Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

    Ik heb mijn huidige 9 jaar oude Dell Inspiron tot het maximum uitgebreid (4-core CPU, 8GB ram, 250 GB SSD voor OS, 2 x 2TB 7200rpm).
    Hij werkt eigenlijk nog snel genoeg voor wat ik doe (passmark CPU 3300), alleen is de 8Gb soms een probleem om vanuit LR andere applicaties op te roepen, ook heb ik enkel USB2 met maar 25 MBs voor backup.

    Ik keek al een tijdje uit voor een vervanger (ik moet het ooit doen) maar zowel bij de merken als bij assembleurs vond ik niet direct mijn ding.
    Ik zou bv de schijven willen behouden.

    Nu ik op de Standaard shop voor € 29 een Windows 10 Pro licentie kan kopen (via tresbizz.com is het € 36, dus zo'n geweldige korting is het niet) heb ik nog eens rond gezien en kwam bij Alternate.be op een AMD Ryzen 5 1600 (incl koeler), Asus MB350 MB met 2x8GB voor € 499.

    Ik zou mijn huidige Geforce 210 voorlopig behouden omdat die toch geen belang heeft voor wat ik doe.
    Kan later nog altijd upgraden als ik een 500-600W voeding neem.

    Met nog een € 100 voor kast en voeding zit ik op € 600 voor een 6 core CPU (passmark > 11000) en voldoende RAM (verder uitbreidbaar tot 64GB).

    Daarvoor vind ik niet zoveel kant en klaar gebouwd.

    Iemand ervaring met deze Ryzen processoren ?
    Last edited by palombian; 21 februari 2018, 12:44. Reden: verwijdering huidige config - doet niets terzake

  • #2
    Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

    En zeker dat je oude spullen compatibel zijn met de nieuwe en/of de performantie drastisch naar beneden zullen halen? [emoji1]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

      Ik heb effe wat rondgekeken voor u. Zou je niet beter een Intel nemen? De single core prestaties zijn veel beter dan die van eender welke Ryzen.

      Bedoel je de Ryzen 5 1600? Want ik heb de Ryzen 5 1600X vergeleken met de Intel i5 8600K en de Intel i5 8400. Zoals je ziet zit de Ryzen 5 1600X er juist in het midden qua prijs.

      Als ik dan kijk naar de prestaties op hardwareinfo dan doet de i5 8600K het in 90% vd benchmarks beter. Enkel bij videorendering kan de AMD mee en bij sommige synthetische benchmarks. Zelfs de i5 8400 doet het in de meeste gevallen beter en als de AMD dan wat sneller is dan is het ook maar net net.
      Zeker bij single threaded toepassingen zijn de Intel processoren veel sneller (games, web browsing).

      i5 8600K : 240€
      Moederbord : 85€
      Geheugen 16GB : 200€
      Koeler : 80€

      Totaal : 605€ en jouw combinatie met Ryzen 5 1600 (zonder X die nog eens langzamer is) komt op 500€

      Neem de i5 8400 en je spaart nog eens 60€ uit en nog steeds sneller.
      Last edited by alex606; 20 februari 2018, 19:40.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Ik heb effe wat rondgekeken voor u. Zou je niet beter een Intel nemen? De single core prestaties zijn veel beter dan die van eender welke Ryzen.

        Bedoel je de Ryzen 5 1600? Want ik heb de Ryzen 5 1600X vergeleken met de Intel i5 8600K en de Intel i5 8400. Zoals je ziet zit de Ryzen 5 1600X er juist in het midden qua prijs.

        Als ik dan kijk naar de prestaties op hardwareinfo dan doet de i5 8600K het in 90% vd benchmarks beter. Enkel bij videorendering kan de AMD mee en bij sommige synthetische benchmarks. Zelfs de i5 8400 doet het in de meeste gevallen beter en als de AMD dan wat sneller is dan is het ook maar net net.
        Zeker bij single threaded toepassingen zijn de Intel processoren veel sneller (games, web browsing).

        i5 8600K : 240€
        Moederbord : 85€
        Geheugen 16GB : 200€
        Koeler : 80€

        Totaal : 605€ en jouw combinatie met Ryzen 5 1600 (zonder X die nog eens langzamer is) komt op 500€

        Neem de i5 8400 en je spaart nog eens 60€ uit en nog steeds sneller.
        Het is inderdaad zo dat Intel CPU's sneller zijn single-thread.

