Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lonesome Tree

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Lonesome Tree

    Alweer een tijd geleden. De intense rugpijn houdt me al weken langs de kant. Maar gisteren was het, voor de tweede dag op rij, zo'n ideaal weertje dat ik het niet kon laten. Achteraf gezien geen al te beste keuze, maar goed we hebben het toch maar gehad. Ik sputterde wat in de nabewerking, kreeg de sfeer niet 100%, alle comments meer dan welkom!



    Aan allen een heel fijn weekend gewenst!
    ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
    Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

  • #2
    Re: Lonesome Tree

    Mooie rustige compositie maar met je nabewerking ben je de "mist" in gegaan.

    Wat er verkeerd is gelopen wordt beantwoord als je je histogram ziet: van 0 tot 60 niets (geen schaduwen dus) en van 190 tot 255 ook niets (geen hooglichten dus).
    Je hebt dus alleen maar donkere en lichte middentonen (dynamisch bereik van amper 4 stops) en dus overmijdelijk een wazige, vlakke foto met weinig tonaliteit en contrast.

    Heb het zelf eens gedaan in PS en een levels adj. toegepast: shadows naar rechts tot 60 en highlights naar links tot 192. Probeer het zelf maar eens.

    Comment


    • #3
      Re: Lonesome Tree

      Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
      Mooie rustige compositie maar met je nabewerking ben je de "mist" in gegaan.

      Wat er verkeerd is gelopen wordt beantwoord als je je histogram ziet: van 0 tot 60 niets (geen schaduwen dus) en van 190 tot 255 ook niets (geen hooglichten dus).
      Je hebt dus alleen maar donkere en lichte middentonen (dynamisch bereik van amper 4 stops) en dus overmijdelijk een wazige, vlakke foto met weinig tonaliteit en contrast.

      Heb het zelf eens gedaan in PS en een levels adj. toegepast: shadows naar rechts tot 60 en highlights naar links tot 192. Probeer het zelf maar eens.
      Bedankt tcf!

      Heel vreemd :

      In LR staan mijn schaduwen nochtans op +89, de hooglichten had ik iets teruggetrokken naar-44. Witte tinten staan op +60, zwart -17 en de contrastschuif staat op 20. Ik vermoed dat dit toch ongeveer hetzelfde is als wat jij voorschoteld in Photoshop? Ik hou van contrastrijke beelden en durf daar soms zelfs iets té ver in gaan.
      Nu, ik ga het even opnieuw proberen met jouw levels in Photoshop. Wordt vervolgd ;-)
      ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
      Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

      Comment


      • #4
        Re: Lonesome Tree

        Oorspronkelijk geplaatst door Mattias Furniere Bekijk bericht
        Bedankt tcf!

        Heel vreemd :

        In LR staan mijn schaduwen nochtans op +89, de hooglichten had ik iets teruggetrokken naar-44. Witte tinten staan op +60, zwart -17 en de contrastschuif staat op 20. Ik vermoed dat dit toch ongeveer hetzelfde is als wat jij voorschoteld in Photoshop? Ik hou van contrastrijke beelden en durf daar soms zelfs iets té ver in gaan.
        Nu, ik ga het even opnieuw proberen met jouw levels in Photoshop. Wordt vervolgd ;-)
        Je zou eigenlijk eens moeten kijken naar je histogram, zoals boven reeds aangegeven
        Door de levels naar elkaar te brengen krijgt de opname meer pit en komt zo mooier uit

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Lonesome Tree

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Je zou eigenlijk eens moeten kijken naar je histogram, zoals boven reeds aangegeven
          Door de levels naar elkaar te brengen krijgt de opname meer pit en komt zo mooier uit

          grts
          Sieg
          Hey Sieg,

          Normaliter moet het histogram dan mooi gebalanceerd zijn tussen je hooglichten en je donkere partijen toch? Nu staat het inderdaad wat opeengepakt in de midden waardoor ik dus weinig tonaliteit heb. Werk ik die mooi in balans, dan verlies ik een heel stuk van de mist, maar komt de boom er inderdaad sterker uit. Het is hier wat zoeken naar een compromis vermoed ik. Maar de boom komt er inderdaad beter uit met wat meer contrast...
          ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
          Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

          Comment

          Working...
          X