Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filter 8 stops of 10 stops

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filter 8 stops of 10 stops

    Beste lezers,

    Ik had ook nog een vraag in verband met de ND1024 10 stops filter.

    Ik had deze besteld maar ontving van de winkel een ND265 8-stops filter.

    Nu dit is niet wat ik besteld heb want ik wou eigenlijk een 10 stops.
    Maar dit weekend trek ik erop uit en heb na een week nog steeds mijn filter niet ontvangen.
    De winkel boodt wel degelijk een 10 stops aan op de site en leverde een 8 stops.
    Na telefonisch contact leverden ze dezelfde dag nog het filter opnieuw, rara, wederom een 8-stops.
    Wel degelijk iets fout bij hun leveringen want zelf bieden ze deze 8-stops niet aan in hun assortiment. Raar.

    Wat nu eigelijk mijn vraag is, is het de moeite te wachten op de 10-stops of is een 8-stops ook heel erg bruikbaar.
    Gezien ik hier nog maar weinig ervaring in heb, reken ik op jullie deskundig advies.
    Ik wil de verpakking ook niet open doen om terug sturen mogelijk te houden.

    Zou deze gebruiken voor bijvoorbeeld sluierwolken te krijgen en melkwater in rivieren, waterlopen en zeeën.
    Dus bij landschapsfotografie en architectuur.

    Groeten en dank voor jullie deskundige antwoorden!
    Olivier
    CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

  • #2
    Re: ND filter 8 stops of 10 stops

    Tja, dat zijn 2 stops verschil he. Aan u om te beslissen of je die kan gebruiken zou ik denken.

    Ik zelf heb een 6 en 10 stops filter, en ik gebruik die 6 stops eigenlijk veel meer dan de 10 stop.
    Dus ik zou durven zeggen dat die 8 stops filter voldoet.

    Welk merk is dat trouwens? Had eigenlijk nog nooit van een 8-stop gehoord.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: ND filter 8 stops of 10 stops

      2 stops is voor sommige dingen toch al een redelijk verschil bvb 1/200ste naar 1/50ste
      Voor het werken met lange sluitertijd aan het zeetje bvb maken die twee stops echt wel uit
      Maar je hebt mensen die het liever niet zo platgestreken zien, waterval bvb en dan zal je met een 8 stop ook al voldoende hebben
      Uiteraard hangt alles af van het aanwezige licht op dat moment

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: ND filter 8 stops of 10 stops

        Klopt, maar die 2 stops kan je ook nog overbruggen met een polarisatie filter.

        Of: ISO omlaag ; F omhoog
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: ND filter 8 stops of 10 stops

          Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
          Tja, dat zijn 2 stops verschil he. Aan u om te beslissen of je die kan gebruiken zou ik denken.

          Ik zelf heb een 6 en 10 stops filter, en ik gebruik die 6 stops eigenlijk veel meer dan de 10 stop.
          Dus ik zou durven zeggen dat die 8 stops filter voldoet.

          Welk merk is dat trouwens? Had eigenlijk nog nooit van een 8-stop gehoord.
          Zijn er van Cokin Nuances Z-pro series zijn er van glas
          Last edited by Melkdjefer; 15 februari 2018, 13:58.
          Olivier
          CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

          Comment


          • #6
            Re: ND filter 8 stops of 10 stops

            Ik heb ook nog een ND8 schroeffilter, die levert een 3-stops op, indien ik dan een 10-stops zou willen
            kan ik die er eigelijk eerst schroeven en dan de vierkante 8-stops er voor. of is dat niet te doen?
            Olivier
            CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

            Comment


            • #7
              Re: ND filter 8 stops of 10 stops

              Oorspronkelijk geplaatst door Melkdjefer Bekijk bericht
              Ik heb ook nog een ND8 schroeffilter, die levert een 3-stops op, indien ik dan een 10-stops zou willen
              kan ik die er eigelijk eerst schroeven en dan de vierkante 8-stops er voor. of is dat niet te doen?
              Je zit dan aan 11 stops.
              Dit kan maar de kwaliteit zal achteruit gaan (meer glas waar het licht door moet) + risico op vignet.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

              Comment


              • #8
                Re: ND filter 8 stops of 10 stops

                Beter terug sturen en dan opteren voor een 10-stops dan maar.
                Olivier
                CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

                Comment


                • #9
                  Re: ND filter 8 stops of 10 stops

                  ik zou deze ook gewoon terug sturen. Eventueel ook even contact opnemen met de winkel. 1 x een fout maken, kan ... maar 2 x dezelfde. Zoals reeds aangegeven zal er in de stockage ruimte duidelijk een probleem zitten in de artikelen.

                  Comment

                  Working...
                  X