Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Laptop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Laptop

    Beste allemaal,

    Zou me willen een goeie portable aanschaffen. Moet vooral dienen voor fotografie (gedeeltelijk stokkeren en bewerken van foto's).
    Heb een voorstel van een vriend nl.:

    DU400A#UUG HP Compaq nx5000 Intel Pentium M 1,7GHz 15" XGA 60GB DVD+RW 512MB WLAN & Bluetooth Ethernet & Modem Win XPPro

    Intel Pentium M 1,7GHz Mobile Processor with 1MB L2 cache/ 15" CTFT XGA 1024x768

    512MB (1x512) DDR SDRAM / DVD+RW MULTIBAY DRIVE

    60 GB HARD DRIVE(4200RPM) / Touchpad / integrated Intel Extreme Grapghics 2 (UMA) up to 64MB (shared memory)

    EXT. AC ADAPTER / Li-ION BATTERY / 2x USB PORT 2.0

    INTEGRATED 56K (V.92) modem and 10/100 NIC/ INFRARED PORT/ FIREWIRE/ Wireless Lan 802.11b/g / Bluetooth

    Two Type I/II or one Type III PC Card Slots

    1 YEARS WARRANTY PUR, PARTS AND LABOUR (PUR= Pick up and return)

    WEIGHT: AS OF 2,61KG

    Prijs : +/- 2.000 €


    Persoonlijk vind ik dat een 15.4" scherm momenteel een must is voor fotoverwerking. Heb ook geen ervaring met de kwaliteit van schermen. Er zal waarschijnlijk ook kwaliteitsverschil zijn tussen de verschillende merken.
    Is dit overigens een goeie prijs ? Zijn er betere merken ?

    Graag veel reacties a.u.b.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Laptop

    tuurlijk is er enorm verschil in schermen bij laptops.ben onlangs in fnac antwerpen geweest,daar staan vele merken "in werking".mijn oersoonlijke voorkeur gaat naar toshiba maar vond sony ook goed.persoonlijk vind ik dat grote merken als acer,dell,....iets minder zijn qua weergave???????????

    Comment


    • #3
      Re: Laptop

      kijk bij Dell naar de inspiron 9100 reeks
      vb op de site uitgerekend :
      P4 hypertheading 3.2 Ghz (3.4Ghz = + 121€)
      1Gb Ram (tijdelijke aanbieding)
      80Gb schijf
      Internal 8x DVD+ RW Drive Dual Layer
      ATI® Mobility™ RADEON™ 9700 128MB, 8x AGP
      15.4 inch scherm (max 1920*1200)
      Modem + netwerk
      Ports: VGA, DVI-I, S-video out, 4 x USB 2.0, IEEE 1394 Firewire, InfraRed (IrDa v.1.1), RJ-11, RJ-45
      Dell TrueMobile™ 1350 Wireless 802.11 b/g MiniPCI card
      Inspiron- Internal Bluetooth™ Card - Factory install only
      .5'' 1.44 Mb External USB floppy drive (+48,40 EUR)
      1 jaar Collect & return warranty (om het gelijk te houden met jouw aanbod,
      normaal is dit 3 jaar onsite next day, mits opleg van bijna 400€)

      Dit alles voor 1922,27 (wel bijna dubbel zo snelle processor, dubbel geheugen, grotere schijf)

      Jo.
      A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
      Nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Laptop

        Kijk eens naar de acer aspire 1710 reeks, die hebben een volwaardig 17 inch screen van 1280*1024 en die heeft ook het voordeel dat je er een gewone 3.5 inch harddisk in kan steken. Bij mij zit er zo'n 200gig wd in. Voor de rest heeft hij de meeste goodies zoals usb2, ingebouwde kaartlezer, enz. Hij bevat een p4 van maximaal 3.4 ghz.
        Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

        Comment


        • #5
          Re: Laptop

          Kijk eens naar de acer aspire 1710 reeks, die hebben een volwaardig 17 inch screen van 1280*1024 en die heeft ook het voordeel dat je er een gewone 3.5 inch harddisk in kan steken. Bij mij zit er zo'n 200gig wd in. Voor de rest heeft hij de meeste goodies zoals usb2, ingebouwde kaartlezer, enz. Hij bevat een p4 van maximaal 3.4 ghz.
          Dit kan je bezwaarlijk nog een portable noemen
          Gezien de omvang en gewicht en het immense stroomverbruik net doordat er te veel desktop-onderdelen inzitten is dit enkel goed om op een bureau te zetten en daar te laten staan. (de term desktop-replacement dekt de lading).
          Ik persoonlijk zou ook naar andere features uitkijken, Centrino bvb. : batterij-autonomie van 4 à 5 uur, en wifi ingebouwd.
          En niet enkel de resolutie van het scherm is belangrijk, voor fotobewerking zou ik eerst kijken of de kleurweergave en contrast e.d. perfect zijn, en daarna pas oordelen over de resolutie.
          Mark (300D)

