Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuzehulp camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Keuzehulp camera

    Beste,

    Ik ben ondertussen al een poosje op zoek naar een nieuwe camera. Ik heb me naderhand suf gezocht, maar ik ontbreek op dit moment toch wel wat kennis om de keuze te maken. Ik heb echter in mijn zoektocht voorlopig 2 camera's die mijn voorkeur wegdragen.

    De Sony Cybershot DSC RX10 IV -> https://www.dpreview.com/reviews/son...ot-dsc-rx10-iv
    En de Fujifilm X-T20 -> https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t20-review

    Zie daar ook mijn budget. Ik wil echt wel onder de 2000 EUR (voor een camera met verwisselbare lenzen incl de lenzen) blijven.

    Voor alle duidelijkheid, ik besef maar al te goed dat je bij een iets meer geavanceerd toestel ook wel wat moet weten wat je doet. Maar daar hebben ik, en vooral mijn vriendin, ook veel interesse in. Het is ook de bedoeling dat we ons stevig gaan verdiepen in het toestel zodat we er proberen uit te halen wat er in zit.

    Nu, om tot mijn shortlist met 2 toestellen te komen. Het gemak van die Sony lijkt me wel een plus. Eén lens voor verschillende situaties. Wij wandelen graag in de bergen en daar fotografen we graag vergezichten maar ook bijvoorbeeld close-ups. Als je dat kan zonder van lens te moeten veranderen, dan lijkt me dat wel handig. Ik kan me echter niet van de indruk ontdoen dat zo'n ene lens écht kan matchen met een camera waarbij je van lenzen kan wisselen. Waarbij je lenzen kan gebruiken die voor een bepaalde situatie gemaakt zijn. De reviews van de Sony zijn wel telkens zeer positief, zo ook bijvoorbeeld die van dpreview.

    Het fotograferen is voor mij het belangrijkste. Goede video capturing (daar lijkt die Sony me beter int te zijn dan de Fuji) is natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar daar ligt voor mij niet de focus.

    Kan hier iemand me helpen bij de keuze? Of eventueel een ander toestel aanraden?

    Alvast bedankt!

    Gr,
    Maarten

  • #2
    Re: Keuzehulp camera

    Canon EOS M5 of M10 >< of Panasonic DMC- G80

    ook eens bekijken

    alles in je budget

    Comment


    • #3
      Re: Keuzehulp camera

      ik heb zelf de xt2 en de xt20 van Fuji en kan deze wel aanraden. Je zult je inderdaad wat moeten verdiepen in de materie. De Sony, zie ik, heeft een kleinere sensor dan de fuji.

      Lees voorgaande link even zodat je snapt wat een kleinere sensor tov een grotere betekend. Als je niet plant vrij grote afdrukken te maken zal het verschil nogal meevallen maar eens je wat groter wil gaan ben je beter af met een grotere sensor. Bijkomend voordeel van de fuji is dat je later je lenzen kan meenemen naar een gesofistikeerder toestel.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Keuzehulp camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
        ik heb zelf de xt2 en de xt20 van Fuji en kan deze wel aanraden. Je zult je inderdaad wat moeten verdiepen in de materie. De Sony, zie ik, heeft een kleinere sensor dan de fuji.

        Lees voorgaande link even zodat je snapt wat een kleinere sensor tov een grotere betekend. Als je niet plant vrij grote afdrukken te maken zal het verschil nogal meevallen maar eens je wat groter wil gaan ben je beter af met een grotere sensor. Bijkomend voordeel van de fuji is dat je later je lenzen kan meenemen naar een gesofistikeerder toestel.
        Is er een groot verschil tussen de xt2 en de xt20? En welke lenzen gebruik jij of kan je aanraden? Wij fotograferen vooral landschappen, details in een landschap (kan dus ook van dichtbij zijn) en portretten.

