Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grafisch Ontwerper

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grafisch Ontwerper

    Hey ,

    Ik ben er mij van bewust dat dit een fotografie forum is ,
    Maar naast fotografie hou ik me ook sterk bezig met grafische vormgeving,
    en over dat laatste had ik nu wat vraagjes.
    Sinds kort help ik een kameraad met zijn bijberoepke : belettering van voertuigen.
    Klanten vragen dus een ontwerp voor de zijkant en achterkant , bv hun logo , wat informatie en een pictogram of foto zodat de reclame opvalt.
    Nu was mijn vraag hoeveel ik hiervoor zou kunnen vragen als beginnende .
    Ook hebben deze klanten enkel een klein jpeg file van hun origineel logo , en wilt hun huidige ontwerper de vectorfile niet afstaan

    Mag ik dit logo uberhout wel namaken zonder problemen en hoeveel kan ik hier extra voor vragen , want die klanten denken maar dat dit rap rap uitvergroot kan worden zonder problemen ,
    en heeft mijn kameraad alreeds een prijs opgemaakt zonder het nodige inzicht ( enkel de bekostiging van het plaatsen )


    Hopelijk kan er iemand mij hier in verder helpen

    Mvg

  • #2
    Re: Grafisch Ontwerper

    Namaken op zich spreekt al boekdelen en als ik het goed versta wil je geld vragen ... maar ben je dan officieel geregistreerd (bijberoep) of is dat zo een beetje op zijn Belgisch?
    Ik zou daar toch heel goed mee oppassen want als er van dat namaken klodden komen, dan zal uw goede vriend wel snel in uw richting wijzen.
    En wat dat logo betreft ... sommigen zijn heel eenvoudig, anderen net heel ingewikkeld ... moeilijk om daar een idee over te geven.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Grafisch Ontwerper

      Oorspronkelijk geplaatst door Wouthrox Bekijk bericht
      Sinds kort help ik een kameraad met zijn bijberoepke :en wilt hun huidige ontwerper de vectorfile niet afstaan

      Mag ik dit logo uberhout wel namaken zonder problemen en hoeveel kan ik hier extra voor vragen.
      Als die ontwerper daar op uit komt ben je bruin jong.
      Trouwens, dat doe je niet, als je niet bekwaam bent om zelf een ontwerp te maken, afblijven.

      Comment


      • #4
        Re: Grafisch Ontwerper

        Kanttekening: als ik zou betalen om een logo te ontwerpen, dan zou ik toch verwachten dat ik dat in formaten aangereikt krijg die voor alle doeleinden gebruikt kunnen worden, en niet enkel een jpg’je dat je enkel op je website kan gebruiken verwachten.


        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

        Comment


        • #5
          Re: Grafisch Ontwerper

          Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
          Kanttekening: als ik zou betalen om een logo te ontwerpen, dan zou ik toch verwachten dat ik dat in formaten aangereikt krijg die voor alle doeleinden gebruikt kunnen worden, en niet enkel een jpg’je dat je enkel op je website kan gebruiken verwachten.


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
          Wie zegt dat die niets beter geleverd heeft.of wil leveren?
          Ik lees enkel dat enkel dit ter beschikking gegeven werd.
          Maar vermoedelijk is het moeilijk uit te leggen dat men ermee naar iemand anders trekt.
          Ook zien wat het originele contract inhield.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Grafisch Ontwerper

            Ik zit in de sector en loop dagelijks tegen het probleem op van mensen die denken om van een bitmapje van 5kb een print te maken voor op een oplegger van 3m hoog.
            ZONDER kwaliteitsverlies uiteraard, want nonkel fons heeft gezegd dat er daar al speciale programma'tjes voor bestaan.

            Wij maken het heel simpel, geen logo = wij maken nieuw logo naar keuze tegen betaling. Wel een logo maar te laag van kwaliteit = wij tekenen het over tegen betaling.
            Is er wel een logo maar wil de "ontwerper" het niet afstaan, dan raden wij onze klant aan eens te horen bij zijn ontwerper voor wat hij dan juist heeft betaald bij het ontwerpen van z'n logo.
            Meestal trekken wij ons dit niet aan en tekenen wij het gewoon over, als klant er voor betaald heeft mag hij er mee doen wat hij wil, dus ook overtekenen. We hebben het hier niet over Coca-Cola's en Apple's maar over kleine zelfstandigen. Ik heb de indruk dat er nog velen bang zijn van de sint.

