Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met grijs filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met grijs filter

    Hey iedereen

    Vandaag ben ik naar Oostende geweest om wat te oefenen met mijn Grijs-filter. Echter, bij aankomst thuis bleek dat mijn foto's vrij wazig zijn als ik ze inzoom op de pc + van dichtbij is het scherp maar in de verte is het onderwerp ook wazig, in het midden zijn mijn foto's donker en naar de zijkanten toe vrij licht. Hieronder vindt je een paar voorbeelden. De foto van de vuurtoren heeft de volgende informatie: f20, belichtingstijd 3 seconden, iso 100, belichtingsafwijking +0.7-stap, brandpuntafstand 34 mm, max lensopening 4,3. Foto is genomen met een Nikon D3200 en de grijs-filter is een Hama ND2-400

    Probeersels by Gwen VG Photography, on Flickr

    Deze foto heeft de volgende gegeven: f/20, belichtingstijd 4 seconden, iso 100, belichtingsafwijking +0.7-stap, brandpuntafstand 32 mm, max lensopening 4.3. Ook deze foto is genomen met een Nikon D3200 en de grijs-filter is een Hama ND2-400.
    Probeersels by Gwen VG Photography, on Flickr

    Kunnen jullie mij misschien zeggen wat ik verkeerd doe of dat ik misschien het verkeerde materiaal heb?

    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: Problemen met grijs filter

    staat je camera op een stevig statief - en hoe stel je scherp ?
    Als je lens een VR functie heeft heb je die afgezet ?
    gebruik je een afstandsbediening (of timer) om af te drukken ?
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Problemen met grijs filter

      Camera staat op een vrij stevig statief (denk ik) is een Vanguard Espod CX 204AGH....Ik heb de lens op M gezet in plaats van A maar ik had juist gelezen bij Nikon dat ik die gewoon ook op A kan laten staan en dan in het menu scherpstelstand MF (handmatige scherpstelling) kan aanduiden. Weet niet of er echt een verschil is daarmee. In ieder geval, ik heb hem op M gezet en dan het onderwerp gekozen, dat aangeduid en dan de ontspanknop ingedrukt. De VR-functie stond af. En ik heb geen afstandsbediening of timer gebruikt om af te drukken.

      Comment


      • #4
        Re: Problemen met grijs filter

        als er wat wind stond zal dat statief waarschijnlijk onvoldoende stevig zijn en een afstandsbediening om af te drukken is aangewezen bij lange sluitertijden op statief. Scherpstelling kan je controleren voordat je ontspant waardoor je eventuele scherpstelfouten kan vermijden.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Problemen met grijs filter

          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          als er wat wind stond zal dat statief waarschijnlijk onvoldoende stevig zijn en een afstandsbediening om af te drukken is aangewezen bij lange sluitertijden op statief. Scherpstelling kan je controleren voordat je ontspant waardoor je eventuele scherpstelfouten kan vermijden.
          Dank je wel voor de tips! Ik twijfelde of het enkel dat was of het misschien de lens/filter zou geweest zijn. Volgende keer ga ik er zeker eens rekening mee houden!

          Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: Problemen met grijs filter

            De donkere X-vorm in het midden van de foto's is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door de variabele ND filter die je hebt gebruikt. Dat is een gekend mankement van dit soort filters, ND filters met een vaste waarde hebben dit probleem niet. Blijft het feit dat ook de scherpte te wensen overlaat. Daar zie ik de wind als mogelijke oorzaak, zelfs een stevig statief kan je beter extra verzwaren door er gewicht aan te hangen en te zorgen dat het op een stevig oppervlak staat.

            Comment


            • #7
              Re: Problemen met grijs filter

              Dus eigenlijk is onderstaand systeem van filter dan beter?

              Comment


              • #8
                Re: Problemen met grijs filter

                Oorspronkelijk geplaatst door Gwenvg Bekijk bericht
                Dus eigenlijk is onderstaand systeem van filter dan beter?
                https://www.kamera-express.be/produc...pvolger-h250a-
                De link toont gradueelfilters om gedeeltelijk licht tegen te houden bij groot contrast ( bv lucht boven de horizon bij landschappen), ze bestaan ook in egaal grijs in verschillende sterkten
                .

                Comment

                Working...
                X