Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uitroepteken in LR CC Classic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • uitroepteken in LR CC Classic

    Na overschakeling van Windows naar Apple zit ik in LR CC Classic met veel foto's die een uitroepteken hebben. Vroeger (en nu ook) in windows kreeg je als je daarop klikte een scherm met info en zoeken, ik zocht dan het oorspronkelijke bestand klikte het aan als eerste keuze en klaar was kees, alle foto werden weer geplaatst in de bibliotheek. Nu komt 1 foto op een ander scherm maar vraagteken blijft staan en niets veranderd. bij ander foto's staat er zelfs een vakje met 3 lijntjes en een dik uitroepteken en de vraag of ik de instellingen wil importeren van schijf of de instellingen overschrijven. Ligt dit alles aan de Mac of wat doe ik verkeerd?
    Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
    https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

  • #2
    Re: uitroepteken in LR CC Classic

    Dit betekent dat LR je foto’s niet meer kan vinden.

    Redelijk logisch want Windows en Mac filestructuren zien er anders uit.

    Als al je foto’s in een structuur stonden, kan LR het al via een herkoppeling van een foto, al het andere Hermannen.

    Ik heb geen LR in de buurt, ik kan je niet uit het hoofd de juiste bevelen in het menu geven.

    TWDigit


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
    EOS 10D - 40D - 7D II Glas 10-22S 17-40L 15-85S 70-300L 100-400L
    EOS 10 Glas 28-105 70-210

    Comment


    • #3
      Re: uitroepteken in LR CC Classic

      die 3 lijntjes en een uitroepteken betekend dat er een verschil is tussen de catalogus en het xmp bestandje naast de foto.
      komt voor als je veranderd van computer.
      Kies voor instellingen overschrijven (in de catalogus staat het meestal goed, maar xmp bestandje zal nog niet aangepast zijn).
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: uitroepteken in LR CC Classic

        bedankt, zal het eens proberen
        Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
        https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

        Comment


        • #5
          Re: uitroepteken in LR CC Classic

          De uitleg van collega zunoel snap ik wel (het gebeurt bij mij ook dat ik met een externe editor nog een of ander doe), maar ik weet ook dat sinds High Sierra er bij  nogal wat veranderd is, vooral qua gegevensstructuur. Een en ander doet me toch denken aan een topic die ik onlangs nog in dit subforum begonnen ben:
          Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.


          Niet alleen LR 'heeft daar last van', en daarover bekommer ik me helemaal niet, want eigenlijk ben ik bijna van Adobe weg, maar ook andere programma's, zoals bv ON1, die bij heropstart van de Mac ineens niet meer weet waar de opgeslagen RAWs te vinden zijn.
          Nu... zolang DxO Photolab daarvan geen last heeft...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: uitroepteken in LR CC Classic

            hoi iedereen, het probleem blijk in de externe harde schijven te liggen die ik vroeger gebruikt heb bij Windows, 2 van die staan in Ntfs en dat kan mac dus niet lezen. Zal nu alles moeten herinstalleren op mijn windows en dan een aangepaste externe schijf kopen en weer overzetten. We zijn dus nog even zoet :-)
            dank voor de reacties
            Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
            https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

            Comment


            • #7
              Re: uitroepteken in LR CC Classic

              Dag Redgy1,


              1/ Een Mac kan normaliter wel NTFS lezen, maar er niet naar schrijven.
              2/ Voor het schrijven is er een vrij goedkope oplossing in de vorm van Tuxera NTFS (https://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/). Dat kost zo'n 25 euro en zorgt ervoor dat je zonder problemen naar NTFS kan schrijven. Ik gebruik het al jaren. Heb dat ooit gekocht, en telkens wanneer er een nieuwe versie van Mac OS X uitkomt volgt er snel ook een nieuwe versie van Tuxera NTFS die je gewoon kan downloaden zodat het programma compatibel blijkt met wijzigingen in het OS.

              Comment


              • #8
                Re: uitroepteken in LR CC Classic

                dat is interessant, bedoel je dat ik dus de foto's enz die nu op mijn externe schijven gewoon kan overzetten en de Mac (en LR) zal daar geen moeite mee ondervinden?
                Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
                https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

                Comment


                • #9
                  Re: uitroepteken in LR CC Classic

                  Ja redgy. Je Mac kan dan gewoon naar NTFS lezen en schrijven dus in principe zou het geen probleem mogen zijn.

                  Je kan het altijd eens uitproberen, je kan een trial downloaden voor 15 dagen, dan kan je kijken of het voor jou werkt. Na 15 dagen kan je dan beslissen of je een licentie wilt kopen of niet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: uitroepteken in LR CC Classic

                    super, bedankt hé
                    Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
                    https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

                    Comment


                    • #11
                      Re: uitroepteken in LR CC Classic

                      Heb je het geprobeerd en werkt het dan? Zou moeten normaliter...

                      Comment

                      Working...
                      X