Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk statief zoek ik?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welk statief zoek ik?

    Hallo,
    Ik zit in mijn 4de jaar fotografie bij PCVO. En ja, naarmate je meer naar school gaat, word je wijzer (hopelijk toch) en stuit je tegen "tekortkomingen" van je materiaal.
    Nu ... ik heb een cullman statief met een vanguard balhoofd.Ik denk er al geruime tijd om een nieuw statief aan te schaffen.
    Mijn voorwaarden zijn:
    - licht;
    - genoeg draagvermogen nikon D750 met 28-300 (zonder statiefgondel) en 70-200 met statiefgondel;
    - én ... (ik weet niet goed of hoe ik dit moet omschrijven en benoemen) een soort dwarsligger. Ik heb dit reeds gezien maar ik weet niet meer bij welk merk dit was.
    Alvast bedankt voor jullie reacties

  • #2
    Re: welk statief zoek ik?

    Gitzo Explorere serie
    Manfrotto pro reeks

    Als balhoofd kan ik je ten zeerste de Markins of Arca-Swiss balhoofden aanraden deze zijn zeer sterk en stabiel (geen creep).
    Net als alles in fotografie betaal je voor kwaliteit (een systeem is maar zo sterk als zijn zwakste schakel )
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: welk statief zoek ik?

      1. licht
      dat is een verkeerd uitgangspunt, statief moet zodanig log/zwaar zijn dat je er feitelijk niet meer mee wilt slepen als je op de plek van bestemming bent

      2. draag vermogen
      wel dat is gewicht van de zwaarste combi die je kunt bedenken - met voortschrijdend inzicht - * 3, minimaal 25kg

      3. (ik weet niet goed of hoe ik dit moet omschrijven en benoemen) een soort dwarsligger. Ik heb dit reeds gezien maar ik weet niet meer bij welk merk dit was
      dat noemen we een middenconsole en die wil je feitelijk ook niet hebben, dat resulteert in instabiliteit bij het omhoog brengen en in horizontale stand in gezwabber. Als je dicht op de grond wilt zijn dan zoek je een statief waarbij je de poten zodanig plat kunt leggen.

      Zie ook het Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Comment


      • #4
        Re: welk statief zoek ik?

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        1. licht
        dat is een verkeerd uitgangspunt, statief moet zodanig log/zwaar zijn dat je er feitelijk niet meer mee wilt slepen als je op de plek van bestemming bent
        Mijn carbonstatief is lichter, stabieler en dempt de trillingen beter dan mijn 'lood zware' alu exemplaar.


        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        [B]dat noemen we een middenconsole en die wil je feitelijk ook niet hebben, dat resulteert in instabiliteit bij het omhoog brengen en in horizontale stand in gezwabber. Als je dicht op de grond wilt zijn dan zoek je een statief waarbij je de poten zodanig plat kunt leggen.
        En dan moet je er nog één hebben zonder midden kolom, want dan zit die in weg. Van mijn carbon statief kan ik de top van het balhoofd op ong. 20cm krijgen en als ik de camera 90gr kantel met het balhoofd, niet echt stabiel er naast hangen, nog iets lager.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: welk statief zoek ik?

          Hout is het meest trillingsvrij, maar onhandig in gebruik.
          Carbon benadert hout, is duur maar veruit de beste keuze qua handelbaarheid (licht) en stabiliteit.
          Aluminium is goedkoper maar zwaarder en trillingsgevoelig.

          Aantal segmenten (= uitschuifbare poten): hoe minder, hoe beter.
          Middenzuil: overbodig, vermeerdert enkel de trillingen.
          Balhoofd of drieweg: beiden goed, maar balhoofd is breder inzetbaar.
          Balhoofd merken: Markins, Arca-Swiss, Really Right Stuff,FLM. Hier niet op besparen.

          Merken carbon statieven: Gitzo, heel goed, maar heel duur.
          Andere heel goede merken: Vanguard, Sirui, Benro. De helft goedkoper dan Gitzo, en nauwelijks mindere kwaliteit.

          Gewicht carbon statief: neem niet al te licht, statieven van 1000 gram mooi op papier, maar in realiteit te licht.
          Ideaal vanaf 1600 gram. Ook niet te zwaar (+2.5 kg), want dan neem je het niet mee.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: welk statief zoek ik?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            Hout is het meest trillingsvrij, maar onhandig in gebruik.
            Carbon benadert hout, is duur maar veruit de beste keuze qua handelbaarheid (licht) en stabiliteit.
            Aluminium is goedkoper maar zwaarder en trillingsgevoelig.
            Als ik hier even op mag inpikken...
            Klopt dat werkelijk dat een carbon statief minder trillingen doorgeeft dan aluminium?

