Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EOS300D onderbelichtingsprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EOS300D onderbelichtingsprobleem

    Ik heb een EOS300D met diverse lenzen, maar als ik met een standaard 35-105mm lens foto's maak op de automatische stand zijn de foto's altijd onderbelicht. Zelfs als ik gebruik maak van een extra speedlite flitser is de kwaliteit nog steeds niet wat ik van een dergelijk camera mag verwachten. Wie o wie kan mij helpen of tips geven.

    Greetz, dtpII

  • #2
    Re: EOS300D onderbelichtingsprobleem

    Heb geen dslr...

    Factoren die meespelen?

    F-getal,openingstijd,iso-waarde.

    Als je andere lenzen hebt, kan je dan niet dezelfde foto nemen met dezelfde parameters?

    Onderbelichting zou je kunnen krijgen als het diafragma verder dicht gaat dan de camera beveelt.

    Ik lul zomaar wat.
    Ook om voor mezelf te zien of ik er wat van begrepen heb.

    Comment


    • #3
      Re: EOS300D onderbelichtingsprobleem

      Ik heb de indruk dat alle Canon's ongeveer 1 stop onderbelichten. Ik werk al 25 jaar met slr's en toen ik naar Canon overstapte waren al mij (toen) dia's onderbelicht. Voor een dia is dit rampzalig want die kan je achteraf niet bijwerken, maar voor foto's of datafiles, daar kan je achteraf nog een mouw aan passen.

      Het is altijd beter een beetje onderbelichtte foto's te hebben dan overbelichtte, want in onderbelichtte foto's zit nog altijd meer info dan in overbelichtte, dwz, een onderbelichting kan je in de meeste gevallen naderhand oplossen, een overbelichting meestal niet.
      Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

      Comment


      • #4
        Re: EOS300D onderbelichtingsprobleem

        Ik zou bijna zeggen.."Here we go again..". Al meerdere keren is dit onderwerp aan bod gekomen op dit forum.
        Meerdere keren was de uitkomst ...oefenen en nog eens oefenen...gezien de ervaring van 25 jaar kunnen we nu toch wel stellen dat dat dus niet opgaat.
        Deze week werd ook ik weer een keer geconfroteerd met dit fenomeen. Veel zon en toch onderbelicht. Via PSP moest de boel weer recht getrokken worden. Ik blijf bij mijn mening dat dit echt een probleem is van de 300D.
        Vandaag heb ik een extra + 1/3 belichtingscompensatie gegeven om eens te kijken hoe de foto er dan komt uit te zien.
        In de parameters heb ik de contrast en kleurstelling ook een tikje meer gegeven, anders worden de foto's weer te flets.
        Ik word er zo langzamerhand wel gek van...ik heb deze camera nu bijna een jaar, ben een paar duizend foto's verder en nog steeds heb ik niet het gevoel dat hij doet wat hij moet doen.

        Ik overweeg al om het in te ruilen voor een 10D of 20D..maar ja eerst de lotto winnen..

        Robbert
        EOS 300D,EOS 1DMKII, 580EX II Flitser,Canon 70-200 mm L F4, 18-55mm 1:3.5-4.5, 28-105mm 1:3.5-4.5 Canon en 70-300 mm Tamron 1:4.5-5.6

        Comment


        • #5
          Re: EOS300D onderbelichtingsprobleem

          Heb dit probleem van onderbelichting (zeker binnen en op kortere afstand, zelfs met ext. flits) ook, heb vanalles geprobeerd. Is het normaal dat in stand P bij iso 100,200,400 en 800 en met ext.flits de sluitertijd steeds 60 en diafragma 4.0 blijft? Wie helpt aub?

          Comment


          • #6
            Re: EOS300D onderbelichtingsprobleem

            Dat betekent dat je onder de gegeven omstandigheden een sluitertijd krijgt die onder de 1/60 ligt. Dan zet de cam automatisch deze instellingen op.
            Onder goede lichtomstandigheden gebruik je de flits op P stand om "in te flitsen" en zal de flits gewoon meegaan met de instellingen die de cam kiest onder de gegeven omstandigheden...
            MarcFoto heeft dit onderwerp ook al eens aangebracht...

            Het is trouwens beter om op een Canon DSLR wat onder te belichten... Bij onderbelichting krijg je veel meer detail terug dan bij een klein beetje overbelichting... De 20D lijkt het daar echter wel wat beter bij te doen...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment

            Working...
            X