        Comment


        • #5
          Re: Keuzehulp camera

          de xt2 is het grotere broertje van de xt20, hij heeft dezelfde sensor maar heeft wat meer mogelijkheden. Of je die gaat missen? dat denk ik niet. Welke lenzen dat is heel moeilijk omdat ik zelf heel veel theater, koor en soms dansvoorstellingen doe en daar gebruik ik vooral de 2.8 zooms voor van fuji, maar die vallen sowieso buiten je budget en zijn ook vrij zwaar om mee rond te zeulen. Ik denk dat de 18-55 zoom en eventueel nog een extra breedhoek je al heel veel mogelijkheden geven eventueel aangevuld met tussenringen zodat je ook wat makro kan meenemen. Later, of misschien nu al, kan je ook een extra fuji x body al dan niet tweedehands bijkopen en kan je beiden tegelijk werken. Ik zou wel geen lenzen dubbel gaan kopen.
          Conclusie: als je voor de Xt20 gaat neem dan de set met 18-55 lens om te starten en gebruik de rest van je budget later om hetgeen je dan nog mist van lens bij te kopen.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Keuzehulp camera

            Ik merk precies wel dat er voor de Fuji minder lenzen beschikbaar zijn dan voor een Canon of Nikon? Klopt dit? En kan ik dit best in't achterhoofd houden (kleinere keuze, hogere prijs,...)?

            En niemand die ervaring heeft met de Sony Cybershot DSC RX10 IV? Of één van zijn voorgangers? Klopt mijn veronderstelling dat die lens perfect zijn werk doet (vandaar ook de goede reviews), maar dat zo'n all-in-one lens onmogelijk de resultaten/kwaliteit van meer specifieke lenzen kan evenaren?

            Comment


            • #7
              Re: Keuzehulp camera

              Oorspronkelijk geplaatst door mrtn Bekijk bericht
              Ik merk precies wel dat er voor de Fuji minder lenzen beschikbaar zijn dan voor een Canon of Nikon? Klopt dit?
              Fuji heeft deze generatie camera' s nog niet zo lang he. En verder hebben ze een hele history met Nikon mount. Terwijl Canon en Nikon al lang de huidige mount gebruiken.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Keuzehulp camera

                voor fuji zijn er inderdaad geen derdepartijlenzen omdat deze die niet goedkoper kunnen leveren met dezelfde kwaliteit. Het assortiment fuji lenzen dekt toch wel zeker de behoefte van de meeste fotografen aan een aanvaardbare prijs en met uitstekende kwaliteit.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: Keuzehulp camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                  voor fuji zijn er inderdaad geen derdepartijlenzen omdat deze die niet goedkoper kunnen leveren met dezelfde kwaliteit. Het assortiment fuji lenzen dekt toch wel zeker de behoefte van de meeste fotografen aan een aanvaardbare prijs en met uitstekende kwaliteit.
                  Er zijn wel degelijk derde partij lenzen, zoals bvb. Samyang (wel manueel). Ikzelf heb de Samyang 12 mm 2.0 manuele lens... een superscherpe lens en ideaal voor landschappen. En de Samyang lenzen zijn een pak beterkoop dan Fuji (maar nogmaals manueel).
                  nikon coolpix s9100

                  Comment


                  • #10
                    Re: Keuzehulp camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                    Er zijn wel degelijk derde partij lenzen, zoals bvb. Samyang (wel manueel). Ikzelf heb de Samyang 12 mm 2.0 manuele lens... een superscherpe lens en ideaal voor landschappen. En de Samyang lenzen zijn een pak beterkoop dan Fuji (maar nogmaals manueel).
                    Dat is wel te zien aan de foto's die je post hier op het forum

                    Comment


                    • #11
                      Re: Keuzehulp camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door mrtn Bekijk bericht
                      Ik merk precies wel dat er voor de Fuji minder lenzen beschikbaar zijn dan voor een Canon of Nikon? Klopt dit? En kan ik dit best in't achterhoofd houden (kleinere keuze, hogere prijs,...)?