            Kleine kanttekening, die "ontwerpers" die geen logo's willen doorgeven van hun klant zijn meestal diegenen zonder website, portfolio of iets dergelijks, meestal eerder een verre neef of vriend van onze klant die zichzelf logodesigner noemt.
            Verstandige en goede ontwerpers waar wij regelmatig mee samenwerken maken hier geen enkel probleem van. Wij staan hen dan ook met plezier bij in technische vragen over beletteringen en mogelijkheden, ja gratis.

            Geen tijdsverlies, u bent gerust terug welkom als u het logo ter beschikking heeft in VECTORIËLE indeling, geen powerpoint, excel of paint logo's hier, daar werken wij niet mee.

            En wat betreft de vraag van topicstarter, ik zou eens uitrekenen hoeveel uren je gemiddeld aan een ontwerp zit. Het moet dan ook meteen goedgekeurd worden natuurlijk, als ze het niet goed vinden kan je van 0 opnieuw starten. Een paar kleine aanpassingen zou ik niet aanrekenen.
            Maak daarna voor jezelf uit hoeveel je wil verdienen per uur of aan 1 ontwerp van een belettering. Logo ontwerp zou ik sowiso apart rekenen. Als je aan je kostprijs uit bent, laat dan je vriend/beletteraar een commissie voor jou bij zijn factuur doen, die komt overeen met wat jij ongeveer wil voor je ontwerpwerk. Zo krijgt eindklant maar 1 factuur en factureer jij aan je vriend die jou op zijn beurt betaald.
            Last edited by jelleken; 16 maart 2018, 15:12.
            GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
            AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

            Comment


            • #7
              Re: Grafisch Ontwerper

              Oorspronkelijk geplaatst door jelleken Bekijk bericht
              Meestal trekken wij ons dit niet aan en tekenen wij het gewoon over, als klant er voor betaald heeft mag hij er mee doen wat hij wil, dus ook overtekenen.
              Vaak veel gemekker hier als men iemand zijn foto ergens anders gepubliceerd heeft (zelfs zonder commerciële inzet), maar voor de rest kondigt men gewoon aan dat men er zich zelf niets van aantrekt dat een logo dat iemand anders ontwierp een eventuele Copyright of andere contractuele bescherming bezit.
              Of de klant daar het volle gebruik van mag maken zal grotendeels afhangen van het contract dat hij met de originele ontwerper had.

              Simpele samenvatting ... als men er zelf financiële baat aan kan hebben, dan mag alles ... maar als een ander er een voordeel aan kan hebben, dan mag niets.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Grafisch Ontwerper

                Ik zal ook eens simpel samenvatten. Je kan je niet inbeelden hoe vermoeiend het soms is om aan een logo te raken van een kleine zelfstandige. De meeste logo’s van hen zijn niet van hoogstaande designers met copyright, contracten en andere zevers. Een schrijnwerker wil een zaag en een hamer op z’n bestelwagen, een metser 3 bakstenen met een truweel erbij. Maak het niet zo ingewikkeld. Geloof me vrij, soms doen we het liever niet dan dat we er financiële baat bij hebben.
                GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
                AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

                Comment


                • #9
                  Grafisch Ontwerper

                  Klopt, maar als men een andere vorm van hamer of truweel gebruikt of het geheel wat herschikt of de naam anders is, dan is het al geen kopieerwerk meer.
                  Eerder ging het in dit topic toch om het “namaken” van een bestaand ontwerp.
                  Over de complexiteit ervan weten we inderdaad niet zo veel.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grafisch Ontwerper

                    Ik ben geen expert ter zake maar heb zo mijn bedenkingen bij de manier van werken van die eerste ontwerper van het logo.
                    Normaal is die mens daar voor betaalt om het te ontwerpen en levert hij zijn klant (de opdrachtgever) het logo in vectorformaat zodat hij het op al zijn documenten en huisstijl kan gebruiken.
                    De ontwerper is betaalt en staat alle auteursrechten af in dit geval.

