Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Starthulp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Starthulp

    Ben op zoek naar een degelijke starthulp voor de camper (2800cc dieselmotor).
    Ik vind ook modellen terug met ultracondensators (zonder ingebouwde accu). Iemand hier ervaring mee?
    Accu modellen geschikt voor dieselmotoren die men uit eigen praktijkervaring als zeer goed ervaart mogen zeker ook voorgesteld worden.

    Grtz,
    Kurt

  • #2
    Re: Starthulp

    Hoe vaak heb je die nodig?
    Kwestie in te schatten wat je eigenlijk nodig hebt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Starthulp

      Als je regelmatig een starthulp nodig hebt, dan is je batterij gaar.
      Nu, als die camper regelmatig weken (of maanden) stil staat kan je beter een druppellader voorzien, anders zal je batterij nooit lang meegaan. Zo’n starthulp is altijd een hulpmiddel, en je wil echt niet in the middle of nowhere vast zitten omdat je batterij eigenlijk versleten is.

      Comment


      • #4
        Re: Starthulp

        Vooral dat die starthulp zonder laden na weken ook plat zal zijn.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Starthulp

          En die starthulp maanden (of jaren) aan het stopcontact houden heeft als resultaat dat uw batterij/of supercap ook helemaal plat of kapot zal zijn.

          Het zou me trouwens verbazen dat ze er een supercap in steken.
          Een supercap van 0.1 kWh kost ca 1000€. Voordeel van een supercap is dat die enorm snel kan opgeladen en gebruikt kan worden, maar ze zijn superduur.
          Dus als het gaat om zo'n televisieshopping starthulpbooster van 50€.... daar kan niks deftig in zitten.
          Best je batterij in goede conditie houden met een druppellader, dat kost ook amper 50€, en je pakt het probleem bij de wortel aan.

          Comment


          • #6
            Re: Starthulp

            Zal waarschijnlijk ook moeten zorgen voor een druppellader voor onze wagen in Frankrijk. Staat daar nu ook al sedert begin januari zonder rijden, weliswaar in een garage maar toch niet zo goed veronderstel ik. Batterij is wel vrij nieuw.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Starthulp

              Staat thuis aan de druppellader en ik probeer zo de 3 batterijen (2 woongedeelte, 1 motor) optimaal te houden.
              Maar ik heb het al een keer voorgehad dat de batterij van de motor volledig plat was (mistlicht). Gelukkig niet in the middle of nowhere zodat ik gedepanneerd geraakte met startkabels.

              Maar we plannen dit jaar toch meer trips in en zullen vaak ergens staan waar hulp niet constant passeert.
              En ik weet dat je zo'n starthulp normaal gezien zeer weinig zal nodig hebben, dat je die ook in conditie moet houden en dat je er voor moet zorgen dat de kans op pech zo klein mogelijk is.
              Maar dat was de vraag niet ivm raad om een starthulp aan te schaffen Ging me er om niks aan te schaffen waar je op het moment dat je het nodig hebt niets mee bent vanwege ontoereikend of zo.
              Overkill of belachelijk duur ook niet nodig.

              Hier een link naar zo'n toestel met 'supercaps'. Dacht dat het interessant kon zijn vermits je dan geen interne accu hebt die je moet onderhouden en opladen.
              Maar het moet uiteraard werken en voldoende zijn om een dieselmotor aan de praat te krijgen.

              Uw Kunzer Snelstartsysteem CSC 12 Voorgloeiknop, Verpolings- en elektronicabescherming, Startmodus ook zonder voertuigac koopt u bij Conrad Electronic. ✓ Altijd originele producten ✓ Gratis retourneren ✓ 30 dagen bedenktijd

              Comment


              • #8
                Re: Starthulp

                Heb je de omschrijving goed gelezen?
                De supercaps worden opgeladen met de resterende energie die nog in je batterij zit....

