Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bancontact & betaling overzicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bancontact & betaling overzicht

    Hier zitten waarschijnlijk ook mensen die bij de Carre-four hun boodschappen doen.
    Meestal doet mijn vrouw die job en dus ook de betaling met normaal bancontact (PNB).
    Maar het valt mij op dat inkopen die soms donderdag gedaan zijn, pas maandag van de rekening afgaan.
    Op zich ook geen probleem, maar in al die tijd staat er nergens iets vermeld van bv: "Nog uit te voeren".

    Vandaag gingen we samen met 2 karren shoppen.
    Ik betaal 2x met mijn kaart en gelijk verwacht geen verrichting te bespeuren.

    Toen heb ik de directeur van de winkel zelf gesproken en mijn verhaal gedaan...why?
    Hij vertelde mij dat bij zijn bank (KB) het wel te zien was.

    Hierop heb ik 2x met mijn bank gebeld.
    Eerste was niet de juiste persoon blijkbaar.
    De laatste die op de juiste afdeling zat, bevestigde mijn vermoeden dat dit eerder aan de winkel lag.
    Het is trouwens 'sinds ze die nieuwe betaal-terminals hebben dat dit gebeurd.
    Nieuwe hardware is normaal ook nieuwe software veronderstel ik.
    Bij denaldi, lidl of gewoon bij de apotheek is dat gewoon uitgevoerd of te zien .

    Uiteindelijk wil ik een mail sturen met vriendelijk vraag om dit aan te passen. (Is me ook gevraagd, moet officieel )
    Maar hierbij wil ik eerst eens weten of er nog BD-leden/klanten bij die winkel vooral, of ook nog andere winkels dit voor hebben.

    TIA
    Last edited by w00ha; 5 februari 2018, 10:33.

  • #2
    Re: Bancontact & betaling overzicht

    Dat is niet enkel met Carrefour zo maar met veel winkels ... je betaalt en je ziet enkele dagen niets op je overzicht en dan ineens is het daar.
    Vervelender nog is dat je het vaak wel ziet verschijnen, maar dat het saldo van je rekening pas enkele dagen later aangepast wordt ... het is op deze manier heel moeilijk om een overzicht te hebben op de effectieve stand van de rekening.
    Men zou toch mogen veronderstellen dat als de betaling in het overzicht staat, dat het saldo daar ook al mee aangepast is.

    Wat ook vervelend is, dat is de afrekening van VISA (niet bankeigen maar echt VISA), vanaf de 27e van de maand beginnen ze een nieuwe maand, twee dagen later steekt de afrekening van de vorige periode in de bus, tot daar alles aanvaardbaar.
    Maar de afrekening wordt pas rond de 6e aangeboden aan de bank (domiciliëring is verplicht) en pas vanaf de 8e is dat gereset op je VISA-kaart en kan je het terug gebruiken.
    Dat wil zeggen dat wie zijn kaart tot de limiet gebruikt, steeds een tiental dagen per maand zijn kaart niet kan gebruiken.
    In deze moderne tijden vind ik dat maar vreemd dat het zo lang moet duren.
    OK, men kan het eenvoudig oplossen door de limiet hoog genoeg te laten zetten.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Bancontact & betaling overzicht

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Wat ook vervelend is, dat is de afrekening van VISA (niet bankeigen maar echt VISA), vanaf de 27e van de maand beginnen ze een nieuwe maand, twee dagen later steekt de afrekening van de vorige periode in de bus, tot daar alles aanvaardbaar.
      Maar de afrekening wordt pas rond de 6e aangeboden aan de bank (domiciliëring is verplicht) en pas vanaf de 8e is dat gereset op je VISA-kaart en kan je het terug gebruiken.
      Dat wil zeggen dat wie zijn kaart tot de limiet gebruikt, steeds een tiental dagen per maand zijn kaart niet kan gebruiken.
      In deze moderne tijden vind ik dat maar vreemd dat het zo lang moet duren.
      Hiervoor is wel een (bovendien gunstige) oplossing: je zwiert de (waarschijnlijk 20 euro kostende VISA) buiten en vraag u 1 of 2 kaarten aan van Beobank.
      Indien één kaart:
      De witte World Mastercard: geeft 1% cashback bij aankopen onder de 100 euro en 0,5 % bij grotere aankopen. De kaart kost 5 euro per jaar.
      Je krijgt tot 100 euro terug per jaar. Netto dus 95 euro.
      Als je startdatum bv. de 10de van de maand is dan krijg je op die dag (als je kiest voor online uittreksels) een mailtje dat er een uittreksel beschikbaar is en heb je ongeveer DRIE weken tijd om die totaalsom te voldoen via een overschrijving (je moet dus geen Beobank zichtrekening hebben (heb ik trouwens ook niet en gebruik die kaart al jaren). Je kan natuurlijk ook een domiciliëring nemen.
      Het is wel aangeraden om het bedrag in één keer te voldoen, als je maar een gedeelte betaalt dan ga je wel fameuze interesten betalen op het onbetaalde saldo.