          Comment


          • #6
            Re: Laptop

            Wij kunnen bij ons op school (de PHL) volgende laptop kopen!:

            Dell LATITUDE D505:
            Intel® Pentium® M Processor 1.5 Ghz
            15.0" XGA TFT colour display
            1MB on-die L2 cache
            512 MB 333 Mhz DDR SDRAM (2 x 256MB)
            Intel® 855GM integrated UMA graphics chipset - Up to 64MB (shared memory available for video)
            Internal MiniPCI Wireless Pro 802.11 card b/g standard
            10/100 Ethernet LAN on Motherboard
            Internal data/fax 56Kbps V.92 Modem
            40GB Hard Disk Drive (5400 rpm)
            One type I or Type II PC Card slot
            Ports: Parallel, Serial, VGA, S-video out, 2 x USB 2.0, IR (IrDa v.1.1), RJ-11, RJ-45
            Modular 24x CDRW/DVD Combo drive with decoder software
            Integrated TouchPad pointing device
            High quality audio system with built-in speakers
            'Smart' Advanced Lithium Ion 6-cell battery pack 53 WHr with ExpressCharge
            Resource CD for Latitude D-family
            3 year Next Business Day International Warranty

            En dit voor een schamele 999€. da is nie veel hè!

            Comment


            • #7
              Re: Laptop

              Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
              Dit kan je bezwaarlijk nog een portable noemen
              Gezien de omvang en gewicht en het immense stroomverbruik net doordat er te veel desktop-onderdelen inzitten is dit enkel goed om op een bureau te zetten en daar te laten staan. (de term desktop-replacement dekt de lading).
              Ik persoonlijk zou ook naar andere features uitkijken, Centrino bvb. : batterij-autonomie van 4 à 5 uur, en wifi ingebouwd.
              En niet enkel de resolutie van het scherm is belangrijk, voor fotobewerking zou ik eerst kijken of de kleurweergave en contrast e.d. perfect zijn, en daarna pas oordelen over de resolutie.
              Tja, maybe toch niet zo handig voor hicking in het amazone oerwoud
              Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

              Comment


              • #8
                Re: Laptop

                Beste Pol,

                Zoals andere schrijvers hier ook al duidelijk maakten is dit veel te veel voor wat je krijgt. Verder is HP Compaq in mijn ogen lang niet de beste. Meer zelfs, ze misbruiken hun marktaandeel om minderwaardig materiaal te verkopen voor de "gewone mens" die weinig of niks van computers afweet maar er toch ééntje wil hebben.

                Als je toch een bekend merk wil nemen, ga dan voor Dell. Is zeker ook niet de goedkoopste, maar een stuk beter. Van de goedkopere merken is Acer zeker niet slecht.

                btw: Voor fotobewerking is een snelle processor niet zo belangrijk alleszins. het kan wel interessant zijn om een processor te nemen die speciaal voor laptops is gemaakt (Centrino). Wat uiteraard wel belangrijk is is een behoorlijke harde schijf (al kan je later eventueel nog altijd beslissen om meer harde schijven aan te koppelen), een goede Grafische kaart, en vooral VEEL RAM. Als het mogelijk is zou het interessant zijn meer dan 512 Mb te nemen.

                Natuurlijk een goed scherm, dat is logisch, maar ik ben niet zo thuis in het verschil in kwaliteitsschermen bij laptops. Kan je daar niet helpen. Ik zweer nog altijd bij een goeie oude CRT 22 inch van Iiyama (dewelke je NIET kan meesleuren )!

                Greets, MVanker

                Comment


                • #9
                  Re: Laptop

                  Oorspronkelijk geplaatst door MVanker
                  btw: Voor fotobewerking is een snelle processor niet zo belangrijk alleszins.
                  Ik ondervindt net het omgekeerde... (heb een p3 900mhz met 512Mb geheugen)
                  Ik ziedat je een D70 hebt : als je van plan bent om raw te werken en met Nikon Capture Editor, neem dan een zo snel mogelijke processor en 1Gb geheugen.

                  Jo.
                  A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                  Nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Laptop

                    Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
                    Ik ondervindt net het omgekeerde... (heb een p3 900mhz met 512Mb geheugen)
                    Ik ziedat je een D70 hebt : als je van plan bent om raw te werken en met Nikon Capture Editor, neem dan een zo snel mogelijke processor en 1Gb geheugen.
                    Jo.
                    Een p3 900 mhz is nu natuurlijk ook niet echt up to date te noemen. Ik kan het me voorstellen dat dat met de huidige software voor problemen kan zorgen. Ik had het over de nieuwe processors die NU worden verkocht (volgens wat ik snap is het de bedoeling dat hij een nieuwe laptop koopt). Als je ziet wat de prijsverschillen zijn, gewoon omdat er een iets snellere processor van hetzelfde type in zit, dan weet je het wel. Een processor zal alleen maar zorgen dat een bewerking iets sneller verloopt, al is dit ook niet helemaal waar, veel grafische be- en verwerkingen worden tegenwoordig overgenomen door de processor en het ramgeheugen op de grafische kaart. Ik heb het hier dan uiteraard over processors van dezelfde generatie, hetzelfde type. Oudere processortypes hebben minder vaste "instructies", een andere architectuur en minder Cache, waardoor bepaalde nieuwere programma's op die dinosaurussen een stuk trager gaan lopen. Processorsnelheid over de generaties heen gaat dus ZEKER niet hand in hand met concrete snelheid waarmee uw computer en uw programma's draaien.