                Als de batterij helemaal plat is, dan gaat dat ook niet lukken. En het ding is dan nog niet eens goedkoop.
                Dit lijkt me meer iets wat de VAB of Touring moet meenemen.
                Opladen in de depannageauto vanop een goede batterij, en dan eenvoudig meenemen tot bij de auto die plat staat, en starten.
                Maar dan 2-3 keer starten gaat daarmee ook niet lukken.

                Als je dus alleen in the middle of nowhere staat, dan zal je toch een behulpzame passant moeten vinden.

                Het ding is dan nog vrij duur ook!
                Als je toch 3 batterijen mee hebt, zorg dan voor een goede beveiliging of afscheiding van de motorbatterij tov de rest, en dat bij contact uit ook alles van die batterij uit staat.

                Comment


                • #9
                  Re: Starthulp

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                  Staat thuis aan de druppellader en ik probeer zo de 3 batterijen (2 woongedeelte, 1 motor) optimaal te houden.
                  Maar ik heb het al een keer voorgehad dat de batterij van de motor volledig plat was (mistlicht). Gelukkig niet in the middle of nowhere zodat ik gedepanneerd geraakte met startkabels.

                  Maar we plannen dit jaar toch meer trips in en zullen vaak ergens staan waar hulp niet constant passeert.
                  En ik weet dat je zo'n starthulp normaal gezien zeer weinig zal nodig hebben, dat je die ook in conditie moet houden en dat je er voor moet zorgen dat de kans op pech zo klein mogelijk is.
                  Maar dat was de vraag niet ivm raad om een starthulp aan te schaffen Ging me er om niks aan te schaffen waar je op het moment dat je het nodig hebt niets mee bent vanwege ontoereikend of zo.
                  Overkill of belachelijk duur ook niet nodig.

                  Hier een link naar zo'n toestel met 'supercaps'. Dacht dat het interessant kon zijn vermits je dan geen interne accu hebt die je moet onderhouden en opladen.
                  Maar het moet uiteraard werken en voldoende zijn om een dieselmotor aan de praat te krijgen.

                  https://www.conrad.nl/nl/kunzer-csc-...duct%20Details
                  Als je drie batterijen bij de hand hebt Kurrrt, wat is dan je probleem, een betere backupp kan je toch niet wensen,
                  twee goede startkabels en je hebt wat je moet hebben.

                  Comment


                  • #10
                    Starthulp

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Als je drie batterijen bij de hand hebt Kurrrt, wat is dan je probleem, een betere backupp kan je toch niet wensen,
                    twee goede startkabels en je hebt wat je moet hebben.
                    Dat was ik ook al aan het denken.

                    En beter de lichten uit doen bij stilstand want ik lees daar als oorzaak het mistlicht, maar dat brandt normaal niet als de andere lichten niet branden.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Starthulp

                      Jullie menen het goed met jullie reacties hoor. Dus zeker bedankt daarvoor.
                      Een aantal aangehaalde zaken heb ik al bekeken en overwogen.

                      Ik heb idd 2 extra batterijen voor het woongedeelte. Helaas liggen die 6,5meter van de startbatterij opgesteld. Dus een standaard startkabel schiet ruim tekort om van daaruit te helpen. En nee, die zijn niet zomaar snel even uit te bouwen. Alles kan natuurlijk in geval van uiterste nood, maar niet echt praktisch.

                      @ Tommie1: van daaruit zou ik natuurlijk zo'n condensator-starthulp steeds kunnen activeren als de motorbatterij totaal uitgeput is. Maar het zijn vrij dure dingen. Wel mooi compact. Vraag was dus of iemand daar praktische ervaring mee had voor een dieselmotor te starten. Omschrijvingen beloven vaak veel, sommige praktijkervaringen vertellen vaak het tegenovergestelde...