      Deze kaart is bij ons de meest gebruikte betaalkaart. Colruyt is ongeveer de enige supermarkt waar je er (nog) niet mee terecht kan.

      Die kaarten zijn ook niet de beste om ermee geld uit de muur te halen of in niet-euro landen aankopen te doen.

      Indien 2 kaarten: de purperen VISA kaart: kost eveneens 5 euro per jaar en geeft 1% cashback op online aankopen tot maximum 200 euro per jaar. (dus max. 195 euro per jaar).
      Die kaart is dus enkel interessant voor online aankopen !
      Qua terugbetaling uitgaven zelfde werkwijze.

      De limieten op beide kaarten zijn flexibel, maar wel in lijn van je inkomsten (omdat ze de wetgever ze aanziet als leningen).

      Het zijn de twee eerste kaarten die je te zien krijgt op deze site.

      Mocht je (beetje tot mijn verwondering) interesse hebben in zo'n kaarten dan kan je nog 30 euro welkomstpremie incasseren als ik "peter" speel.


      Inzake Bancontact betalingen (Keytrade en Hello Bank) heb ik niet de indruk dat die abnormaal laat te voorschijn komen in het overzicht, ook niet als we nu en dan eens de Carrefour bezoeken.
      Last edited by nete; 2 februari 2018, 17:45.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Bancontact & betaling overzicht

        Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
        Hier zitten waarschijnlijk ook mensen die bij de Carre-four hun boodschappen doen.
        Meestal doet mijn vrouw die job en dus ook de betaling met normaal bancontact (PNB).
        Maar het valt mij op dat inkopen die soms donderdag gedaan zijn, pas maandag van de rekening afgaan.
        Op zich ook geen probleem, maar in al die tijd staat er nergens iets vermeld van bv: "Nog uit te voeren".

        Vandaag gingen we samen met 2 karren shoppen.
        Ik betaal 2x met mijn kaart en gelijk verwacht geen verrichting te bespeuren.

        Toen heb ik de directeur van de winkel zelf gesproken en mijn verhaal gedaan...why?
        Hij vertelde mij dat bij zijn bank (KB) het wel te zien was.

        Hierop heb ik 2x met mijn bank gebeld.
        Eerste was niet de juiste persoon blijkbaar.
        De laatste die op de juiste afdeling zat, bevestigde mijn vermoeden dat dit eerder aan de winkel lag.
        Het is trouwens 'sinds ze die nieuwe betaal-terminals hebben dat dit gebeurd.
        Nieuwe hardware is normaal ook nieuwe software veronderstel ik.
        Bij denaldi, lidl of gewoon bij de apotheek is dat gewoon uitgevoerd of te zien .

        Uiteindelijk wil ik een mail sturen met vriendelijk vraag om dit aan te passen. (Is me ook gevraagd, moet officieel )
        Maar hierbij wil ik eerst eens weten of er nog BD-leden/klanten bij die winkel vooral, of ook nog andere winkels dit voor hebben.

        TIA
        Zou het kunnen dat het te maken zou hebben dat Carrefour een eigen financiële dienst en betaalsysteem
        en kredietkaarten ter beschikking heeft?
        Blijkbaar zitten daar nogal wat mogelijkheden in.

        Comment


        • #5
          Re: Bancontact & betaling overzicht

          Zou het niet eerder kunnen dat bij bedrijven waar heel veel betalingen gebeuren, de betalingen in bulk verwerkt worden?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Bancontact & betaling overzicht

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Zou het niet eerder kunnen dat bij bedrijven waar heel veel betalingen gebeuren, de betalingen in bulk verwerkt worden?
            Dat vermoeden had ik ook al...
            Meestal zie ik overschrijvingen of verrichtingen in de voormiddag en eenmaal in de vooravond.
            Vandaag ben ik in de voormiddag naar de carrefour geweest en zojuist was er nog niets te zien op mijn zichtrekening.
            Dat zal dan voor maandag zijn...

            Comment


            • #7
              Re: Bancontact & betaling overzicht

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Zou het niet eerder kunnen dat bij bedrijven waar heel veel betalingen gebeuren, de betalingen in bulk verwerkt worden?
              Dat bedoel ik Freddy, hoogst waarschijnlijk worden alle betalingen op hun eigen betaalsysteem
              in een soort wacht gezet, dat systeem wordt ook online gebruikt op de Chinese sites als Alie en Wish.
              Ik meen dat het bij Wish zelfs zo is dat er op hun site staat dat je zes dagen tijd hebt om je aankoop
              nog ongedaan te maken.
              Zou in dat geval zelfs handig kunnen zijn als je een product wil terug brengen of inwisselen zonder een tegoedbon bij Carrefour.
              Zou in elk geval beter zijn dan het systeem bij MM, waar nogal wat klachten over komen.

