Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dia's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dia's

    Hallo mensen, ik heb hier nog een hondertal dia's liggen van uit de jaren 80! Ik ben eigenlijk niet meer in bezit van een diaprojector.

    Wat mag ik nog verwachten qua kwaliteit na ruim 30jaar, en wat kan ik doen of hoe handelen ik wil ze wel nog graag zien? Ermee naar de fotograaf, een diaprojector huren? digitaliseren? Ik heb geen idee....is er wel een oplossing?

    tips zijn welkom

    dank alvast!
    Groeten Sensor

  • #2
    Re: Dia's

    er zijn heel veel mogelijkheden. Leg ze eerst eens op een lichtbak om te zien of ze nog in goede staat zijn. Dan kan je even kijken of er iemand in je kenniskring eventueel een scanner heeft om ze even in te scannen. 100 dia's is nu niet bepaald veel.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Dia's

      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
      er zijn heel veel mogelijkheden. Leg ze eerst eens op een lichtbak om te zien of ze nog in goede staat zijn. Dan kan je even kijken of er iemand in je kenniskring eventueel een scanner heeft om ze even in te scannen. 100 dia's is nu niet bepaald veel.
      Kan ik ze scannen met een gewone printer scan of moet ik een speciale diascanner hebben?
      Last edited by sensor; 2 maart 2018, 20:32.
      Groeten Sensor

      Comment


      • #4
        Re: Dia's

        Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
        Kan ik ze scannen met een gewone printer scan of moet ik een speciale diascanner hebben?
        Was een domme vraag... diascanner natuurlijk, heb even gegoogled, wist niet dat dit bestond, dank je

        Last edited by sensor; 2 maart 2018, 20:37.
        Groeten Sensor

        Comment


        • #5
          Re: Dia's

          en dat ... is het grootste prul dat ze ooit gemaakt hebben... daar is zelfs moemoe niet over content over de kwaliteit.
          Scan ze dan maar met je "printer all in one"

          Comment


          • #6
            Re: Dia's

            als het maar voor een beperkt aantal is zou ik het toch proberen. Die dingen kan je binnen de twee weken eventueel terug sturen of brengen.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Dia's

              awel met zo'n opmerkingen, kan ik dus aannemen dat alles duurder wordt.. het gaan halen, en na 2 weken terug doen, zodat jij gratis... maar dan betalen wij het gelag , want zij moeten winst maken.

              Comment


              • #8
                Re: Dia's

                Het hangt er allemaal vanaf wat je normen zijn. Ik heb het hele stadium doorlopen van foto van dia, flatbedscanner en tenslotte een Nikon coolscan 5000ED. Die laatste was wel een duur grapje...

                Comment


                • #9
                  Re: Dia's

                  persoonlijk heb ik eerst alle dia's eens laten passeren zodat ik een globaal idee had van wat er zoal als onderwerp en kwaliteit tussen zat. Uiteindelijk heb ik alleen deze met familieleden door een diascanner gejaagd. De reden : waar ik vroeger zo opgetogen was over de scherpte en de kwaliteit, bleek dit nu, in het digitale tijdperk, niet meer zo fantastisch. Van veel dia's wist ik niet meer waar ze genomen waren. Familie was echter zielsgelukkig met beelden van herkenbare personen (soms van henzelf). De beeldbewerking (sommige dia's hebben en kleurzweem) heb ik aan de geïnteresseerden overgelaten.
                  mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                  nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                  https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dia's

                    Van 82 tot 84 heb ik gewoond in een boerderij die veel last had van vochtigheid, ik merk het aan de dia's van toen. Er groeien een soort "webbetjes" in de emulsie die de laag "opeten". De ene heeft het, de andere niet. Vooral Agfa (CT18 en CT21) bleken daar last van te hebben. Lenzen hebben daar ook last van. Ektachrome had dat minder. In 2006 zat ik mijn overgangsfase analoog-digital en ik heb twee jaar beiden gedaan (Nikon D1). Maar CMM heeft gelijk : bepaalde beelden kan je niet meer schieten en dan neem je de gebreken er bij. En met de jaren groei je ook in je kijken en je zien én je eisen. Van mijn eerste maand Noorwegen in 1980 heb ik niks over gehouden op fotografisch gebied maar ik vond ze indertijd wel goed zo weet ik nog.

                    Comment

                    Working...
                    X