        Je mag me direct vertellen waar ik een i5-8600K kan vinden voor €240, maar de i5-8400 heeft dezelfde CPU-benchmark als de Ryzen 5 1600 (beide rond de 12000) en die vind ik alletwee voor ongeveer €200 (bij de AMD is de koeler wel inbegrepen).

        Bovendien heeft de Intel ingebouwde graphics die waarschijnlijk beter zijn dan mijn oude kaart.
        Ik dacht dat mobo's met een Z370 chipset (dat is wel nodig) veel duurder waren, maar er zijn er al vanaf iets meer dan €100.

        Het klopt, voor maximum €100 meer heb ik een Intel 6 core.
        Last edited by palombian; 20 februari 2018, 23:17.

        Comment


        • #5
          Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          En zeker dat je oude spullen compatibel zijn met de nieuwe en/of de performantie drastisch naar beneden zullen halen? [emoji1]
          Mijn schijven zijn redelijk recente SATA3 7200, daar zal het niet aan liggen.

          Comment


          • #6
            Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

            Ik ben ook voor een nieuwe PC aan het uitkijken vanwege hetzelfde probleem: PC 9 jaar oud en Passmark CPU 3770.

            Passmark is blijkbaar wel niet blindelings als leidraad te volgen voor een fotografie PC omdat niet alle fotobewerkingsprogramma's het volledige aantal cores van de strafste CPU's benut. Zie deze link waarin de courantste CPU's van klein naar groot vergeleken worden.

            Kijk bij je keuze ook naar aansluitopties. Ik vind bv. een groot aantal snelle USB aansluitingen wel belangrijk.

            PS ik mik zelf op de intel i7-8700K om een PC te bouwen die weer zo lang mogelijk meegaat.
            Last edited by frank207be; 21 februari 2018, 16:10.

            Comment


            • #7
              Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
              Ik ben ook voor een nieuwe PC aan het uitkijken vanwege hetzelfde probleem: PC 9 jaar oud en Passmark CPU 3770.

              Passmark is blijkbaar wel niet blindelings als leidraad te volgen voor een fotografie PC omdat niet alle fotobewerkingsprogramma's het volledige aantal cores van de strafste CPU's benut. Zie deze link waarin de courantste CPU's van klein naar groot vergeleken worden.

              Kijk bij je keuze ook naar aansluitopties. Ik vind bv. een groot aantal snelle USB aansluitingen wel belangrijk.

              PS ik mik zelf op de intel i7-8700K om een PC te bouwen die weer zo lang mogelijk meegaat.
              De link die je aanhaalt suggereert om niet teveel geld uit te geven aan een snelle processor .

              Eigenlijk gaat LR nog altijd snel genoeg voor mijn gebruik op mijn Q9400.
              De PC is globaal wel eens zo snel geworden toen ik deze quad core erin stak. Ook de SSD heeft geholpen natuurlijk.
              Er worden nog altijd laptops (en zelfs desktops) verkocht met een lagere cpu-benchmark.

              Maar ik krijg er echt NIETS meer bij.
              Een PCI-e USB-3 kaart schijnt met de lage bussnelheden van het mobo verloren moeite te zijn.

              En de één of de andere dag gaat de voeding of zo naar de haaien ...
              Last edited by palombian; 21 februari 2018, 17:26.

              Comment


              • #8
                Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                Even een lijstje gemaakt:

                CPU i5-8400 € 199,90
                Koeler Freezer i32 € 32,99
                MB Asus Z370 Pro4 € 114,90
                RAM 2x8GB DDR-4 2666 (Corsair) € 197,90
                Voeding Seasonic Focus Plus Gold 550W € 84,90
                Kast Sharkoon VS4-V Tower € 32,99

                Totaal € 663,58

                Prijzen zijn van de site van alternate.be (andere suggesties welkom).

