Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

    Beste

    Ik beschik sinds een week over een Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera.

    Hier kan je alvast enkele shots ervan bekijken: https://postimg.org/gallery/p7zhr998/

    Ik vraag me echter af of iemand me kan doorverwijzen naar iemand die me er meer over kan vertellen, over de lens & toebehoren heb ik allerlei dingen reeds kunnen terugvinden.

    Ik vraag me echter af wat zo'n camera in deze staat (nagelnieuw) kan opbrengen.
    Ik zie enkel de lens al voorbijkomen voor prijzen 1500 - 4500 euro.

    Gezien de staat en alle intacte bijhorende elementen.

    - Gossen Sixtino 2 Lichtmeter
    - Linhof Sonneblende + filter
    - Verschillende Fidelity cut film holders
    - Tripod Slik Master
    - Metalen custom made opbergkoffer

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Gr
    Wouter

  • #2
    Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

    http://www.studiobaxton.com/ - Brussel
    www.freddyhelsen.be

    Comment


    • #3
      Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

      Oorspronkelijk geplaatst door ddyhel Bekijk bericht
      Thanks! Ik vraag het na.
      Mochten anderen mensen nog een gedacht hebben, ik hoor het graag.

      Comment


      • #4
        Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

        Oorspronkelijk geplaatst door wv92 Bekijk bericht
        Thanks! Ik vraag het na.
        Mochten anderen mensen nog een gedacht hebben, ik hoor het graag.
        De camera is volgens mij geen voigtlander (let op de M op het bord - moet daarom niet slechter zijn).De APO-Lanthar is de lens. En deze zijn gewild, voor de zeer beperkte DOF volledig open, en niet té scherp (ideale portretlens dus) .
        Echter er bestaan modernere alternatieven veel beterkoop dan deze. Bv Rodenstock Sironar-N 210mm/5.6 voor ong . €300 in top toestand (ik heb er zo ene -)
        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

          De camera zelf is idd niet van voightlander, de lens wel. Over de body vraag ik me idd af van welk merk het is. Ik herken een M een P ? En R?

          Comment


          • #6
            Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

            Oorspronkelijk geplaatst door wv92 Bekijk bericht
            De camera zelf is idd niet van voightlander, de lens wel. Over de body vraag ik me idd af van welk merk het is. Ik herken een M een P ? En R?
            Ja, tis iets speciaals sinds de design zelf is wat onorthodox:
            • Volledig metaal - meestal eerder hout
            • Dubbele rail - zeer ongewoon
            • Rond lensbord, zelden gezien
            • Ik dacht eerst aan een Linhof Kardan maar het past niet
            • Er bestond een merk Meridian maar dat past ook niet
            • Het kroontje zou kunnen wijzen naar een Graphex Crown maar dat past ook niet

            Zou idd. een exoot kunnen zijn. Ben eens benieuwd wat het nu is.

            YMMV
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

              Eens contact opnemen met Alex Timmermans, http://www.alextimmermans.com/contact/

              Comment


              • #8
                Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

                Thanks! Ik heb hem een mail verzonden

                Comment


                • #9
                  Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Ja, tis iets speciaals sinds de design zelf is wat onorthodox:
                  • Volledig metaal - meestal eerder hout
                  • Dubbele rail - zeer ongewoon
                  • Rond lensbord, zelden gezien
                  • Ik dacht eerst aan een Linhof Kardan maar het past niet
                  • Er bestond een merk Meridian maar dat past ook niet
                  • Het kroontje zou kunnen wijzen naar een Graphex Crown maar dat past ook niet

                  Zou idd. een exoot kunnen zijn. Ben eens benieuwd wat het nu is.

                  YMMV
                  Ik ben zelf ook echt benieuwd wat het nu precies is.

                  Het kroontje is het logo van de SLIK tripod daarvan gaat het al niet zijn.

                  De camera komt uit een voormalige school/college.

