Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

    Als ik de regenton rechtstreeks zou aansluiten via een dompelpomp op een wasmachine zou dat dan werken of niet ?

  • #2
    Re: wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

    Als de watertoevoerklep van je wasmachine sluit, geeft dat voor je dompelpomp hetzelfde effect als wanneer je de uitgang van de pomp volledig afknijpt. Ze zal dan wat druk opbouwen en op maximale stroom werken. Overhitten zal geen probleem zijn als ze ondergedompeld is, tenzij het zo'n plastic pompje van een brico is.
    Met een klein hydrofoorpompje (met 10 liter tankje) zou het geen probleem geven.
    Last edited by notex; 23 maart 2018, 08:46.

    Comment


    • #3
      Re: wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
      Als de watertoevoerklep van je wasmachine sluit, geeft dat voor je dompelpomp hetzelfde effect als wanneer je de uitgang van de pomp volledig afknijpt. Ze zal dan wat druk opbouwen en op maximale stroom werken. Overhitten zal geen probleem zijn als ze ondergedompeld is, tenzij het zo'n plastic pompje van een brico is.
      Met een klein hydrofoorpompje (met 10 liter tankje) zou het geen probleem geven.
      Notex, bedoel je dat die pomp blijft draaien? Ik heb een gelijkaardige situatie met een sproeisysteem, waar wij de tuin mee sproeien. Soms draaien wij de kraan dicht maar de pomp blijft aangesloten... Maar die pomp zit zo diep dat ik niet kan horen of die blijft draaien. Als wij voor langere tijd niet sproeien, dan gaat de stroom wel uit. Ik heb altijd gedacht dat als de druk te hoog werd, de pomp stopte.

      Comment


      • #4
        Re: wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

        ik vraag me af of de druk van een dompelpomp hoog genoeg is om de veiligheid in de wasmachine te misleiden. Het een hydrofoorpomp gaat dit, maar een dompelpompje ? Tevens stoort me het woord "regenton": in mijn hoofd komt dit overeen met een klein volume en dan woelt er nogal wat vuil omhoog wanneer de pomp zal werken, met vuil regenwater in de wasmachine als gevolg.
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

        Comment


        • #5
          Re: wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

          Er bestaan dompelpompen die voldoende druk geven maar die kosten stukken van mensen.
          Ik vrees dat je met de druk van een gewone dompelpomp niet ver zal springen, neem daarbij nog het feit dat de klassieke fout wordt gemaakt op een gewone Gardenaslang aan te sluiten...
          Ik heb een zware DAB vuilwaterpomp (16.000 l/h), zo zijn er veel mensen die denken dat die pomp dit zal halen met een gewone tuinslang, niks is minder waar. Ik sproei de tuin hiermee maar wel met brandweerslang en een brandweerspuit. En zelfs dan haal ik zeker nog niet dit (theoretisch) debiet. Maar ik haal wel de sproeiafstand van de tuinslang (natuurlijk met véél meer debiet).

          Betreft je opzet zou ik een rotatief pompje aanraden (kost niet veel) MAAR zet er in godsnaam een filter voor, je hebt ze met een drukvatje en met elektronische drukregeling. Let wel op : installeer een schakelaar voor als je het nodig hebt want als je pomp uit een relatief klein vat is de kans groot dat de pomp droogloopt en dan is ze binnen de kortste tijd aan gort gedraaid. Een steekpomp kan daar tegen (type Stork, Hermes, Claeys, Speck) maar die kosten een veelvoud van een rotatief setje. Veel succes maar nogmaals : de filter niet vergeten.

          Comment


          • #6
            Re: wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

            Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
            ik vraag me af of de druk van een dompelpomp hoog genoeg is om de veiligheid in de wasmachine te misleiden. Het een hydrofoorpomp gaat dit, maar een dompelpompje ? Tevens stoort me het woord "regenton": in mijn hoofd komt dit overeen met een klein volume en dan woelt er nogal wat vuil omhoog wanneer de pomp zal werken, met vuil regenwater in de wasmachine als gevolg.
            Ik had hetzelfde gevoel. Ik denk dat de TS een fulltime job zal hebben om de filter van de wasmachineinlaat te kuisen.
            Trouwens : de waterinlaatvannen van een wasmachine zijn berekend op de standaard leidingdruk, met een dompelpomp ga je wel water binnen krijgen maar ik wed dat het eerder in de waspoederbakjes zal sijpelen ipv spuiten. Binnen de kortste keren zit je met aangekoekte poederresten.

            Comment


            • #7
              Re: wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Titus5 Bekijk bericht
              Als ik de regenton rechtstreeks zou aansluiten via een dompelpomp op een wasmachine zou dat dan werken of niet ?
              Zal met een gewone dompelpomp niet werken, de doorgang van de waterklep in een wasmachine is
              slechts een 3mm en daar heb je minstens 3à4 bar voor nodig.
              Op de betere wasmachines staat ook een water alarm, als het water binnen een bepaalde tijd
              niet op niveau is gaat deze in alarm en valt je machine stil.

              Comment


              • #8
                Re: wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

                Bedankt voor de antwoorden...mijn dompelpomp levert 1.1 bar las ik op de verpakking, dus zal niks worden. De wasmachine zal gewoon op de waterleiding aangesloten blijven.

                Comment


                • #9
                  Re: wasmachine aansluiiten dompelpomp ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                  Notex, bedoel je dat die pomp blijft draaien? Ik heb een gelijkaardige situatie met een sproeisysteem, waar wij de tuin mee sproeien. Soms draaien wij de kraan dicht maar de pomp blijft aangesloten... Maar die pomp zit zo diep dat ik niet kan horen of die blijft draaien. Als wij voor langere tijd niet sproeien, dan gaat de stroom wel uit. Ik heb altijd gedacht dat als de druk te hoog werd, de pomp stopte.
                  Zolang de waaier niet door vuil blokkeert, zal die wel blijven draaien. Bij de meeste dompelpompjes (en ook elektrische grasmachines) zit een contactje in de wikkeling dat de spanning onderbreekt als de wikkelingen te heet worden.
                  Als de druk te hoog wordt, welk onderdeel gaat dan je pomp uitschakelen ?

                  Comment

                  Working...
                  X