Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

    Ik ben van plan om de nieuwe Panasonic G9 camera te kopen.
    Daarbij wil ik twee Olympus lenzen kopen omdat deze qua range en lichtgevoeligheid beter zijn dan de Panasonic.
    NL de 12-40 en 40-150, beide f/2.8

    Nu vraag ik me af wat de nadelen zijn van een Olympus lens op een Panasonic camera:

    - tragere autofocus?
    - minder 'stops' bij IS?
    - er schijnt een knop op de Olympus lens te zitten die niet werkt op de Panasonic camera's.
    Welke functie heeft deze knop?

    Wie weet raad?

    Mvg. Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

    Knop kan je programeren.
    Af gebied/raw/wb/belichtingcompensatie/hdr/bkt/iso/...
    Autofocus van die objectieven werkt goed SAF, met CAF is de focussnelheid wat minder.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

      Je hebt geen OS in de Oly lenzen.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Je hebt geen OS in de Oly lenzen.
        Heeft de Panasonic G9 geen sensor stabilisatie? (Sensor-shift)

        Ik heb ook wel gelezen dat DFD autofocus beter met Panasonic lenzen werkt?
        Ik zou toch ook opteren voor lenzen van hetzelfde merk?

        De Panasonic Leica 12-60 F2.8-4 zou ik ook zeker eens bekijken...

        Comment


        • #5
          Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

          Dpix = Scannie???
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            Dpix = Scannie???
            Nee hoor... Maar ook interesse voor m43 of Fuji

            Comment


            • #7
              Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

              Omdat in de handtekening van Scannie een link staat naar zijn website : wwww.dpix.nl en jouw nickname dpix is.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

                Twee mensen met dpix actief op BD.

                Met betrekking tot de vraag mis je dus de programmeerbare functietoets, maar de had je bij Panasonic ook niet gehad.
                Verder mis je nog 1 IS stop bij de lens. Maar de camera heeft IS.
                En een tragere is bij autofocus die het bewegende beeld volgt.
                Daar staat tegenover f/2.8 Over het hele bereik.

                Denk dat dit de verschillen zijn?

                Andere optie is om de Olympus omd em1 te kopen ipv de Panasonic G9.
                www.dpix.nl event photography

                Comment


                • #9
                  Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                  Dpix = Scannie???
                  Had ik nog niet gezien LOL

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
                    Twee mensen met dpix actief op BD.

                    Met betrekking tot de vraag mis je dus de programmeerbare functietoets, maar de had je bij Panasonic ook niet gehad.
                    Verder mis je nog 1 IS stop bij de lens. Maar de camera heeft IS.
                    En een tragere is bij autofocus die het bewegende beeld volgt.
                    Daar staat tegenover f/2.8 Over het hele bereik.

                    Denk dat dit de verschillen zijn?

                    Andere optie is om de Olympus omd em1 te kopen ipv de Panasonic G9.
                    De vraag is meer of je veel bewegende objecten gaat fotograferen...Voor normale AF-S werken ze beide retesnel volgens de reviews

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

                      AFs is snel (olympus op lumix). Merk op dat gebied weinig verschil tussen 35-100 van panasonic en de 40-150 van olympus op de gx8. Ook niet wanneer de lichtomstandigheden minder zijn.
                      Last edited by paly; 14 januari 2018, 15:42.
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

                        Hoi Scannie,

                        Ik heb zowel Panasonic als Olympus in het verleden gebruikt.
                        Sommige lenzen geven helemaal geen (of weinig) issue's als je ze onderling uitwisselt.
                        Meestal heeft dat betrekking op de AF ...Panasonic lenzen werken iets trager op Olympus body's vanwege de afwezigheid van de DFC (Panasonic Defocus Control).
                        Met Olympus lenzen gemonteerd op Panasonic body's kan het wel voorkomen dat je geen enkele vorm van stabilisatie hebt (wat niet altijd een probleem hoeft te zijn)
                        De laatste generatie's Panasonic Body's hebben vrij allemaal IBIS en ook b.v. de Olympus 12-100 en 300 F4 hebben beeldstabilisatie.
                        Dus als beeldstabilisatie je wens is dan zie ik weinig problemen op dat vlak.

                        Ik gebruikte destijds (2jaar geleden) meestal Olympus lenzen op Olympus body's en Panasonic lenzen op Panasonic Body's omdat ik vind dat dit nog altijd het meest optimaal werkt.

                        Zo heb je bijvoorbeeld de duurdere Panasonic Primes ... de Pana/Leica 12 1.4, de Pana/Leica 42,5 1.2 en de Pana/Leica 15 1.7 die allemaal een diafragma-ring hebben.
                        Diafragma is 'fly by wire" en werkt niet op Olympus body's.
                        Bij de Olympus Body's werkt het diafragma dan terug op de conventionele manier via een draaischijf op de camera.
                        Dus de diafragma-ring is dan nutteloos en toch wel een aangename feature die je mist.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

                          Hallo,

                          Ik twijfel momenteel tussen de Olympus E-M1MkII en de Panasonic G9 ...
                          Ik heb de E-M10MkII al + een 5-tal Olympus lenzen, maar die werken allemaal ook op de G9.
                          Volg dit topic dus ook even op.

                          Jaja

                          UPDATE: inmiddels de Olympus E-M1MkII aangeschaft ...
                          Last edited by jaja; 26 januari 2018, 18:21.
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                            Hallo,

                            Ik twijfel momenteel tussen de Olympus E-M1MkII en de Panasonic G9 ...
                            Ik twijfel ook nog tussen die toestellen en een Fuji maar geraak er voorlopig nog niet uit...
                            De Panasonic G9 is wel het nieuwste model tov EM-1 MKII

                            Wat zijn de redenen om toch voor Olympus te kiezen?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Panasonic MFT (G9) icm Olympus lenzen, welke nadelen?

                              Hallo,

                              Ik heb gelezen, dus schiet niet op mij als pianist

                              Volgens een aantal reviews is de Panasonic niet echt een "nieuwe" camera, maar gewoon de Panasonic-versie van de Olympus E-M1MkII zonder extra's of nieuwigheden - en een hele tijd te laat.
                              Panasonic beent dus nu pas Olympus bij - volgens diezelfde reviewers.
                              Het is dus chronologisch gezien een nieuwer model, maar zeker niet wat betreft de mogelijkheden.
                              Er is ook kritiek op het meer eenvoudige AF-systeem van de Pananasonic, dat daardoor niet zo betrouwbaar zou zijn (ik citeer enkel).

                              Ik heb ook al een aantal Olympus lenzen en dus leek de aankoop van een Olympus ook een meer logische zaak.

                              En ik heb hem nu in mijn pollen, die E-M1MkII, en dat is een dijk van een camera met een héél dikke handleiding ...
                              Moest je eventueel nog info hebben, geef maar een seintje.

                              Jaja


                              Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                              Ik twijfel ook nog tussen die toestellen en een Fuji maar geraak er voorlopig nog niet uit...
                              De Panasonic G9 is wel het nieuwste model tov EM-1 MKII

                              Wat zijn de redenen om toch voor Olympus te kiezen?
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X