                Voeding is misschien wat overkill (totaal verbruik < 200W) maar zeer stil en zuinig, idem voor de koeler.
                Kast maakt mij niet uit.
                Geen GPU, ik speel nooit een game (de ingebouwde Intel graphics kunnen 4K aan 60Hz, MB heeft DVI-D, VGA en HDMI).

                SSD, HD's, DVD neem ik over want nog recent.

                Comment


                • #9
                  Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Ik heb effe wat rondgekeken voor u. Zou je niet beter een Intel nemen? De single core prestaties zijn veel beter dan die van eender welke Ryzen.

                  Bedoel je de Ryzen 5 1600? Want ik heb de Ryzen 5 1600X vergeleken met de Intel i5 8600K en de Intel i5 8400. Zoals je ziet zit de Ryzen 5 1600X er juist in het midden qua prijs.

                  Als ik dan kijk naar de prestaties op hardwareinfo dan doet de i5 8600K het in 90% vd benchmarks beter. Enkel bij videorendering kan de AMD mee en bij sommige synthetische benchmarks. Zelfs de i5 8400 doet het in de meeste gevallen beter en als de AMD dan wat sneller is dan is het ook maar net net.
                  Zeker bij single threaded toepassingen zijn de Intel processoren veel sneller (games, web browsing).
                  Heb je ook rekening gehouden met de effecten van Spectre en Meltdown die voor Intel veel belangrijker zijn dan voor AMD?

                  Comment


                  • #10
                    Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Heb je ook rekening gehouden met de effecten van Spectre en Meltdown die voor Intel veel belangrijker zijn dan voor AMD?
                    AMD is wel gevoelig voor Spectre maar niet voor Meltdown.

                    Blijkbaar zou mijn huidige CPU (2nd generation Yorkfield) zwaar inboeten aan performance.
                    Ik veronderstel dat Microsoft Windows 10 al heeft aangepast, maar mijn benchmark is nog dezelfde.
                    Het kan dus best zijn dat hij te oud is om nog moeite te doen.
                    De kwetsbaarheid is trouwens tot nu toe puur theoretisch.

                    Recente Intel CPU's zouden minder dan 10% verliezen ("single digit").
                    Maar vermits (de door mij beoogde CPU's) in de meeste dagelijkse (single thread) taken sneller zijn dan hun AMD alternatief zal het wel meevallen zeker ?

                    De AMD Ryzen 1600 leek me technisch interessant (6 core 12 threads), maar in de praktijk voor de meeste applicaties (ook in prijs) al ingehaald door Intel.
                    De i5 8400 heeft geen multithreading maar wel een turbo om tijdelijk de frekwentie te verhogen, wat blijkbaar meer effekt heeft.

                    Misschien zullen in de toekomst applicaties (w.o. die van Adobe) meer gebruik maken van de beschikbare cores.

                    Het is me bv nu niet duidelijk of Windows 10 de 12 logische processoren gaat gebruiken wanneer je verschillende dingen naast mekaar doet op je PC (wat toch de bedoeling is dacht ik).
                    Al die reviews testen maar 1 ding tegelijk.
                    Last edited by palombian; 21 februari 2018, 20:40.

                    Comment


                    • #11
                      Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      De kwetsbaarheid is trouwens tot nu toe puur theoretisch.
                      Nope, de eerste code is er (nog niet in het wild voor zover geweten). Zelfs IBM heeft patches voor Power 7.

                      Comment


                      • #12
                        Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Nope, de eerste code is er (nog niet in het wild voor zover geweten). Zelfs IBM heeft patches voor Power 7.
                        Die gaan zeker eerst mijn PC aanvallen.

                        Volgens een vreselijk negatief artikel zouden oudere PC's tot 30% trager worden in dagelijks gebruik.
                        Er wordt nergens gezegd hoeveel aan Spectre en hoeveel aan Meltdown moet toegeschreven worden.

                        Vermist Spectre enkel met een BIOS patch kan tegengehouden worden komt mijn Dell Inspiron van 2009 niet in aanmerking (net zoals mijn goed 3 jaar oude Sony Xperia waar geen nieuwe Android versie voor bestaat).

