Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurbeheer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurbeheer

    Zoals sommige van jullie misschien nog weten heb ik onlangs een Benq 27" scherm aangeschaft en hebt dit ineens met Spyder5 gekalibreerd. Op jullie aanraden heb ik dan ineens een icc profiel laten maken bij MenColor voor een juiste print te hebben op mijn Epson SC-P600. Wel ik werk altijd met Photoshop en ik krijg mijn prints niet goed. Mijn camera Nikon D7200 staat ingesteld op AdobeRGB, mijn kleurbeheer in PS staat uiteraard ook op AdobeRGB. In de printinstellingen laat ik PS de kleuren kiezen en geef dan uiteraard het icc profiel in. In het vak "afdrukinstellingen" heb ik kleurinstellingen van de printer uitgeschakeld. Ik kies in afdrukinstellingen uiteraard het juiste papier en toch komen de kleuren er niet goed uit. Gezichten lijkt valer en de kleuren lijken doffer.
    Blijkbaar zie ik zal iets over het hoofd of toch nog iets vergeten zijn, dus kan iemand mij goede raad geven wat ik nog kan doen. Bedankt op voorhand.

  • #2
    Re: Kleurbeheer

    Wat is het bestandsformaat van je foto's? JPG, TIFF, PDF... ?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Kleurbeheer

      Ik werk altijd (eerst in RAW) en dan in PSD - 16bits en print ook ineens mijn PSD (soms heel groot) bestand.

      Comment


      • #4
        Re: Kleurbeheer

        Waarschijnlijk vergelijk je de print met de foto op je scherm in AdobeRGB.
        Je dient softproofing in te schakelen in PS: Weergave - Instellen proef - Aangepast - Te simuleren apparaat en dan je icc profiel van je papier met je printer instellen en dan eventueel nog andere opties aan te vinken (weergave opties / rendering intens). Dan zou je moeten zien wat de kleuren worden op je uiteindelijke print.

        Mvg,

        Tjerri

        Comment


        • #5
          Re: Kleurbeheer

          Zelfs als alles 100% zit dan lijken de kleuren op een afdruk altijd wat minder briljant dan op een scherm.
          Er wordt uiteindelijk een ander kleurweergavesysteem gebruikt. RGB versus CMYK.

          Zoals Tjerri zegt zou je op voorhand, via softproofing, het te verwachten printresultaat kunnen bekijken. Je kan dan eventueel nog aanpassingen doen aan het beeld zelf zodat je een tweede beeld maakt.
          Het eerste blijft om op het scherm te zien, het tweede dient enkel om af te drukken.

          Veel succes
          Straatfotograaf in Antwerpen

          Comment


          • #6
            Re: Kleurbeheer

            Voor print stel ik bij het kalibreren de instelling op 5500K ipv op 6500K. Deze info heb ik uit de video's van Photofacts Academy van Piet van den Eynde en haar fijn uitgelegd door Colijn van Noort in 15 video's van kalibratie tot print.
            Verder heb ik verder informatie gehaald uit het boek 'Kleurmanagement' van Hans Frederiks uitgegeven door Van Duuren Media.

            Ik werk ook met de Epson P600 en heb in PS bij printinstellingen staan dat Ps heheert kleuren, en zwartpunt compenseren aangevinkt.
            Bij menu: weergave - instellen proef staat op aangepast, RGB nummers behouden is uitgevinkt en compensatie zwartpunt aangevinkt. Papierkleur simuleren staat ook aangevinkt.

            Bij de eigenschappen van SC-P600 staat bij 'geavanceerd' de printerinstelling de helderheid op +10 en de verzadiging op -5

            Ook verwerk ik de foto's van uit LR in Prophoto RGB naar PS en sla ze na afwerking PS op in TIFF.

            Een perfecte kleurweergave als op het display ga je nooit hebben want een scherm werkt met licht en een printer met inkt maar het resultaat van de print dat ik nu bekom daar ben ik best tevreden mee.

            http://www.hansfrederiks.com/category/kleurmanagement/
            Last edited by Felix69; 23 maart 2018, 12:51.

            Comment


            • #7
              Re: Kleurbeheer

              Heb je al geprobeerd met een printerprofiel van Epson ?