                      En niemand die ervaring heeft met de Sony Cybershot DSC RX10 IV? Of één van zijn voorgangers? [emoji14] Klopt mijn veronderstelling dat die lens perfect zijn werk doet (vandaar ook de goede reviews), maar dat zo'n all-in-one lens onmogelijk de resultaten/kwaliteit van meer specifieke lenzen kan evenaren?
                      Fuji heeft idd een kleiner lensaanbod, nikon en canon zullen zowieso goedkoper uitkomen en qua lenzen is daar zowat alles voor te vinden
                      Vooral veel meer gerief om te starten en uit te proberen vooraleer de echt dure lenzen te kopen
                      De sony met vaste lens kan idd leuk zijn maar heeft te weinig breedhoek volgens mij
                      Bij landschappen word er erg vaak met breedhoek gewerkt, ik ga vaak zelfs enkel met breedhoek op pad
                      Google dit even en kijk of het dit soort foto's zijn die je leuk vind, dan koop je gelijk het materiaal dat je leuk vind ipv kits te kopen met lenzen die bijna je ding zijn

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Keuzehulp camera

                        Beeldkwaliteit is grotendeels afhankelijk van de grote vd sensor maar merk op dat de positieve invloed op de beeldkwaliteit van BSI-technologie
                        groter is op kleinere sensors. Beeldkwaliteit vd RX10 is ontzettend goed voor een sensor van dit formaat. In principe is het vooral op hogere ISO dat de verschillen
                        toz van grotere sensors zichtbaar wordt maar de RX10 houdt zeer goed stand tot +/- 3200 ISO. Als je daarbij het voordeel van de snelle lens bijtelt is het verschil
                        met grotere sensor toestellen (ILC) toch niet zo groot meer.
                        Een lens met groot zoombereik boet doorgaans in aan beeldkwaliteit, maar als je de lens vergelijkt met deze met een kortere zoom blijkt ze toch niet slechter te zijn,
                        integendeel. Natuurlijk zal de kwaliteit minder zijn dan van de top ILC zoom lenzen.
                        Maar als je voor een ILC systeem zelfde zoombereik wil dekken met even snelle lenzen moet je toch rekenen op een klein fortuin en mag je je fitness abonnement ook opzeggen,
                        tenminste als je voldoende getraind bent om zware lenzen te hanteren.
                        www.polartha.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Keuzehulp camera

                          Nikon en Canon hebben ook verschillende sensor formaten waardoor ze ook meer lenzen nodig hebben. Op een full frame sensor plaats je al best geen lens die voor aps-c bedoeld is.

                          Fuji heeft ondertussen voor elk wat wils. Ik geef even kort een opsomming van de zooms:

                          XF 10-24, in 2018 een XF 8-16
                          XF 18-55 (de kitlens)
                          XF 16-55
                          XF 55-200
                          XF 50-140
                          XF 100-400
                          XF 18-135 (de all rounder)

                          Een mogelijke basis zou voor u mrtn kunnen zijn:

                          XF 10-24 + XF 18-55 + XF 55-200
                          of
                          XF 10-24 + 18-135

                          Als je voor Fuji kiest zou ik sowieso een body met de kitlens XF 18-55 nemen. Een super goed en handig kleine standaard lens. Het enige nadeel eraan is dat ie 18 is, dat is omgerekend 27mm op full frame. Is net iets te weinig breedhoek ervaar ik. De XF 10-24 is dan een super uitbreiding. Als je wat geduld hebt kun je er in 2018 wel eentje op de kop tikken want dan komt er een XF 8-16 bij. Er zullen dan wel 10-24 objectieven te koop aangeboden worden. De XF 55-200 is dan weer een mooie telelens met groot bereik.

                          De XF 16-55, XF 50-140 en de verwachte XF 8-16 zijn lichtsterke lenzen en hebben een red label. Zijn dus wel duurder en zwaarder en groter dan de objectieven die ik je voorstelde. Vergelijk ze met de gouden ring objectieven van Nikon.
                          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                          Comment

                          Working...
                          X