              Comment


              • #8
                Re: Bancontact & betaling overzicht

                Mijn vrouw heeft rond de middag ergens bij een bakker een kleine betaling gedaan met Hello Bank, ze is nog niet zichtbaar. Ik ga het eens opvolgen.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Bancontact & betaling overzicht

                  Bij de ene winkel is de betaling al van mijn rekening als ik thuis kom van de winkel, en bij andere winkels duurt het inderdaad een stuk langer.
                  Hoe dat komt, dat weet ik niet, maar ik heb er eigenlijk nog geen probleem uit gemaakt, uiteindelijk gaat het geld toch altijd van mijn rekening...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bancontact & betaling overzicht

                    Andere mogelijkheid is dat bepaalde winkels bij dezelfde bank aangesloten zijn als de klant en dat men het dan veel sneller ziet.
                    Het is natuurlijk maar wat gissen dat we doen.
                    De echte reden zal een of andere bank wel kunnen of willen bevestigen zeker?
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bancontact & betaling overzicht

                      Als ik er heel nuchter over nadenk, vermoed ik dat het aan de winkel(s) ligt.
                      Mijn BC kaart en bank zijn steeds dezelfde en als het bij andere warenhuizen wel gaat...wel, logisch gezien moet ik deze conclusie wel trekken.

                      En als ik daarop verder redeneer, kon die directeur ook naar zijn boekhouding bellen en vragen hoe dat komt.
                      Plus, het verwonderd me achteraf ook wel dat een grootbank me hier niet klaar op kan antwoorden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bancontact & betaling overzicht

                        Verseg, ik denk dat jouw intuitie klopt, maar het is de allereerste keer dat ik mensen hoor klagen dat het geld niet snel van hun rekening gaat. In dit geval is de handelaar betaald en wordt jij later gedebiteerd. Wat is het probleem ?

                        Ik werk met 2 kaarten waarvan de ene wordt afgesloten de 6de van de maand en de andere de 20ste van de maand. Nooit een probleem gehad, behalve die ene keer in Turkije dat ik pas na betaling zag dat ze in een hotel een te hoog bedrag hadden gedebiteerd. Het bedrag werd gecrediteerd, maar de creditering wordt niet meteen verwerkt met als gevolg dat ik niet genoeg provisie had voor de nieuwe debitering (van het lagere bedrag). Goed dat ik 2 kaarten meehad.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bancontact & betaling overzicht

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Hiervoor is wel een (bovendien gunstige) oplossing: je zwiert de (waarschijnlijk 20 euro kostende VISA) buiten en vraag u 1 of 2 kaarten aan van Beobank.
                          Indien één kaart:
                          De witte World Mastercard: geeft 1% cashback bij aankopen onder de 100 euro en 0,5 % bij grotere aankopen. De kaart kost 5 euro per jaar.
                          Je krijgt tot 100 euro terug per jaar. Netto dus 95 euro.
                          Als je startdatum bv. de 10de van de maand is dan krijg je op die dag (als je kiest voor online uittreksels) een mailtje dat er een uittreksel beschikbaar is en heb je ongeveer DRIE weken tijd om die totaalsom te voldoen via een overschrijving (je moet dus geen Beobank zichtrekening hebben (heb ik trouwens ook niet en gebruik die kaart al jaren). Je kan natuurlijk ook een domiciliëring nemen.
                          Het is wel aangeraden om het bedrag in één keer te voldoen, als je maar een gedeelte betaalt dan ga je wel fameuze interesten betalen op het onbetaalde saldo.
                          Beobank zal vermoedelijk niet toelaten dat de domiciliering geldt voor het totale bedrag van de afrekening. Ze speculeren er immers op dat je niet het volledige bedrag betaalt, waarop ze dan 12,49 % aanrekenen. Trouwens de rentevoet is afhankelijk van het bedrag van de kredietopening.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bancontact & betaling overzicht

