Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sri Lanka

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sri Lanka

    Binnenkort vertrek ik voor een groepsrondreis door het Zuiden van Sri Lanka. Het wordt een mengsel van cultuur en natuur via een reeds vastgelegde route. Zijn er deelnemers aan dit forum, die tips kunnen/willen delen over fotograferen in Sri Lanka. Ik neem 2 camera's (Nikon D7000 en Nikon D7200) met een 18-200 mm en een 18-55 mm mee. omwille van het beperkt toegelaten gewicht in de handbagage twijfel ik of ik mijn 200-500 mm zou meenemen. Ga ik het me beklagen als ik deze lens niet zou meenemen of geraak je in de dierenreservaten voldoende dicht bij de dieren? Tijdens een rondreis door Namibië maakte ik veel gebruik van de 200-500 mm, maar daar mocht twee Kg meer mee als handbagage. Ik steek liever geen camera of lens in de ruimbagage. Alvast bedankt voor jullie reacties.

  • #2
    Re: Sri Lanka

    Een 200-500mm in Sri Lanka zou echt overkill zijn.
    In Sri Lanka komt een allround lens beter tot zijn recht.
    Een 18-200 is vrij ideaal qua brandpunten, al zijn de diafragma's wat aan de trage kant.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Sri Lanka

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Een 200-500mm in Sri Lanka zou echt overkill zijn.
      Kan je de wilde dieren dan echt van zo dichtbij fotograferen in de dierenparken?

      Comment


      • #4
        Re: Sri Lanka

        Ipv 2 lenzen vanaf 18mm zou ik een UWA aanschaffen of huren of 2de hands aanschaffen en later weer verkopen. Mijn ervaring dat je altijd te veel mm hebt met 18mm voor landschappen, tempels en steden.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Sri Lanka

          ik heb daar overvloedig plezier beleefd aan m'n CANON 15-85
          Mss heeft Nikon (of SIGMA, TAMRON, TOKINA ....) ook wel iets dergelijks.
          M'n 100-400 had ik ook meegepakt. die gebruikte ik vooral voor sfeer close-up's met een troebele achtergrond.
          En inderdaad, ook om wilde dieren dichter te halen ;-)

          Comment


          • #6
            Re: Sri Lanka

            je kan een extra lens altijd in je jaszak steken zodat ze geen extra gewicht in je handbagage vormt. Op je eigen gewicht wordt niet gelet hé.
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: Sri Lanka

              Mijn persoonlijke ervaring in Yala en Uda Walawe parken; buffels en olifanten stonden tamelijk ver af. De helft van mijn shots zat ik 300mm+. En voor "kleinere" diersoorten (ik denk dan aan een krokodil aan een rivier, de vogels, apen in een boom, etc) was puur met de tele te doen. Ik wil maar zeggen; ik denk dat niet iedereen evenveel geluk heeft met dieren vlak naast het voertuig. Mijn raad; neem het zekere voor het onzekere en neem die tele toch maar mee.

              Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat je breedhoek niet de meest gebruikte lens zal zijn. Want die heb je nodig voor de mooie landschappen en de portretjes. In het binnenland waren alle mensen uiterst vriendelijk, maar mijn persoonlijke ervaring is dat ze aan de kust zeer opdringerig waren. Daar was het vaak opletten dat je materiaal niet beschadigd werd. Op een vismarkt werden we gewoon verjaagd, ondanks dat weten lokale gids bij hadden. In ons hotel aan het strand bleef iedereen in de tuin, omdat je op het strand werd lastiggevallen. Ging je toch zwemmen in zee, dan ging je recht van de tuinpoort het water in, maar de opdringerige "verkopers" volgden je totdat ze tot aan hun schouders in het water stonden.
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Re: Sri Lanka

                Mijn ervaring is dan weer heel wat genuanceerder.
                In Sri Lanka vallen de meeste mensen je niet echt lastig, toch niet als je het vergelijkt met hun overzeese vriendjes in India...
                Iets gelijkaardigs kan trouwens ook gezegd worden van de "vuilnis" die overal ligt in India. In Sri Lanka was het echt proper!

                Comment


                • #9
                  Re: Sri Lanka

                  Bedankt iedereen voor de tips. De 200-500 mm gaat mee en ik ben bezig een UWA op de kop te tikken.

                  Bijkomende tips blijven natuurlijk altijd welkom.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sri Lanka

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Mijn ervaring is dan weer heel wat genuanceerder.
                    In Sri Lanka vallen de meeste mensen je niet echt lastig, toch niet als je het vergelijkt met hun overzeese vriendjes in India...
                    Iets gelijkaardigs kan trouwens ook gezegd worden van de "vuilnis" die overal ligt in India. In Sri Lanka was het echt proper!
                    Ook hier een nuance: de ervaring van het lastig gevallen worden in India is niet overal gelijk.
                    In zeer toeristische gebieden (Rajasthan, Agra,...) is dit zeker het geval, maar wanneer je buiten het normale circuit gaat heb je er heel weinig of geen last van.
                    Wat betreft afval is India inderdaad een heel vuil land.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sri Lanka

                      Momenteel zijn er wel rellen aan de gang tussen moslims en boeddhisten. De moslims aldaar zijn van het radicale soort, toen ik daar was hebben we onze uitstap naar die regio afgelast.
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sri Lanka

                        locatie-tips

                        1/s'morgens het strand van Negombo , daarwaar de vissersbootjes aankomen !
                        2/walvisvaart vanuit Mirissa ... misschien niet zo veel walvissen te spotten , maar kans dat je dolfijnen-groep passeert is groot !

                        grt geert ,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sri Lanka

                          Ik ben net terug van een veertiendaagse reis naar Sri Lanka en het was echt de moeite waard. Ik zal nu wel noch wat werk hebben om alle foto's te sorteren en waar nodig bij te werken.
                          Het land biedt voor ieder wat wils: cultuur, portretten, landschappen, bloemen en veel dieren (vooral vogels). Ik was dan ook blij dat ik mijn 200-500 mm meegenomen had want die kwam zeer goed van pas om de vogels te fotograferen.

                          Gelet op de zeer vochtige warmte is het aan te bevelen om in de fototas een paar vochtabsorbeerders bij de hand te hebben.
                          Last edited by Kiekemoes; 14 april 2018, 17:48. Reden: tekst aangevuld

                          Comment

                          Working...
                          X