Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7500 & geotagging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7500 & geotagging

    Hallo iedereen.

    Ik heb mijn eindejaarscenten gespendeerd aan een Nikon D7500 (wat een beest van een camera zeg) en een 16-80 f/2.8-4 lens. Nu had ik een vraagje over het geotaggen van foto's met de SnapBridge app van Nikon.

    Tot op heden werk ik zo: ik gebruik de app GeotagPhotos Pro 2, dat loopt op mijn GSM, en ik zorg ervoor dat de tijd op mijn camera correct is. Na het fotograferen kopieer ik de foto's naar een tijdelijke map op mijn PC, waarna ik de Windows app van GeotagPhotos Pro 2 laat draaien, die - met de gegevens die zijn opgeslagen op hun server - de GPS gegevens invoegt in de EXIF gegevens van de .NEF bestanden. (Ik verkies het om de gegevens in de .NEF bestanden te schrijven, eerder dan ze enkel in de Lightroom database op te slaan). Tot slot importeer en verplaats ik deze bestanden in Lightroom.

    Deze D7500 heeft echter SnapBridge. Constante verbinding met de telefoon, mogelijkheid om tijd van de camera te synchroniseren met de telefoon (zeker interessant), en mogelijkheid om de foto's meteen te Geotaggen. Ik heb bij mijn eerste fotosessie dit eens geprobeerd, en elke foto is perfect gegeotagged. Ik moet er wel bijzeggen dat het erg statisch was, ik ben geen 50 meter van plaats veranderd.

    Heeft er iemand ervaring met het gebruik hiervan tijdens langere sessies, bijvoorbeeld tijdens reizen waarbij je op een dag meerdere locaties aandoet? Ik zie dat de app op de telefoon soms in stroombesparingsmodus gaat. Dat lijkt me riskant als ik de melding op mijn telefoon niet zie / hoor, dan riskeer ik zonder geotagging te vallen. Bij GeotagPhotos Pro 2 was dat geen probleem: dat programma begint met lopen als je het in werking zet, en stopt pas als je het zelf stopt. Dat lijkt me toch wat veiliger, ondanks de extra stappen bij het importeren naar Lightroom.

    Heeft iemand ervaringen hiermee?

    P.S.: Telefoon is IPhone 8, verbinding loopt als een zonnetje.

  • #2
    Re: Nikon D7500 & geotagging

    Mijn vrees is altijd dat een constante verbinding tussen telefoon en camera ervoor zorgt dat de batterijen snel leeglopen.
    Als ik met mijn telefoon een actieve gps-connectie EN een wifi of bluetooth verbinding gedurende 3 uur moet open houden, ben ik er zeker van dat mijn telefoon dood is.

    Ik heb het met mijn Fuji eens getest om te zien of het werkt, maar ik doe mijn geotagging op een andere manier: ik neem een gps track op met mijn telefoon of gps-sporthorloge, en gebruik die gpx file vervolgens in Lightroom om de foto's te taggen op basis van time stamp. Dat is voor mij precies genoeg en eigenlijk zeer betrouwbaar.

    Weet je trouwens zeker dat de geotag die Lightroom wegschrijft enkel in de beelddatabase gaat, en niet in de raw file wordt toegevoegd? Ik meende namelijk dat de coordinaten toch in de metadata van de raw worden gezet...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7500 & geotagging

      Dag Pieter,

      bedank voor je reactie. Ik deel je bekommernissen over de constante verbinding, vandaar dat ik net als jij werk maar dan met de app die ik vermeldde.

      Ja, ik weet zeker dat Lightroom de GPS info niet wegschrijft in de raw files. Heb dat zelf ondervonden toen ik erin geslaagd ben mijn database kwijt te geraken: weg alle GPS tags van mijn foto's in Corsica. Net vandaar dat ik nu anders werk en de gegevens steeds eerst wegschrijf in de raw bestanden...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7500 & geotagging

        Kijk eens of je de locaties niet als private hebt aangeduid.? Private locations worden niet in de metadata opgenomen. Ik doe zoals Pieter, via sporthorloge en GPX taggen, werkt prima en spaart batterij van de camera aanzienlijk.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7500 & geotagging

          Waarom koop je niet gewoon de GPS module van Nikon. Dan heb je je telefoon niet nodig.
          Aansluiten op je camera en de coördinaten worden direct bij het maken in de foto weggeschreven.
          Geen gedoe meer achteraf
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7500 & geotagging

            Snapbridge werkt met bluetooth 4.2 LE en verbruikt weinig indien je enkel gps gegevens doorgeeft al de andere andere uitschakelen in de snapbridge app.
            vb 3 uur +- 400 fotos 1/4 baterij verbruikt dit met D500 en Sigma 150-600.
            Bij de D500 had ik in het begin een hoog batterij verbruik dit was te wijten aan een default instelling die zelfs met de camera uitgeschakeld verbinding blijft maken met je telefoon of tablet.
            Grtz

            Comment

            Working...
            X