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Hiervoor is wel een (bovendien gunstige) oplossing: je zwiert de (waarschijnlijk 20 euro kostende VISA) buiten en vraag u 1 of 2 kaarten aan van Beobank.
                            Indien één kaart:
                            De witte World Mastercard: geeft 1% cashback bij aankopen onder de 100 euro en 0,5 % bij grotere aankopen. De kaart kost 5 euro per jaar.
                            Je krijgt tot 100 euro terug per jaar. Netto dus 95 euro.
                            Als je startdatum bv. de 10de van de maand is dan krijg je op die dag (als je kiest voor online uittreksels) een mailtje dat er een uittreksel beschikbaar is en heb je ongeveer DRIE weken tijd om die totaalsom te voldoen via een overschrijving (je moet dus geen Beobank zichtrekening hebben (heb ik trouwens ook niet en gebruik die kaart al jaren). Je kan natuurlijk ook een domiciliëring nemen.
                            Het is wel aangeraden om het bedrag in één keer te voldoen, als je maar een gedeelte betaalt dan ga je wel fameuze interesten betalen op het onbetaalde saldo.
                            Beobank zal vermoedelijk niet toelaten dat de domiciliering geldt voor het totale bedrag van de afrekening. Ze speculeren er immers op dat je niet het volledige bedrag betaalt, waarop ze dan 12,49 % aanrekenen. Trouwens de rentevoet is afhankelijk van het bedrag van de kredietopening.

                            Om aan de 95 EUR te komen moet je dus wel voor minstens 9500 EUR kopen met je kredietkaart. Indien het bedragen zijn van boven de 100 EUR wordt dit zelfs 19000 EUR.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bancontact & betaling overzicht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                              Verseg, ik denk dat jouw intuitie klopt, maar het is de allereerste keer dat ik mensen hoor klagen dat het geld niet snel van hun rekening gaat. In dit geval is de handelaar betaald en wordt jij later gedebiteerd. Wat is het probleem ?
                              Hopend op het juiste te reageren want hier lopen drie verschillende zaken door elkaar.

                              Awel ik zal een voorbeeld geven om het duidelijk te maken met fictieve bedragen (neen, ook niet mijn rekeningstand).

                              Men ziet in de rekening 3 betalingen staan van die dag, eentje van 100€, eentje van 75€ en eentje van 125€.
                              Men ziet dat de rekeningstand 500€ bedraagt.
                              Men kan dus veronderstellen dat de betalingen uitgevoerd zijn en dat het restsaldo 500€ is.

                              Men doet daarna een betaling van 300€, zou moeten lukken met 500€ zeker?
                              Een paar uur later of zelfs een dag of twee later ziet men de rekening op -100€ staan.

                              En enkel en alleen omdat het saldo niet klopt (die 500€) omdat de drie eerste betalingen nog niet in aanmerking genomen zijn.
                              Men zou toch mogen veronderstellen dat als je ze ziet staan met detail, dat die dan wel al van het saldo af zijn?

                              Allemaal niets zolang iedereen op + blijft staan, maar voor mensen die daarmee onder 0 komen te staan, die betalen dan intrest op iets wat ze eigenlijk niet gewild hebben want vermoedelijk hadden ze die laatste 300€ niet uitgegeven met maar 200€ op de rekening.

                              En ik moet u ook regenspreken wat het voordeel betreft, het is niet omdat men de betalingen pas later van de rekening ziet gaan dat dat de valutadatum is ... die blijft bij betaling met de bankkaart deze van de dag waarop de betaling werd uitgevoerd, ook al zie je die pas drie dagen later.

                              Het totaal blijft inderdaad altijd correct, het is enkel de misleiding voor de mensen die onterecht denken dat er nog meer op hun rekening staat en foutieve beslissingen nemen.
                              Voor 100€ op negatieg geen ramp, maar er zijn ook gevallen waar alle betalingen om duizenden Euro's gaan en dan is dat al een heel andere zaak.

                              Dan is er nog een andere mogelijkheid, dat is wat hier door TS aangekaart werd, dat men pas na een paar dagen de betaling ziet op de uittreksels ... bij de ene winkel niet, bij de andere wel.
                              Minder erg probleem want men weet dat de betaling nog niet verschijnt en men gaat er dan ook niet onterecht van uit dat deze al van het saldo is gegaan.

                              Wat VISA betreft is het gewoon het feit dat men eigenlijk niet over zijn volledig krediet kan beschikken want als men het op een maand volledig gebruikt, dan zit men een tiental dagen zonder VISA-mogelijkheden.

                              Wat is last hebben, het is maar iets wat ik aangeef dat zich voordoet, als de VISA op is dan betaal ik met de andere bankkaart.

                              En overschakelen naar Beobank is zeker geen oplossing want daar zit eveneens enkele dagen tussen het afsluiten en het resetten van de rekening.
                              Betaalt men via overschrijving, dan kan dit tot drie dagen duren tussen verschillende banken en via domiciliëring moet men verplicht eerst een afrekening bezorgen met datum wanneer het van de rekening zal gaan ... een paar dagen kan daar ook op zitten.
                              Geen VISA gebruiken is natuurlijk de oplossing.
                              Last edited by VerSeg; 3 februari 2018, 14:56.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X