Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe laptop voor fotobewerking?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe laptop voor fotobewerking?

    Aangezien mijn huidige laptop van 7 jaar oud toch wat traag begint te worden voor lightroom en photoshop ben ik aan het uikijken naar een nieuw exemplaar. En met de 'BTW weg ermee' actie in aantocht lijkt het me geen slechte moment.
    Laptop moet vooral dienen voor fotobewerking in Lightroom en Photoshop, verder gaan er geen al te zware programma's op draaien. Een gigantische harde schijf is ook niet nodig aangezien de meeste foto's uiteindelijk op een NAS terechtkomen.
    Iemand tips of suggesties?

    Alvast bedankt!
    Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

  • #2
    Re: Nieuwe laptop voor fotobewerking?

    Zeer tevreden van mijn Dell XPS15... maar die zal je niet kunnen kopen in de Mediamarkt met de BTW actie vrees ik.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe laptop voor fotobewerking?

      Het belangrijkste voor fotobewerking is het scherm, kijk dus zeker uit naar een laptop met IPS scherm, want bij de meeste andere laptopschermen is de kijkhoek veel te beperkt waardoor het beeld veel donkerder of lichter wordt als je het scherm een paar graden omhoog of naar beneden zet. Met zo'n scherm zie je niet wat je aan het doen bent terwijl je foto's bewerkt.

      Ik bestel mijn computers gewoonlijk via de Medion website.
      Dit zou ook een goede keuze kunnen zijn voor fotobewerking: https://www.medion.com/be/shop/high-...0021533a1.html

      Wat ook belangrijk is, dat is het schermformaat, wordt de laptop alleen thuis gebruikt, dan is het geen probleem als die wat groter is, en dan kies je misschien best voor een wat groter scherm.
      Als de laptop "draagbaar" moet zijn omdat je die overal mee naartoe wil nemen, dan kan een compactere weer een betere keuze zijn (15" bijvoorbeeld).
      En natuurlijk is het budget ook belangrijk, als je meer geld uitgeeft, dan zitten er "snellere onderdelen" (processor, grafische kaart, meer werkgeheugen, SSD al dan niet gecombineerd met harde schijf....).
      Last edited by Black B@ndit; 27 februari 2018, 16:56.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe laptop voor fotobewerking?

        Over het IPS scherm was ik al uit, nu heb ik dat niet en dat is niet echt praktisch. De laptop wordt voor 95% thuis gebruikt dus 15" is wel het minimum van grootte. SSD zou ook wel mogen, extra harde schijf hoeft niet persé aangezien de meeste foto's op een NAS terecht komen maar kan soms wel handig zijn.
        En het budget, tot 1000€ kunnen we wel gaan, maar goedkoper mag uiteraard ook :-)
        Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe laptop voor fotobewerking?

          Deze lijkt me interessant.

          i7-7700HQ haalt 8883 punten op cpubenchmark
          Nvidia GTX1050 en dat in een laptop
          16GB ook goed
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe laptop voor fotobewerking?

            Als die laptop bijna altijd thuis wordt gebruikt, dan is een 17" misschien toch wat comfortabeler om foto's op te bewerken.
            De draagbaarheid is dan minder belangrijk.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe laptop voor fotobewerking?

              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
              Deze lijkt me interessant.

              i7-7700HQ haalt 8883 punten op cpubenchmark
              Nvidia GTX1050 en dat in een laptop
              16GB ook goed
              Dat lijkt me prijs/kwaliteit een zeer goeie optie! Alleen geen 17" natuurlijk...
              Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe laptop voor fotobewerking?

                Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
                Dat lijkt me prijs/kwaliteit een zeer goeie optie! Alleen geen 17" natuurlijk...
                Inderdaad niet veel, bij Mediamarkt is een MSI met maar 8GB nog duurder ondanks hun BTW-loze dagen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe laptop voor fotobewerking?

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Deze lijkt me interessant.

                  i7-7700HQ haalt 8883 punten op cpubenchmark
                  Nvidia GTX1050 en dat in een laptop
                  16GB ook goed
                  Laptop besteld :-)
                  Bedankt voor de tip!
                  Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                  Comment

                  Working...
                  X