                    Mijn inziens ligt hier een profitariaat op de loer waarbij de logoontwerper voor elke toepassing van het logo nog eens de kassa wil passeren en ik zou daar stellig niet aan meewerken.
                    Laat je logo opnieuw ontwerpen desnoods met vrijgave van rechten op gebruik in je huisstijl en eis dat het logo afgeleverd wordt in vectorformaat.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grafisch Ontwerper

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Normaal is die mens daar voor betaalt om het te ontwerpen en levert hij zijn klant (de opdrachtgever) het logo in vectorformaat zodat hij het op al zijn documenten en huisstijl kan gebruiken.
                      De ontwerper is betaalt en staat alle auteursrechten af in dit geval.
                      Ken jij de gesloten overeenkomst?

                      Er zijn ook ontwerpers die met verschillende prijzen werken, net als met huwelijksfotografie.
                      Lagere prijs voor enkel het resultaat en hogere prijs als men ook de originele bestanden wil.

                      Als die eerste ontwerper al het werk al gedaan heeft, dan kan het daar toch niet zoveel meer kosten om iets te laten bijmaken?

                      Die tweede ontwerper wil misschien gewoon afsnoepen in plaats van te verwijzen naar de eerste.
                      Waar ligt het probleem dan?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grafisch Ontwerper

                        Nogmaals, in deze sector gaat het niet om klanten zoals Coca-Cola, Apple, enzovoort. Maak het niet zo ingewikkeld, het komt heus niet tot een rechtszaak ivm een stom logo die overgetekend werd, omdat de "ontwerper" het logo in photoshop gemaakt heeft en geen vectorieel bestand kan geven.
                        Kom eens een weekje of 2 meelopen hier, je zal wel inzien wat ik probeer te duiden. Als ik vraag of ze hun logo digitaal hebben, zijn er zelfs soms die antwoorden: "joak, ier op de rug van m'n pullover, kan je daarmee verder?". Neen, dat is niet gelogen of uit m'n duim gezogen. Het gaat meestal dus meer om het niet kunnen geven dan niet willen geven. Tot ergernis van ons uiteraard, uren tijdverlies.
                        GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
                        AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grafisch Ontwerper

                          Oorspronkelijk geplaatst door jelleken Bekijk bericht
                          Nogmaals, in deze sector gaat het niet om klanten zoals Coca-Cola, Apple, enzovoort.
                          Zijn wij hier met z'n allen Coca-Cola, Apple of dergelijke?
                          Anders zijn hier op dit forum al veel topics verschenen van amateurfotografen die hun foto op een of andere website tegengekomen zijn, zelfs op niet commerciële websites.

                          het niet kunnen geven dan niet willen geven. Tot ergernis van ons uiteraard, uren tijdverlies.
                          Waarom tot ergernis?
                          Stel dat het om een nieuw ontwerp zou gaan, dan moet je die toch ook ontwerpen?
                          Als de klant dan al een voorbeeld heeft hoe het er ongeveer moet uitzien, dan kan dat toch enkel eenvoudiger zijn om uit te leggen wat de bedoeling is?
                          Gewoon de nodige uren aanrekenen hé ... dan is er toch geen probleem?
                          Ja het is meer werk, maar meer werk is normaal ook meer inkomsten.
                          Of is het de bedoeling snel te verdienen zonder veel te moeten doen?

                          Dat er velen hun origineel ontwerp kwijt zijn, dat wil ik best geloven, zeker als dat al wat jaren geleden ontworpen werd.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grafisch Ontwerper

                            Dit gaat al lang niet meer over wat ik bedoel, we zitten en blijven op een andere golflengte. Ik heb geen zin in een eindeloze discussie om mij te verantwoorden tegenover u. Elk z'n job, veel succes! Ik ga nog wat beletteringen ontwerpen met mooie logo's.

                            On-topic, topicstarter is van de aarbol verdwenen, ik heb mijn mening gegeven, ik laat jullie.
                            GRAFISCH ONTWERP | WWW.ANNONSE.BE
                            AUTOMOTIVE ARTWORK | WWW.JELLECLAEYS.BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grafisch Ontwerper

                              Volgens mij zit jelleken"in de branche" als je zijn reacties leest... en kan hij uit ervaring meespreken.
                              Wat over sommige "profeten" hier niet altijd kan gezegd worden...
                              Last edited by dréten; 19 maart 2018, 10:56.

                              Comment

                              Working...
                              X