Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn inktcartridges van ander merk ook goed ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn inktcartridges van ander merk ook goed ?

    Even uitleggen: ik heb me een nieuwe printer gekocht, de Epson Expression Premium 6000.
    In het verleden heb ik wel eens inkt besteld van andere merken (de zgn.huismerken) en nu vraag ik me af of je perse de inkt moet gebruiken van het printermerk, van Epson dus.
    Natuurlijk schrijft de fabrikant deze inkt van eigen merk voor, maar kan het kwaad om andere (goedkopere) inkt te gebruiken, zijn er mensen met ervaringen hierover ?
    Het prijsverschil is nl. behoorlijk groot en de "tegenpartij" beweert dan weer dat het absoluut geen kwaad kan.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

  • #2
    Re: Zijn inktcartridges van ander merk ook goed ?

    Wat jij beschrijft doe ik al jaren tot grote tevredenheid .

    Comment


    • #3
      Re: Zijn inktcartridges van ander merk ook goed ?

      Als je geen fotokwaliteit wilt gebruik dan maar vervangers, maar als je wat consistente kleuren wil in je fototafdrukken op het juiste papier dan zal je best originele inkt gebruiken.
      Let ook op i.v.m. je garantie. Die vervalt bij gebruik van niet originele inkt.
      De Epson Expression is in staat tot zeer knappe afdrukken - ik heb hem zelf - bij gebruik van Epson papier en Epson inkt. Ik zal je zelfs verklappen dat ik onlangs een afdruk heb laten maken bij iemand die er professioneel mee bezig is op een dure Canon-printer en mijn afdrukken op de toch redelijke goedkope Epson Expression waren stukken beter.
      Ik heb er vroeger veel mee geexperimenteerd, met diverse printers en diverse papieren en diverse inkten en ik ben er van teruggekomen niet originele inkten te gebruiken.
      Printen is een dure zaak, ik weet het, maar je wilt toch kwaliteit als je foto's afdrukt. Kwaliteit kost.... dat is op vele terreinen zo en dat is ook zo bij printen.
      Maar dit alles is een open discussie waar menigeen een eigen mening heeft, al dan niet gestaafd door eigen ervaring, en dat zal nog wel even zo blijven.
      veel plezier met je Epson Expression
      Straatfotograaf in Antwerpen

      Comment


      • #4
        Re: Zijn inktcartridges van ander merk ook goed ?

        Als je echt originele Epson inkt wilt gebruiken met minder kosten. Het kan door gebruik van navulbare inktpatronen. Helaas zijn de huidige Expression patronen gelijkend met de Canon patronen met een spons erin. Bij de oudere printers die met compartimenteninktpatronen werken kan je zeer goede navulpatronen kopen. Je kunt namelijk in kleine flesjes originele Epson inkt kopen van 70 ml die bedoeld zijn voor de zogenaamde Eco-printers, waar je de inkt er gewoon in giet.

        Veel goedkopere inktpatronen zijn namelijk niet lichtbestendig en de afdrukken zullen al naar een paar maanden uithangen verbleken in de open lucht en zonlicht. De Expression maakt gebruikt van dye inkt (Epson Claria Photographic ink) en die procduren sowieso meer sprankelende kleuren dan een professionele pigment inktprinters zoals die dure Canon printers. Echter: pigmentinkt zal je naar alle waarschijnlijkheid overleven in kleurechtheid.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #5
          Re: Zijn inktcartridges van ander merk ook goed ?

          Ooit eens twee geprinte foto's tijdens mijn vakantie op min bureau laten liggen: onder geprint met 'namaak' inkt en gedeeltelijk bedekt met dezelfde foto met 'echte' inkt en hierop lag een potlood. Resultaat na drie weken: onbedekte gedeelte onderste foto: 'verschoten van kleur' en de afdruk van het potlood op de bovenste niet(en wel het stukje op de onderste wel.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Zijn inktcartridges van ander merk ook goed ?

            Alle open deuren zijn hier al dikwijls ingestampt, maar in 4 replies zijn de belangrijkste punten helder weergegeven:

            - de kleurweergave van dye-inkten op glanzend papier is moeilijk te overtreffen
            - enkel de originele inkten voor deze printers zijn voldoende resistent voor de inwerking van UV en ozon
            - pigment inkt (ook 3th party) is van nature veel meer licht- en UV bestendig maar heeft minder glans (vooral 3th party)
            - de meeste (semi-) professionele printers gebruiken pigmentinkt met veel meer kleuren en glansverbetering voor de beste kwaliteit en vooral duurzaamheid
            - originele inkt kost (zeer) veel
            - om met dye-navulinkt goede afdrukken te maken kan je voor enkele printers originele inkt in flesjes gebruiken
            - aanvaardbare en vooral duurzame kwaliteit met navulinkt is voor de rest enkel mogelijk met pigmentprinters
            - in Epson printers kan er (mits kennis van zaken) zowel dye- als pigmentinkt gebruikt worden

            Het is geen zwart-wit verhaal.
            Ieder kiest zelf welke kwaliteit hij wil en hoeveel hem dat waard is.

            Gebruik van niet-originele inkt wordt door de fabrikanten moeilijker en moeilijker gemaakt, zij leggen de lat steeds hoger.
            Zelf printen kost veel geld en/of moeite, laten afdrukken is een zeer te overwegen alternatief.
            Last edited by palombian; 2 februari 2018, 16:50.

            Comment


            • #7
              Re: Zijn inktcartridges van ander merk ook goed ?

              Bij deze, iedereen bedankt voor de tips en ik zal er mijn plan mee trekken.
              Dat zullen dan waarschijnlijk wel de originele cartridges worden denk ik en ik zal de hogere prijs maar voor lief nemen.
              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

              Comment


              • #8
                Re: Zijn inktcartridges van ander merk ook goed ?

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Alle open deuren zijn hier al dikwijls ingestampt, maar in 4 replies zijn de belangrijkste punten helder weergegeven:

                - de kleurweergave van dye-inkten op glanzend papier is moeilijk te overtreffen
                - enkel de originele inkten voor deze printers zijn voldoende resistent voor de inwerking van UV en ozon
                - pigment inkt (ook 3th party) is van nature veel meer licht- en UV bestendig maar heeft minder glans (vooral 3th party)
                - de meeste (semi-) professionele printers gebruiken pigmentinkt met veel meer kleuren en glansverbetering voor de beste kwaliteit en vooral duurzaamheid
                - originele inkt kost (zeer) veel
                - om met dye-navulinkt goede afdrukken te maken kan je voor enkele printers originele inkt in flesjes gebruiken
                - aanvaardbare en vooral duurzame kwaliteit met navulinkt is voor de rest enkel mogelijk met pigmentprinters
                - in Epson printers kan er (mits kennis van zaken) zowel dye- als pigmentinkt gebruikt worden

                Het is geen zwart-wit verhaal.
                Ieder kiest zelf welke kwaliteit hij wil en hoeveel hem dat waard is.

                Gebruik van niet-originele inkt wordt door de fabrikanten moeilijker en moeilijker gemaakt, zij leggen de lat steeds hoger.
                Zelf printen kost veel geld en/of moeite, laten afdrukken is een zeer te overwegen alternatief.
                Ik volg hier.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment

                Working...
                X