Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenskeuze

    Zou ik opteren voor een lens met meer lichtinval f 2.8
    of een lens met IS maar dan beginnend 3.5 of zelf 4.5 .

    Moeilijk keuze hoor beide redelijk prijzig .
    Ja ik weet het veel licht en Is maar dan is niet haalbaar.
    Groetjes
    http://www.vehe.be

  • #2
    Re: lenskeuze

    Persoonlijk vind ik lichtsterkte belangrijker als Is. Is helpt maar het zorgt er niet voor dat je onderwerp geen bewegings onscherpte vertoond. Hogere sluitertijden zijn beter, vind ik.... Voor zeer lange telelenzen gaat dit niet op natuurlijk..
    Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

    Comment


    • #3
      Re: lenskeuze

      Ik zou ook, als er slechts één van de twee mogelijk is, kiezen voor 2.8. Groot diafragma dus korte sluitertijd helpt tegen beweging van het onderwerp en van de schutter.
      IS helpt enkel tegen beweging van de schutter.
      Ideaal is natuurlijk de 2 maar dan wordt waarschijnlijk de AF weer traag of ze moeten een lens maken die breder dan lang is

      Hubert
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: lenskeuze

        De keus is simpel, wat zijn je meest voorkomende omstandigheden:

        - weinig licht, bewegend onderwerp en/of geen grote scherptediepte vereist/gewenst: f/2.8

        - weinig licht, stilstaand onderwerp en/of grotere scherptediepte vereist

        Persoonlijk zou ik de twee willen, f/2.8 gecombineerd met IS, dan mag het licht al eens uitvallen ...

        Dit gezegd zijnde verkies ikzelf f/2.8 bij kortere lenzen, wegens meer speelruimte met scherptediepte en verkies ik de IS bij langere lenzen, wegens zowieso al een kleinere scherptediepte en f/2.8 bij die langere lenzen betekent meestal een paar kilo glas in een grote witte emmer met een rood randje en die wil ik persoonlijk niet altijd meesleuren.

        mvg
        Last edited by scholl; 29 september 2004, 11:41.
        http://www.photofolio.be
        EOS 350D | 18-50 f/2.8 EX DG | 30 f/1.4 EX | EF 50 f/1.4 | EF 100 f/2 | Speedlite 430EX

        Comment

        Working...
        X