                        Meltdown wordt blijkbaar in Windows tegengehouden (zou in mijn PC gebeurd zijn volgens een testprogramma), maar ik zie geen gevolgen voor de passmark CPU rate.
                        Hieruit zou ik mogen afleiden dat mijn oude Intel CPU niet kwetsbaar is voor Meltdown (net zoals AMD's).

                        Ik kan hem misschien beter houden ...
                        Last edited by palombian; 21 februari 2018, 22:41.

                        Comment


                        • #13
                          Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          De link die je aanhaalt suggereert om niet teveel geld uit te geven aan een snelle processor .

                          Eigenlijk gaat LR nog altijd snel genoeg voor mijn gebruik op mijn Q9400.
                          De PC is globaal wel eens zo snel geworden toen ik deze quad core erin stak. Ook de SSD heeft geholpen natuurlijk.
                          Er worden nog altijd laptops (en zelfs desktops) verkocht met een lagere cpu-benchmark.

                          Maar ik krijg er echt NIETS meer bij.
                          Een PCI-e USB-3 kaart schijnt met de lage bussnelheden van het mobo verloren moeite te zijn.

                          En de één of de andere dag gaat de voeding of zo naar de haaien ...
                          Inderdaad lijkt het momenteel zwaar overkill om zo'n dure multicore processor te kopen. Misschien volgt de software binnen enkele jaren?

                          Hier gebruik ik de Q9450. Begonnen met WD 10K rpm velociraptor 300GB en sinds 2 jaar een Samsung 850 SSD. OS was Vista en de upgrade naar Windows 8 betekende de grootste sprong. Ik heb al langer zo'n PCI-E USB3 kaart maar die werkt niet meer naar behoren. Soms doet ie het wel en soms niet. Dat is ook meteen de reden waarom ik zo veel mogelijk onboard USB3.1 wil hebben.

                          De componenten in je lijstje zien er zeer goed uit. Een zeer goede en zuinige voeding vind ik zelf ook heel belangrijk. 9 jaar geleden heb ik ook al gekozen voor een Corsair HX620W en heb hier geen moment spijt van gehad.

                          Comment


                          • #14
                            Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Inderdaad lijkt het momenteel zwaar overkill om zo'n dure multicore processor te kopen. Misschien volgt de software binnen enkele jaren?

                            Hier gebruik ik de Q9450. Begonnen met WD 10K rpm velociraptor 300GB en sinds 2 jaar een Samsung 850 SSD. OS was Vista en de upgrade naar Windows 8 betekende de grootste sprong. Ik heb al langer zo'n PCI-E USB3 kaart maar die werkt niet meer naar behoren. Soms doet ie het wel en soms niet. Dat is ook meteen de reden waarom ik zo veel mogelijk onboard USB3.1 wil hebben.

                            De componenten in je lijstje zien er zeer goed uit. Een zeer goede en zuinige voeding vind ik zelf ook heel belangrijk. 9 jaar geleden heb ik ook al gekozen voor een Corsair HX620W en heb hier geen moment spijt van gehad.
                            Jouw CPU is nog iets beter dan de mijne, dappere beestjes maar wel 95W (ik moet de kast openlaten ).
                            Die 4 cores (die eigenaardig genoeg bijna constant allemaal gebruikt worden), WIN 8/10 en een SSD hebben de levensduur een paar jaar verlengd (en hij doet het nog altijd goed).
                            Nieuwe configuratie zal minder stroom gebruiken.

                            Ik stel mijn verwachtingen voor USB3 niet te hoog, op mijn laptop haal ik een goede 50 MBps, maar eens zo snel als USB2.
                            Misschien met een snellere interne bus en 7200 rpm schijven kan dat 75 MBps (x3) worden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: PC upgrade AMD Ryzen 5 1600

                              Foto's overzetten op pc met usb3.0 is zalig. Voordien zat ik aan 25MB/s en nu haal ik 85MB/s en dat merk je ook. Je SD kaart en kaartlezer moeten die leessnelheden wel aankunnen uiteraard.
                              Last edited by alex606; 22 februari 2018, 19:23.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X