelwandig is wel Freddy, maar om het goedkoper te houden steken veel installateurs een enkele buis
                      en gebruiken de wand tussen buis en stenen schouw als aanzuigruimte, daar is op zich niets mis mee, als daar bv. voorheen een gasketel op
                      aangesloten stond, maar wel als er een stookolieketel op mazout op stond, dat roet gaat er nooit helemaal uit, en juist die kleine partikels zetten
                      zich om in vitriool.
                      Zelfs is het aangeraden geen kunststof flexibel te gebruiken in een schouw waar een mazoutketel op aangesloten is geweest, die zal na een paar jaar verpulveren.

                      Stukje tekst uit Levios, er staat wel niet waarom, maar mijn uitleg klopt wel degelijk hoor Freddy.

                      Vraag
                      We zijn van plan om onze huidige verwarmingsketel te laten vervangen door een condensatieketel. De huidige ketel bevindt zich op zolder en de afvoer gebeurt via een gemetste schouw.

                      Nu hebben we al enkele installateurs over de vloer gehad en de ene beweert dat we een nieuwe dubbelwandige buis met een nieuwe dakdoorvoer moeten plaatsen. De andere zegt dat in de huidige schouw een dubbelwandige buis kan worden gestoken en nog een andere zegt dat we een flexibele buit door de schouw kunnen trekken zodat de flexibele buis dient voor rookgasafvoer en de rest van de ruimte in de schouw als luchttoevoer.

                      Wat is de juiste oplossing of zijn ze alle drie goed?

                      Antwoord
                      "Het belangrijkste gegeven is niet gekend: is de oude ketel een stookolieketel of een gasketel?", stelt panellid Richard Ectors.

                      "Ik ga ervan uit dat de nieuwe ketel een gasketel zal worden. Als de oude gasketel door een nieuwe gasketel vervangen gaat worden, dan kan een enkelwandige flexibele of vaste buis gebruikt worden en de lucht genomen worden uit de overige ruimte errond.

                      Is de oude ketel op stookolie dan moet dit dubbelwandig zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Condensatiewater is inderdaad zuur regulus ongeveer PH4 en vloeit in uw geval terug door de ketel naar de afvoer.
                        Wat stond daar vroeger? Toch geen stookolie ketel hoop ik, want dan heeft je installateur volgens mij een grote fout gemaakt om de verse lucht
                        niet via een dubbele wand aan te zuigen de roetrestjes (die je nooit uit de stenen van je schouw krijgt) bevatten iets dat zich bij condensatie in vitriool omzet.
                        Een goede vriend van ons hier was meteen verwittigd door zijn installateur, zuig bij een gascondensatieketel NOOIT de verse lucht aan uit een schouw waar
                        een mazout ketel op gestaan heeft.
                        Meer moet ik je niet vertellen zeker.
                        Bedankt .. dan heb ik het idd aan mijne rekker !
                        Valt dat op te lossen door ergens een "andere" schouw/afvoer/invoer te laten bouwen ? of door de enkelwandige tubing te laten vervangen door een dubbelwandige ?
                        Last edited by Guest41; 4 april 2018, 16:50.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Condenswater bevat geen mineralen of zouten, en is agressief. Het wil gewoon mineralen opnemen, en tast daardoor aluminium aan. Dat is wat je ziet waarschijnlijk.

                          Bovendien, zit er in de uitlaat van je ketel ook CO2, en dat lost al wat op in dat condens. Ook dat is zuur en leidt tot corrosie.
                          heu ... de wetten van de chemie moeten wel niet herschreven worden he ... Mijn serre is ook Aluminium en die wordt ook aangevreten door koolzuur maar na 45 jaar heeft die maar zeer oppervlakkige schade en ik wil nog aannemen dat bij hogere temperatuur dat iets sneller gaat maar zelfs op 20 jaar gaat dat dan nog langer mee dan normaal.
                          Het vitriool verhaal van demeyereg .. dat is pas andere koek ! daar krijg ik wel rillingen van ! .. en het lijkt mij nog aannemelijk ook. De roetaanslag in de schouw bevat waarschijnlijk de zeer zware frakties van de stookolie die hogerop in nde schoorsteen condenseren en in de stenen trekken ... miljaarde ... LOL !
                          Last edited by Guest41; 4 april 2018, 16:52.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                            Dat is dan toch een luie installateur geweest....
                            Die moet een dubbele buis steken in een bestaande schouw.
                            Ook de afvoer van de gassen van een condensketel mogen NOOIT zomaar in een schouw geblazen worden, anders krijg je een vochtprobleem.

                            Het is al een mirakel dat je ketel het 7 jaar uit houdt.
                            Enigste betrouwbare oplossing: nieuwe warmtewisselaar, en buis laten steken.
                            Dikke fout van je installateur!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Condens HR gasketel probleem .. help?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Dat is dan toch een luie installateur geweest....
                              Die moet een dubbele buis steken in een bestaande schouw.
                              Ook de afvoer van de gassen van een condensketel mogen NOOIT zomaar in een schouw geblazen worden, anders krijg je een vochtprobleem.

                              Het is al een mirakel dat je ketel het 7 jaar uit houdt.
                              Enigste betrouwbare oplossing: nieuwe warmtewisselaar, en buis laten steken.
                              Dikke fout van je installateur!
                              Er zit een buis in de schouw maar geen dubbelwandige ... Ik ga eens zien of de installateur daar op aan te spreken is .. de technieker was niet zeker of die warmtewisselaar kon vervangen worden maar ik hoop van wel ... nu ja, die WW is nog niet kompleet naar de filistijnen maar goed ...

                              Zoals ik al aanhaalde ... mijn zoon zit mogelijks met hetzelfde probleem in zijn aangekocht huis en die heeft onlangs, na 4 jaar, zijn "gasblok" moeten laten vervangen ... !

                              Comment

                              Working...
                              X