                      @Verseg: in een perfecte wereld maakt niemand fouten. Mijn mistlichten blijven blijkbaar toch branden, ook al word de lichtschakelaar uitgezet terwijl de mistlichtschakelaar nog opstaat.
                      Er staat een alarm op de bestuurdersdeur als de lichten nog aanstaan, maar niet op de zijdeur. En als je ergens op je bestemming aankomt ga je meestal naar het woongedeelte en via de zijdeur naar buiten. Ik ben toen geen voor - of achterkant gepasseerd bij het verlaten van de camper en heb alzo de mistlichten niet zien branden. Uiteraard zal dit me niet snel meer overkomen
                      Maar door zo'n voorvallen besef je dat je onverwacht wel eens hulp nodig kan hebben. Eigen schuld of niet.

                      Er kan dus altijd wel eens iets mislopen, of ben ik echt de enige die zich tegen zoiets wil voorzien zodat hij, in geval van, snel en zelfstandig verder kan?
                      Vraag was dus of er iemand uit eigen ondervinding iets kon aanbevelen. Of dit een rendabele investering is staat buiten de kwestie. Dat voelt enkel mijn portefeuille.

                      Als iemand vraagt welk toestel als degelijke en / of betrouwbare back-up kan voorzien worden in geval dat zijn 1DxII of D5 stukgaat of valt, kan je ook zeggen: zorgen dat die niet stuk gaat of valt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Starthulp

                        OK, nu wordt het wat duidelijker.

                        Ik zou startkabels kopen van 7 meter, die zijn zeker te vinden!
                        Maar wel even opletten! Kans is groot dat die batterijen voor het woongedeelte geen startbatterijen zijn, en dan kan je die kapot trekken.
                        De manier van werken is dan:
                        Startbatterij verbinden met de hulpbatterijen gedurende 10-20 minuten
                        Kabels los koppelen
                        Starten

                        Het zaakje herhalen als het de eerste keer niet lukt.

                        Als een batterij één keer helemaal plat is geweest..... dan is het beste er af.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Starthulp

                          Wil je een deftige start booster, zoals pro’s gebruiken,
                          dan zal dat ook wat kosten.
                          Die goedkope rommel is weggesmeten geld.

                          Koop SOS Booster Micro , Opladers van Elektronica voor slechts 0 €. Vind vis- en zeilsport deals in Waveinn | Snelle bezorging

                          Comment


                          • #14
                            Re: Starthulp

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Maar wel even opletten! Kans is groot dat die batterijen voor het woongedeelte geen startbatterijen zijn, en dan kan je die kapot trekken.
                            Ook deftige tractie en semi tractie batterijen kunnen wel een piek aan hoor Tommie,
                            enkel is de inwendige weerstand groter omdat er minder en dikkere platen in zitten.
                            Het zou dus kunnen dat de spanning wat dieper naar beneden duikt, afhankelijk van
                            de zwaarte van die batterijen, zitten er daar bv. twee parallel geschakelde batterijen in
                            van 100 Ah, dan zal TS deze zeker niet kapot trekken bij het starten van een motor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Starthulp

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ook deftige tractie en semi tractie batterijen kunnen wel een piek aan hoor Tommie,
                              enkel is de inwendige weerstand groter omdat er minder en dikkere platen in zitten.
                              Het zou dus kunnen dat de spanning wat dieper naar beneden duikt, afhankelijk van
                              de zwaarte van die batterijen, zitten er daar bv. twee parallel geschakelde batterijen in
                              van 100 Ah, dan zal TS deze zeker niet kapot trekken bij het starten van een motor.
                              Dit moet ik eens bekijken hoe die geschakeld zijn en hoe 'sterk' ze zijn.
                              Natuurlijk merkte is pas na een tijd dat mijn startbatterij leeg was (kreeg deur niet meer open met afstandsbediening en dacht eerst dat dat batterijtje leeg was ). Op die tijd zijn de andere batterijen ook al wel wat aangesproken geweest en niet meer op volle capaciteit.

                              Zeker bedankt voor de link.
                              Dat iets degelijk wat geld kost heb ik geen probleem mee. Natuurlijk is het een uitgave voor iets wat je hoopt niet te vaak nodig te hebben. Vandaar dat ik eens rond vraag achter bevindingen met starthulpen.

                              Grtz,
                              Kurt

                              Comment

                              Working...
                              X