Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe opslag (Mac)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • externe opslag (Mac)

    Wat is een degelijk en betrouwbaar merk/systeem om snel je data extern op te slaan (Thunderbolt / USB 3)?
    In principe heb ik geen NAS nodig, enkel opslag ter plaatse.

    Ik vind uiteraard makkelijk externe schijven terug die aan de voorwaarde voldoen (bvb Lacie Rugged Thunderbolt), maar zulke enkele schijven kunnen sneller stuk gaan dan je eigen systeem en dan sta je weer nergens qua back-up.
    Ik heb geen mega grote opslagcapaciteit nodig. Wel iets betrouwbaar dat niet plots op zichzelf volledig de geest kan geven.

    Ben Mac gebruiker. 2 of 4 TB meer dan voldoende.
    Alle suggesties welkom.

    Grtz,
    Kurt

  • #2
    Re: externe opslag (Mac)

    Je 'probleem' is me niet echt duidelijk.
    Wil je een externe data opslag voor schrijven èn lezen of enkel als back-up?
    Voor wat het eerste geval: gaat de schijf mee op stap of blijft ze 'thuis'?
    Mee op stap: Lacie Rugged SSD (zo'n 600 € voor slechts 1 T)
    Thuis: samsung portable SSD 2 T (kost je galant 700 €)
    Enkel back-up: WD 2 T (heb je al voor minder dan 100 €)
    Ik ga ervan uit dat fotografie en bewerkingen je hoofddoel zijn voor deze geheugen kwestie. Indien het geheugen wordt aangesproken heb je baat bij SSD's. Bij enkel back-up heb je minder last van de snelheidsbeperkingen van de 'gewone' HDD's'
    Nu, ik probeer je niet te bekeren, verre van, maar een NAS is wel heel handig hoor.

    Slu!

    Tjerri

    Comment


    • #3
      Re: externe opslag (Mac)

      Verschil in levensduur heb ik nog nooit bemerkt, behalve bij vallen.
      Gewoon 2 schijven kopen en regelmatig backuppen.
      Ik heb er een aantal van WD en Seagate draaien, de oudste draait al van 2012 24/7.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: externe opslag (Mac)

        Nooit gokken op één paard. Alles gaat vroeg of laat kapot.
        Altijd 2 backups maken.
        Beter 2 gewone (goedkope) externe schijven.

        Comment


        • #5
          Re: externe opslag (Mac)

          Van Drobo vond ik ook nog info terug voor plaatselijke opslag (DAS).
          De schijven zouden dan per 2 voor elkaars back-up kunnen dienen in geval er één de geest geeft (halveert wel je opslagcapaciteit zo en is ook geen goedkoop systeem).

          Zoals lucvr voorstelt kan het ook natuurlijk: dubbel wegschrijven naar 2 aparte externe schijven.

          @Tjerri: heb het tot op heden nog nooit echt nodig gehad om overal waar ik ben aan mijn foto's te kunnen. Maar ik twijfel er niet aan dat een NAS heel handig kan zijn.

          Al bedankt voor jullie reacties.

          Grtz,
          Kurt

          Comment

          Working...
          X