                  Comment


                  • #10
                    Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

                    Hier staat een lange lijst logo's maar die zit er niet tussen. Inderdaad een merkwaardige camera. http://www.collection-appareils.fr/g...te_de_logo.php Je kan dat forum (in het frans) ook wel contacteren, zit een hoop mensen die met weinig anders bezig zijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

                      Echt mooi spul in ieder geval!
                      De lens is duidelijk, zelfs die 3 strepen erop die aanduiden dat het om een apo exemplaar gaat zijn nog lang gebruikt door Voigtländer, maar de camera..
                      Ik had ook al eens gezocht of ik ergens iets kon maken van het logo van de camera, maar niks gevonden, het leek mij " Mf " of " 'Mr " oid.
                      Het materiaal komt me wel bekend voor van een oude landmeter kijker die we vroeger thuis hadden liggen, die had 'exact' datzelfde grijs over een gietijzeren (denk ik) frame en een soortgelijke afwerking.
                      Het ziet er in ieder geval professioneel uit, niet in een schuurtje ineen gestoken.

                      Ik snap dat je de waarde wil kennen (van de lens vond ik slechts één verkocht exemplaar voor +- $1000 op ebay), maar ik zou hem toch vooral eens willen testen moest ik zoiets in huis hebben, film (platen) kun je daar vast nog voor vinden, weet je het formaat, 4x5" wellicht?
                      Kost best veel, zo'n €5 per stuk + ontwikkelingskosten, maar het lijkt me toch de moeite om er op z'n minst een paar platen mee te schieten, voor de rest is die set zo volledig dat je niks anders moet aankopen denk ik

                      Laat nog even iets weten hier als je meer info hebt gevonden, ik ben ook wel benieuwd wat het allemaal is en of je er zelf nog iets mee hebt kunnen doen.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

                        al eens contact genomen met het Fomu of het fotomuseum in Charleroi?
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: UNIEK! Voigtlander Braunschweig 210mm f/4.5 Apo-Lanthar grootbeeld camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                          Ik snap dat je de waarde wil kennen (van de lens vond ik slechts één verkocht exemplaar voor +- $1000 op ebay), maar ik zou hem toch vooral eens willen testen moest ik zoiets in huis hebben, film (platen) kun je daar vast nog voor vinden, weet je het formaat, 4x5" wellicht?
                          Kost best veel, zo'n €5 per stuk + ontwikkelingskosten, maar het lijkt me toch de moeite om er op z'n minst een paar platen mee te schieten, voor de rest is die set zo volledig dat je niks anders moet aankopen denk ik

                          Laat nog even iets weten hier als je meer info hebt gevonden, ik ben ook wel benieuwd wat het allemaal is en of je er zelf nog iets mee hebt kunnen doen.
                          Waarschijnlijk gegoten alu, dat komt wel meer voor bij camera's. In gietijzer wil je die camera niet tillen Enige vraag is: werkt de sluiter nog naar behoren na al die jaren stil gestaan te hebben?

                          Maar ik zou hetzelfde doen: gebruiken. Film is best te vinden als het geen speciaal formaat is. Dat moet je even uitzoeken/meten want die Fidelity film houders bestaan in verschillende formaten. Gebruikelijk zijn 4x5 (inch) en 9x12 (cm). De goedkoopste Z/W film is Foma, die vind je voor ongeveer €1/vel in pakjes van 20 stuks. Ontwikkelen bij een labo (foto schelfhout doet dit bvb) kost wel meer, reken op €6/foto. Zelf ontwikkelen is goedkoper en gemakkelijker dan je denkt.

                          Wat je wel nog nodig gaat hebben is een donker plekje om de film houders te vullen (en te ontwikkelen als je dat wil doen) en een loupe om scherp te stellen op het mat glas. Een donkere doek om je kop onder te steken helpt ook.

                          Ben zelf in december vorig jaar met 4x5 begonnen (en ontwikkelen ervan) en het is verslavend. Het middenformaat is de kast niet meer uitgekomen. Enig probleem dat ik met die camera zie is als je andere lenzen wil dat die lensborden moeilijk te vinden gaan zijn. Ik heb ze nog nergens gezien in elk geval.

                          Comment

                          Working...
                          X