                    512 Mb RAM is tegenwoordig veelal het probleem waarom je moet wachten tegen dat je computer wat meewil als je aan fotobewerking doet. De RAM wordt immers voor een groot stuk gebruikt door andere programma's die lopen (denk maar aan XP, firewall, antivirus, MSN, outlook, ...), waardoor de kans groot is dat de computer een stuk van de harde schijf moet benutten om dit te compenseren (swappen) als je een grafisch programma opent en foto's begint te laden en bewerken.

                    Ik zal het dus nog es zeggen, ik ben er écht van overtuigd dat je NIET de snelste processor hoeft te nemen, investeer liever wat in 1 Gb Ram en een goede grafische kaart.

                    Greets, MVanker

                    Comment


                    • #11
                      Re: Laptop

                      Wat de processor betreft, raad ik steeds aan om zo hoog mogelijk te gaan maar niet de top, omdat je voor dat uiterste uit de kan, kwa processor prijs, dikwijls het dubbele moet betalen voor één tot twee honderd mhz meer en dat verschil is in totale verwerking maximum als enkel percentjes te zien.
                      Een toestel met een P4@3,4GHz is niet 13% rapper maar 1 a 2%. Dan steek je die 200 tot 400 € beter in extra ram of een sneller HD(10000 toeren ipv 5400 of 7200)

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Laptop

                        heb hier nog niets gepost vooral gekeken en doe zelf een informatica richting (ben student dus)
                        ik heb zelf al 2 laptops versleten en kan je vooral dit zeggen:

                        ga zeker voor dell, acer en als het kan zelfs ibm
                        .overweeg zeker een centrino cpu (pentium m): laat je niet misleiden door het aantal Ghz want een centrino 1.7 gaat een p4 2.7 vlot voorbij
                        het hoeft geen 1.7 te zijn, een 1.5 is ook al voldoende

                        .1Gb ram is geen overbodige luxe, zeker als je veel in photoshop zal werken

                        .40 - 60gb mag er wel in zitten (mss externe hd overwegen via usb2 of firewire): probeer de harde schijf te partitioneren: op die manier kan je gemakkelijk structureren én minder kans op dataverlies wanneer je eens wilt formateren

                        .ga toch zeker voor een resolutie > 1024*768 (liefst 1600 * 1200: maar daar zal je voor betalen)

                        de rest van de zaken kan je zelf invullen naar gelang je budget

                        Comment


                        • #13
                          Re: Laptop

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                          een sneller HD(10000 toeren
                          dat heb ik nog niet in een laptop gezien

                          edit: ineens aan toevoegen dat een grafische kaart zeker niet één van de doorslaggevende factoren is bij fotobewerking
                          ram - cpu - hd combinatie is veel belangrijker
                          Last edited by pierot; 29 september 2004, 21:13.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Laptop

                            Oorspronkelijk geplaatst door pierot
                            ineens aan toevoegen dat een grafische kaart zeker niet één van de doorslaggevende factoren is bij fotobewerking
                            ram - cpu - hd combinatie is veel belangrijker
                            Interesting. Ik ga volledig akkoord met je eerste post alleszins. Maar ik dacht toch dat een degelijke grafische kaart wel degelijk kan helpen bij intensief fotobewerken. Of maken grafische programma's als photoshop e.d. geen gebruik van de mogelijkheden om het beeld te displayen en snel te bewerken via de grafische kaart? Zou kunnen hoor, ik ging er gewoon van uit dat Photoshop e.d. geoptimaliseerd zou zijn door gebruik te maken van de mogelijkheden van een up to date grafische kaart als het nodig is. Of sla ik hier weer een bal mis?

                            Anyway, nog es benadrukken dat onze student informatica alleszins heel nuttige en correcte informatie heeft gegeven! Gewoon afzien van die Compaq-brol! Centrino processor en veel RAM zijn de keywords!

                            Greets, MVanker

                            Comment


                            • #15
                              Re: Laptop

                              Dag iedereen,

                              Alvast bedankt voor de talrijke reacties.

                              Weet soms iemand of er voor laptops grafische kaarten bestaan met een digitale uitgang. Zou nl. de mogelijkheid willen hebben om bij gelegenheid het scherm van mijn desktop er digitaal op aan te sluiten .

                              Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X