Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

    Hoe wordt de laadperiode van een accumulatiekachel aangestuurd?

    Ik heb de gewoonte om bij een langdurige afwezigheid de electriciteit in het tweede verblijf uit te schakelen.
    Maar nu vraag ik mij af of hierdoor de laadperiode van de accumulatiekachel niet wordt gewijzigd.
    (Werkt dit op een klok die dan stilgezet wordt als de electriciteit afstaat. Technisch en electrisch ben ik een nitwit, dus dat weet ik al )

    Alvast bedankt om mij wat bij te leren.

    Peter

  • #2
    Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

    Hier zit er in de meterkast een module die de meter omschakelt tussen dag en nachttarief (gewoon nachttarief, niet voor accumulatiekachels).
    Die module wordt via een signaal op het net geschakeld, er zit geen klok in.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

      Radiogestuurd klokje in meterkast,gewoon instellen op de nachturen.wanneer elektriciteit uitvalt geen probleem,zet zichzelf terug juist.zoals Bart zegt een module plaatsen ook prima maar ik denk dat de leverancier dit moet komen aansluiten.

      Comment


      • #4
        Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

        Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
        Hoe wordt de laadperiode van een accumulatiekachel aangestuurd?

        Ik heb de gewoonte om bij een langdurige afwezigheid de electriciteit in het tweede verblijf uit te schakelen.
        Maar nu vraag ik mij af of hierdoor de laadperiode van de accumulatiekachel niet wordt gewijzigd.
        (Werkt dit op een klok die dan stilgezet wordt als de electriciteit afstaat. Technisch en electrisch ben ik een nitwit, dus dat weet ik al )

        Alvast bedankt om mij wat bij te leren.

        Peter
        Gebeurt met een puls die de netbeheerder over het net stuurt Peter.
        Bij je meter zit een module waarmee ze je nacht tarief aan of uit zetten.
        Op vraag bij de leverancier kan je ook een NC/NO contact stuurdraad naar buiten je kast laten leggen
        waarmee je dan bv. een relais kan aansturen.
        De nacht uren zijn bij mijn weten niet bij elke leverancier gelijk, hier deze van Infrax.


        Bij Electrabel kan daar afhankelijk per gemeente een uurverschil op zitten.
        Ontvang je Elektriciteit en Aardgas aan Scherpe Prijzen. Ook Groene Stroom. Kies Slimme Oplossingen die je Energieverbruik Verlagen en Kosten Vermijden.
        Last edited by Guest42; 14 februari 2018, 18:27.

        Comment


        • #5
          Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

          Als je echte nachttarief hebt, dus geen tweevoudig tarief,
          dan krijgt de kachel pas spanning als de maatschappij de puls stuurt naar het relais in de meterkast.
          Je hebt dan een aparte teller staan

          Heb je tweevoudig tarief dan krijgt je kachel steeds spanning en moet je ervoor zorgen dat deze enkel oplaad als je tweevoudige meter op laagtarief is geschakeld.
          Meestal om 22u00.
          Het kan ook zijn dat er in je zekeringkast een schakelklok zit die de spanning naar je kachel pas inschakeld om 22u00.
          Maar die moet je wel zelf instellen.

          mvg

          demeyereg was me net voor
          nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

          Comment


          • #6
            Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Gebeurt met een puls die de netbeheerder over het net stuurt Peter.
            Bij je meter zit een module waarmee ze je nacht tarief aan of uit zetten.
            Op vraag bij de leverancier kan je ook een NC/NO contact stuurdraad naar buiten je kast laten leggen
            waarmee je dan bv. een relais kan aansturen.
            De nacht uren zijn bij mijn weten niet bij elke leverancier gelijk, hier deze van Infrax.


            Bij Electrabel kan daar afhankelijk per gemeente een uurverschil op zitten.
            https://www.engie-electrabel.be/nl/s...ract/daltarief
            Bij mij bedient die naar buiten gevoerde draad (tweevoudig uurtarief) inderdaad een schakelmodule in de kast (die je met een knopje nog kan instellen tussen af, aan of auto).
            Deze stuurdraad heb ik door een GSM-gestuurde unit gevoerd waardoor ik van op afstand kan tussenkomen (naargelang de binnen- en buitentemperatuur die ook per SMS worden doorgegeven).
            Het tarief dat wij daar nu hebben is trouwens nauwelijks verschillend tussen dag en nacht, maar we betalen niets meer extra voor die tweevoudige meter dus we laten dat maar zo.

