Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke ND filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke ND filter

    Goedemiddag


    Ik heb een Fujifilm xa3 een systeemcamera dus.
    En ik vroeg me af welke nd filters ik kan gebruiken?
    Ik ben nog niet zo lang bezig, en geraak er eigenlijk nog niet aan uit. Kan dat zelfs wel op een systeemcamera?

    Bedankt!

  • #2
    Re: Welke ND filter

    Welke lens gebruik je? ND filters kan je natuurlijk wel gebruiken door gebruik van verloopringen te gebruiken als dit nodig zou blijken maar uit je vraag stel ik mij zelf vragen als je schrijft dat je nog niet lang bezig
    bent en of dit nog niet te vroeg is om met ND filters te beginnen want goedkoop is het niet om dit aan te schaffen. Ken je iemand die dit wel gebruikt en vraag eens of je dit samen eens mag proberen hoe het werkt
    zodat je er enig idee van hebt of het dan haalbaar is met je lens.

    Comment


    • #3
      Re: Welke ND filter

      Hmm ja kan zeker zijn dat het wat vroeg is :-).
      Ik ken eigenlijk zeer weinig van de technische aspecten en onderdelen (en ben eigenlijk ook echt onhandig in zulke dingen).
      Nu moet ik telkens wachten tot het bijna donker is om mijn sluitertijd eens (flink) te verhogen. Wat niet altijd kan en praktisch is. Zeker niet nu het steeds langer en langer licht blijft. In mijn directe omgeving heb ik eigenlijk niemand die zich daarmee bezighoud.

      Ik heb nog gewoon de standaard lens XC 16-50mm f/3.5-5.6 OIS ;-).
      Als het de moeite en het waard is om aan te schaffen weet ik niet aangezien ik niet weet waar te beginnen. Dus de kost is mij ook nog onduidelijk. Zo rond-googelend vind ik prijzen enorm variëren.

      Comment


      • #4
        Re: Welke ND filter

        Ik zie dat deze lens een dia van 58mm is en schroeffilters van deze diameter zijn nog best betaalbaar. Een variabel schroeffilter is dan wel wat duurder maar ook moeilijker in gebruik tegenover vierkante filters van 75mm met dat daarbij
        nog de houder en de verloopring(en) er bij komen. Moeikijk om aan ons een keuze te maken al zijn de goede filters dan weer duurder en wat is het bedraag wat je er voor wil uitgeven.

        Comment


        • #5
          Re: Welke ND filter

          Man,zet je Iso eens laag; 100 iso,draai je diafragma wat toe,en als je dan nog aan 1/500 zit??
          Wat bedoel je eigenlijk met je sluitertijd verhogen? Van 1/30 naar 1/500 of wil je lager:1/30 naar 1 of 2 sec.??
          Welk soort opnames heb je voor ogen?
          Last edited by demuro; 23 maart 2018, 14:27.

          Comment


          • #6
            Re: Welke ND filter

            Een langere sluiter zal Elsje wel bedoelen door dat ze al aangaf dat ze nu moet wachter tot het donker begint te worden. Al begrijp ik niet dat ze daar al mee wil beginnen met een camera dat ze nog zo lang niet heeft
            en volgens mij dan ook nog niet op de hoogte is van alles wat daar bij komt kijken. Maar met te vragen hier kan ze toch info samen vatten om te zien of het haalbaar is er mee te beginnen.

            Comment


            • #7
              Re: Welke ND filter

              Felix bedankt voor de info, zal eens opzoeken.
              Bedoel inderdaad langere sluiter.

              Waarom zou ik dit niet kunnen doen met een camera dat ik nog niet lang heb? Natuurlijk weet ik nog niet wat er allemaal bij komt kijken. Maar van telkens hetzelfde te doen leer je ook niets ;-).
              Zal hoogstwaarschijnlijk wel vloeken zijn in het begin. Zeker met mijn technische aanleg. Maar ik probeer gewoon dingen omdat ik het leuk vind om te doen. En daar draait het toch om.

              Comment


              • #8
                Re: Welke ND filter

                Oorspronkelijk geplaatst door elsje. Bekijk bericht
                Felix bedankt voor de info, zal eens opzoeken.
                Bedoel inderdaad langere sluiter.

                Waarom zou ik dit niet kunnen doen met een camera dat ik nog niet lang heb? Natuurlijk weet ik nog niet wat er allemaal bij komt kijken. Maar van telkens hetzelfde te doen leer je ook niets ;-).
                Zal hoogstwaarschijnlijk wel vloeken zijn in het begin. Zeker met mijn technische aanleg. Maar ik probeer gewoon dingen omdat ik het leuk vind om te doen. En daar draait het toch om.
                Wat je hier schrijft is ook waar en allemaal zijn we van nul begonnen, ook met vallen en opstaan. Zelfs de grootste fotografen zijn begonnen met iets waarvan ze dachten zal het lukken dus waarom ook niet.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke ND filter

                  laat je goed informeren. Dacht laatst ook een koopje gedaan te hebben met een variabele ND filter maar was eigenlijk rommel.
                  eventueel eens kijken of je in de buurt iets kan lenen... dan kan je alvast proeven van filtergebruik.
                  Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
                  Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

                  https://500px.com/pieterhelsen

                  Comment

                  Working...
                  X