            Ik heb geen ervaring met carbon statieven, tenzij van een keertje te proberen van iemand anders. Maar ik heb wel een beetje verstand van fietsen. Fietsframes in carbon zijn in oorsprong bedoeld voor maximale stijfheid. Stijfheid betekent dat trillingen nauwelijks worden opgevangen. Nu is het wel zo dat je door het plooien en richten van de carbonstrips de constructie zeer stijf kan maken in de ene richting en dempend in een andere richting. Bij een fiets wil je dan maximale laterale stijfheid en eerder een comfortabel gevoel in de verticale richting. Maar ik vraag mij af of de fabrikanten van carbon statieven diezelfde technieken dan toepassen, want het is een duur productieproces en de markt voor carbon statieven is niet zo groot als voor carbon fietsen...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: welk statief zoek ik?

              Hoi,

              Pieter, ik weet/wist ook niet of beweringen die je bij advertenties en reviews van carbon statieven leest op waarheid berusten.
              Maar ik vond dit artikel en testje, daar waren de bevinden wel dat carbon en hout beter dempen an aluminium soorten.

              Ik heb een vrij zwaar/stevig carbon statief (Sirui N-3204X statief ).
              Een dijk van een statief, voor gebruik van wat zwaarder spul. Ik gebruik 'm bij zwaardere weersomstandigheden en bij gebruik met mijn Sigma 150-600 lens.
              Een kleiner alternatief heb ik in een aluminium Sirui statief, de T-2005X. Kleiner, lichter voor op reis en voor gebruik met m'n standaardlensjes.
              Ik gebruik een balhoofd (Sirui K20X) of voor de 150-600 een carbon schommelkop van Nest, de NT-530H .
              Dat mooi afgewerkt carbon spul ziet er ook nog leuk uit...
              Als je toch geld uitgeeft zie ik liever stevig en goed afgewerkt materiaal als een bekend glimmend merkplaatje... (al hangt daar meestal ook een kwaliteitszegel aan)

              Comment


              • #8
                Re: welk statief zoek ik?

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Als ik hier even op mag inpikken...
                Klopt dat werkelijk dat een carbon statief minder trillingen doorgeeft dan aluminium?

                Ik heb geen ervaring met carbon statieven, tenzij van een keertje te proberen van iemand anders. Maar ik heb wel een beetje verstand van fietsen. Fietsframes in carbon zijn in oorsprong bedoeld voor maximale stijfheid. Stijfheid betekent dat trillingen nauwelijks worden opgevangen. Nu is het wel zo dat je door het plooien en richten van de carbonstrips de constructie zeer stijf kan maken in de ene richting en dempend in een andere richting. Bij een fiets wil je dan maximale laterale stijfheid en eerder een comfortabel gevoel in de verticale richting. Maar ik vraag mij af of de fabrikanten van carbon statieven diezelfde technieken dan toepassen, want het is een duur productieproces en de markt voor carbon statieven is niet zo groot als voor carbon fietsen...
                Graag wil ik hier op reageren.
                Ik heb vroeger een alu Manfrotto gehad, een dijk van een statief.
                Tot ik op een zekere dag merkte dat bij sluitertijden van 1/8 tot 1/60 de beelden van mijn telelenzen nooit echt heel 'gestoken' scherp waren.
                Nochtans alle middelen geprobeerd: spiegel omhoog, draadontspanner.
                Geen overtuigende resultaten, hoe zeer ik ook probeerde.
                Ik kreeg een carbon statief te pakken en voerde een identieke test uit; zelfde omstandigheden.
                Wat bleek: knalscherp. Zelfs zonder uitvergroten was dit al zichtbaar.
                Heb dan gespaard voor een deftig carbon statief met balhoofd en de Manfrotto van de hand gedaan.
                Carbon is duur, maar dan heb je ook wat.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: welk statief zoek ik?

                  Dank jullie wel allemaal, ik heb veel dingen geleerd uit deze topic maar ook bevestigingen gekregen aan bepaalde eisen waar ik aan twijfelde en zelfs oplossingen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: welk statief zoek ik?

                    Als je nu eens in de fysieke winkel kocht. Dan geef ik je de tip om je zwaarste lens (langste brandpunt) + camera mee te nemen en vragen om het zaakje uit te testen. Kijk door de zoeker en tik aan de voorkant van de lens en kijk of het beeld niet trilt.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: welk statief zoek ik?



                      zou dit een goede/stevige oplossing zijn op mijn culman 525M?

                      Comment


                      • #12
                        Re: welk statief zoek ik?

                        Voor een met dwarsligger



                        de link - enkel als info - denk dat je iets gelijkaardigs ook hier kan vinden

                        https://www.amazon.de/Concept-Reises...ef&th=1http://



                        Comment


                        • #13
                          Re: welk statief zoek ik?

                          Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
                          https://www.kamera-express.be/produc...ROTTO%20131DB&
                          zou dit een goede/stevige oplossing zijn op mijn culman 525M?
                          Wil je dat nu echt weten? Het antwoord is nee

                          Comment


                          • #14
                            Re: welk statief zoek ik?

                            Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                            Wil je dat nu echt weten? Het antwoord is nee
                            Mag ik dan vragen waarom? Liefst een ander antwoord dan stabiliteit...

                            Comment


                            • #15
                              Re: welk statief zoek ik?

                              Welke flexibiliteit denk je te behalen?

                              Comment

                              Working...
                              X