            Weet niet inhoeverre er voor zuiver nachttarief nog aparte tarieven zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Bij mij bedient die naar buiten gevoerde draad (tweevoudig uurtarief) inderdaad een schakelmodule in de kast (die je met een knopje nog kan instellen tussen af, aan of auto).
              Deze stuurdraad heb ik door een GSM-gestuurde unit gevoerd waardoor ik van op afstand kan tussenkomen (naargelang de binnen- en buitentemperatuur die ook per SMS worden doorgegeven).
              Het tarief dat wij daar nu hebben is trouwens nauwelijks verschillend tussen dag en nacht, maar we betalen niets meer extra voor die tweevoudige meter dus we laten dat maar zo.

              Weet niet inhoeverre er voor zuiver nachttarief nog aparte tarieven zijn.
              Klopt, die afzonderlijke tellers verdwijnen stillaan mede door de komst van de zonnepanelen
              is het financiël voordeel zo goed als weg.
              Het tarief 'uitsluitend nacht' is het tarief voor het elektriciteitsverbruik tussen 22 en 7 uur, gemeten door een meter 'uitsluitend nacht'.


              Bovendien wordt elektrisch verwarmen met accumulatie tegenwoordig ontraden vanwege de zware aansluiting.
              Voor tweede verblijf zou ik TS aanraden over te schakelen naar een warmtepomp ondien mogelijk,
              enige elektrische verwarming waar je nog profijt kan uithalen.
              Maar wie weet wat de plannen zijn met de komst van de slimme meter, deze zouden blijkbaar
              een veranderlijk tarief kunnen hebben, naar vraag en aanbod toe.....

              Comment


              • #8
                Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

                Wij hebben jaren nachttarief gehad dat werd gestuurd door een klok. De klok verzette zich bij iedere stroompanne en op het einde kregen we de stroom overdag....
                Op het einde heeft de klok het begeven, helaas op een moment zonder nachtstroom (anders had ik me niet geroerd, wees maar zeker). Nu zit ik op een puls-systeem.
                22.30 h tot 7.30 h

                Comment


                • #9
                  Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Klopt, die afzonderlijke tellers verdwijnen stillaan mede door de komst van de zonnepanelen
                  is het financiël voordeel zo goed als weg.
                  Het tarief 'uitsluitend nacht' is het tarief voor het elektriciteitsverbruik tussen 22 en 7 uur, gemeten door een meter 'uitsluitend nacht'.


                  Bovendien wordt elektrisch verwarmen met accumulatie tegenwoordig ontraden vanwege de zware aansluiting.
                  Voor tweede verblijf zou ik TS aanraden over te schakelen naar een warmtepomp ondien mogelijk,
                  enige elektrische verwarming waar je nog profijt kan uithalen.
                  Maar wie weet wat de plannen zijn met de komst van de slimme meter, deze zouden blijkbaar
                  een veranderlijk tarief kunnen hebben, naar vraag en aanbod toe.....
                  Is typerend voor België hé Geert, iemand die Elektrisch verwarmd wordt gestraft vanwege het hoge verbruik
                  Iemand die een Elektrische wagen koopt krijgt subsidies ....
                  In het buitenland promoten ze Elektrisch verwarmen

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Is typerend voor België hé Geert, iemand die Elektrisch verwarmd wordt gestraft vanwege het hoge verbruik
                    Iemand die een Elektrische wagen koopt krijgt subsidies ....
                    In het buitenland promoten ze Elektrisch verwarmen

                    grts
                    Sieg
                    De nagel recht op de kop !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Is typerend voor België hé Geert, iemand die Elektrisch verwarmd wordt gestraft vanwege het hoge verbruik
                      Iemand die een Elektrische wagen koopt krijgt subsidies ....
                      In het buitenland promoten ze Elektrisch verwarmen

                      grts
                      Sieg
                      Hier ook elektrisch verwarmer. Voordelen, nihil dus. Elke electiciteitsproducent of verdeler die mij opbelt om te veranderen haakt direct af als ik hem vertel dat ik electrisch verwarm. Voordeliger tarieven kunnen ze daarvoor niet bieden.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Accumulatieverwarming dag/nacht tarief

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        De nagel recht op de kop !
                        Daar gaan we weer .

                        Comment

                        Working...
                        X