              Met welk licht bekijk je de prints ?
              Last edited by palombian; 23 maart 2018, 13:43. Reden: licht

              Comment


              • #8
                Re: Kleurbeheer

                Wel, ik ook stel in "Weergave-instellen proef-aangepast" en dan mijn "te simuleren apparaat" mijn icc profiel in. Verder doe ik ook "Relatief colometrisch" en "compensatie zwartpunt" , zover had ik het ook al uitgevist. De foto die ik dan zie--zo wil hem ook geprint zien maar dat gebeurd dus niet. "Papierkleur simuleren" staat bij mij wel niet aangevinkt ( kan ik eens proberen) en bij mijn afdrukinstellingen staat in "geavanceerd" alles op nul; Ik zal eens proberen met de "geavanceerde instellingen" die Felix69 gebruikt.
                Met het printprofiel van Epson heb ik ook al geprobeerd en daar is resultaat hetzelfde, alleen als ik "printer de kleuren laat kiezen" dan is er een lichte verbetering (maar nog niet wat het zou moeten zijn). Is er verschil voor het afdrukken met welke bitdiepte je werkt? Ik zelf zou zeggen van niet (omdat ik in 16bit werk) Ik ben maar aan het zoeken hé, maar we gereken er wel uit. Nogmaals bedankt voor alle goede reacties en als er nog iedeeën zijn, laat maar komen.
                Ga morgen(zaterdag) nog wat proefjes af printen en hou jullie wel op de hoogte.

                Comment


                • #9
                  Re: Kleurbeheer

                  Dan is je printerprofiel waarschijnlijk niet het probleem maar wel de rendering van de printeroutput.
                  Zelf werk ik in sRGB (wat veel eenvoudiger is) en mijn printer kan de kleurbreedte soms al niet volgen (daar bestaan knopjes voor om dat te zien in PS).
                  Ik kan me dus voorstellen dat je zeker bij Adobe RGB dingen ziet op je scherm die nooit op dezelfde manier op je print gaan komen en dat de gebruikte conversiemethode belangrijker wordt.
                  Probeer zowel perceptual als relative colorimetric intent.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleurbeheer

                    Als je een printprofiel hebt laten maken dan heb je toch een print moeten opsturen naar het bedrijf, anders kunnen die nooit een exact printprofiel maken voor jouw printer.
                    Trouwens een goed printprofiel wordt aangemaakt door de fabrikant van het gebruikte printpapier !

                    Bij de instellingen moet steeds Photoshop geselecteerd zijn voor degene die de kleuren kiest uiteraard
                    Hou er ook rekening mee dat een print nooit exact eruit gaat zien als hetgeen je ziet op het scherm, een scherm werkt met een lichtbron en een print met opvallend licht.
                    Dus bekijk je de print het beste bij daglicht
                    Zorg ook dat bij je instellingen het juiste papier geselecteerd is, heel belangrijk want anders klopt je profiel ook niet meer

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleurbeheer

                      Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                      Wel, ik ook stel in "Weergave-instellen proef-aangepast" en dan mijn "te simuleren apparaat" mijn icc profiel in. Verder doe ik ook "Relatief colometrisch" en "compensatie zwartpunt" , zover had ik het ook al uitgevist. De foto die ik dan zie--zo wil hem ook geprint zien maar dat gebeurd dus niet. "Papierkleur simuleren" staat bij mij wel niet aangevinkt ( kan ik eens proberen) en bij mijn afdrukinstellingen staat in "geavanceerd" alles op nul; Ik zal eens proberen met de "geavanceerde instellingen" die Felix69 gebruikt.
                      Met het printprofiel van Epson heb ik ook al geprobeerd en daar is resultaat hetzelfde, alleen als ik "printer de kleuren laat kiezen" dan is er een lichte verbetering (maar nog niet wat het zou moeten zijn). Is er verschil voor het afdrukken met welke bitdiepte je werkt? Ik zelf zou zeggen van niet (omdat ik in 16bit werk) Ik ben maar aan het zoeken hé, maar we gereken er wel uit. Nogmaals bedankt voor alle goede reacties en als er nog iedeeën zijn, laat maar komen.
                      Ga morgen(zaterdag) nog wat proefjes af printen en hou jullie wel op de hoogte.
                      De kortste weg naar de oplossing is de telefoon nemen, naar Marc bellen die je profiel heeft gemaakt en je probleem uit de doeken doen. Zijn reputatie indachtig gaat hij je zeker met plezier voorthelpen. Eventueel terug je testkaart printen en opsturen om hem toe te laten het resultaat na te meten.
                      Uit interesse: voor welk papier heb je een profiel laten opmaken?

                      Mvg,

                      Thierry

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kleurbeheer

                        Even terzijde, zonder afbreuk te willen doen aan de hiervoor aangehaalde printmethode.
                        Ik kocht onlangs een Epson P-960. Ik gebruik de originele inkt en ook Epson papier.
                        Voor de lol heb ik een gekozen om de printer het kleurbeheer te laten doen in PS.
                        Verder geef ik dan in de afdrukinstellingen van de printer de papiersoort mee.
                        Ik was ontzettend verbaasd dat de afdrukkwaliteit van dit goedkope doe alles printertje geweldig goed is..... ik denk beter dan hoe ik vroeger werkte met een dure Canon en speciale printprofielen door Marc gemaakt.
                        Ik weet dat dit niet logisch klinkt maar mijn ogen liegen niet.
                        Detail: de beelden moeten best in AdobeRGB staan. sRGB beelden geven minder goede resultaten.

                        Omdat ik dit alles bijna niet kon geloven heb ik bij een vriend die professioneel afdrukt voor fotografen een testbeeld laten afdrukken op A3 en heb datzelfde beeld daarna bij mij met mijn prulprintertje afgedrukt en de printer de kleuren laten beheren. Resultaat: bijna identieke afdrukken op zowel mat papier als op gepareld papier. Ik wrijf me de ogen uit........
                        Straatfotograaf in Antwerpen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kleurbeheer

                          Wel ik werk met Lustre Photo paprier 300 van Sihl Masterclass en dat heb ik ook naar Marc gestuurd. Heb nu in PS bij "Weergave proef" "papierkleur simuleren"aangevinkt en in mijn afdrukinstellingen +10 helderheid en verzadiging -5 en ik merk wel een verbetering. Het is nog niet helemaal mijn goesting maar ik ga nog wat verder met helderheid en verzadiging spelen tot ik het vind. Kost me wel wat papier en inkt maar eens ik het juiste heb gevonden dan weet ik voor de rest van mijn dagen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kleurbeheer

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                            Even terzijde, zonder afbreuk te willen doen aan de hiervoor aangehaalde printmethode.
                            Ik kocht onlangs een Epson P-960. Ik gebruik de originele inkt en ook Epson papier.
                            Voor de lol heb ik een gekozen om de printer het kleurbeheer te laten doen in PS.
                            Verder geef ik dan in de afdrukinstellingen van de printer de papiersoort mee.
                            Ik was ontzettend verbaasd dat de afdrukkwaliteit van dit goedkope doe alles printertje geweldig goed is..... ik denk beter dan hoe ik vroeger werkte met een dure Canon en speciale printprofielen door Marc gemaakt.
                            Ik weet dat dit niet logisch klinkt maar mijn ogen liegen niet.
                            Detail: de beelden moeten best in AdobeRGB staan. sRGB beelden geven minder goede resultaten.

                            Omdat ik dit alles bijna niet kon geloven heb ik bij een vriend die professioneel afdrukt voor fotografen een testbeeld laten afdrukken op A3 en heb datzelfde beeld daarna bij mij met mijn prulprintertje afgedrukt en de printer de kleuren laten beheren. Resultaat: bijna identieke afdrukken op zowel mat papier als op gepareld papier. Ik wrijf me de ogen uit........
                            Dit verbaast me helemaal niet, een foto met dye-inkt op glanspapier ziet er verbluffend uit.
                            Daar steekt heel wat research (vooral in inkt) achter. Uiteraard wordt de printer dan ook perfect afgesteld op een aantal papieren van het merk.

                            Een goedkopere printer zal per foto duurder zijn aan inkt en waarschijnlijk minder lang meegaan, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kleurbeheer

                              Hier kun je je printer profiel vinden voor jou combinatie

                              Als met dit profiel de resultaten niet goed zijn is er iets mis met je instellingen
                              Hier vindt je aanbevolen instellingen voor je printer http://www.sihl-masterclass.de/en/si...hoto-paper-300
                              Uiteraard als je scherm niet goed gecalibreert is ga je nooit zelfde resultaten bereiken.
                              Je kunt ook print screens posten van je gebruikte instellingen en dit zowel voor PS als voor de printer driver
                              Last edited by polartha; 25 maart 2018, 09:03.
                              www.polartha.com

                              Comment

                              Working...
                              X