Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflectie lucht water maasplas.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Reflectie lucht water maasplas.

    Groeten Sensor

  • #2
    Re: Reflectie lucht water maasplas.

    Indrukwekkend! Al vermoed ik dat de zon achter de wolken wat uitgebrand is!
    vriendelijke groeten, Sien

    Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

    Comment


    • #3
      Re: Reflectie lucht water maasplas.

      Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
      Indrukwekkend! Al vermoed ik dat de zon achter de wolken wat uitgebrand is!
      Dank je, klopt ook wel van die ietwat uitgebrande zon, echter weet ik niet hoe dit vaak voorkomende probleem op te lossen.
      Nog meer onderbelichten lijkt me ook geen optie.
      Groeten Sensor

      Comment


      • #4
        Re: Reflectie lucht water maasplas.

        mooi lichtspel aanwezig wat de foto aan sfeer ten goede komt. De compo zit ook goed maar zaait wat tweedracht volgens de kijkrichting. Probeer de hooglichten eens wat te minderen, dat kan al helpen.
        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

        Comment


        • #5
          Re: Reflectie lucht water maasplas.

          Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
          Dank je, klopt ook wel van die ietwat uitgebrande zon, echter weet ik niet hoe dit vaak voorkomende probleem op te lossen.
          Nog meer onderbelichten lijkt me ook geen optie.

          Ik heb die namiddag meerdere opnamen gemaakt in p Stand, dan weer een stop meer dan weer een stop minder, het diafragma van die opnames ligt meestal tussen F13 tot f18 en allemaal met een uitgebrande zon. Bij een kleiner diafragma (18 bv) dan is het duidelijk beter maar dan is de foto over het algemeen te donker (onderbelicht)

          Misschien een volledig handmatige opname maken volgend keer, en het diafragma nog meer dichtknijpen en de sluiter dan maar langer of de iso optrekken.

          Ik ben er nog niet uit....maar het zal experimenteren worden.

          De foto nabewerken door middel van de hooglichten wat te minderen helpt niet, uitgebrand zijn geen pixels.
          Last edited by sensor; 12 januari 2018, 17:48.
          Groeten Sensor

          Comment


          • #6
            Re: Reflectie lucht water maasplas.

            Akkoord met mijn voorgangers. Mooi beeld, mooie wolkenpartij, lichte zonneharp...
            De takjes linksboven brengen wel een beetje te veel onrust voor mij.

            Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
            Misschien een volledig handmatige opname maken volgend keer, en het diafragma nog meer dichtknijpen en de sluiter dan maar langer of de iso optrekken.
            Ik zou zelf het diafragma toch niet kleiner zetten dan f18, eerder sluitertijd nog kleiner maken als dat een optie is?
            Manueel beter misschien ja, en dan +- 1 stop 'bracketing' aan zetten op de camera (of manueel verschillende belichtingen maken). En dan (met een masker) de beelden in elkaar laten vloeien?

            Comment


            • #7
              Re: Reflectie lucht water maasplas.

              Oorspronkelijk geplaatst door rgoyens Bekijk bericht
              Akkoord met mijn voorgangers. Mooi beeld, mooie wolkenpartij, lichte zonneharp...
              De takjes linksboven brengen wel een beetje te veel onrust voor mij.


              Ik zou zelf het diafragma toch niet kleiner zetten dan f18, eerder sluitertijd nog kleiner maken als dat een optie is?
              Manueel beter misschien ja, en dan +- 1 stop 'bracketing' aan zetten op de camera (of manueel verschillende belichtingen maken). En dan (met een masker) de beelden in elkaar laten vloeien?
              Sluitertijd was maar liefs 1/500 dus dat kan gerust naar beneden, bracketing pas ik meestal toe in zulke situaties, het procedé met maskers kan ik eigenlijk een beetje vergelijken met een voorzichtige HDR toepassing....



              Bedankt voor feedback..
              Groeten Sensor

              Comment


              • #8
                Re: Reflectie lucht water maasplas.

                Ja beetje alternatief voor graduele filter, wat hier misschien niet zou werken (uitbranden van de reflectie)

                Comment


                • #9
                  Re: Reflectie lucht water maasplas.

                  knappe spiegeling met veel detail
                  Peter
                  mijn website : klik

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reflectie lucht water maasplas.

                    Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
                    Ik heb die namiddag meerdere opnamen gemaakt in p Stand, dan weer een stop meer dan weer een stop minder, het diafragma van die opnames ligt meestal tussen F13 tot f18 en allemaal met een uitgebrande zon. Bij een kleiner diafragma (18 bv) dan is het duidelijk beter maar dan is de foto over het algemeen te donker (onderbelicht)

                    Misschien een volledig handmatige opname maken volgend keer, en het diafragma nog meer dichtknijpen en de sluiter dan maar langer of de iso optrekken.

                    Ik ben er nog niet uit....maar het zal experimenteren worden.

                    De foto nabewerken door middel van de hooglichten wat te minderen helpt niet, uitgebrand zijn geen pixels.
                    Eigenlijk simpel hé: stand M - ISO 100 - f/11 (meer dan klein genoeg); vervolgens draai je tot de sluitertijd een mooi histogram toont dat net de rechterzijde raakt zonder te pieken.
                    Als je in RAW fotografeert kan je daarna de sluitertijd opschroeven tot +2/3de of +1 stop vermits dit in ACR perfect te recupereren valt.
                    Als je schaduwen (de bomenrij) teveel toegestopt zijn kan je eventueel een 2de opname maken met 1 tot 2 stops lichter (sluitertijd).

                    In PS samenvoegen: lucht en water zullen nagenoeg hetzelfde licht hebben dus alleen de bomenrij selecteren. Op eerste zicht hier lijkt een masker gebaseerd op het blauw kanaal via apply image een goede kandidaat. Masker eventueel verder verfijnen met Levels en/of witte-zwarte borstel op overlay.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reflectie lucht water maasplas.

                      Met luminosity masks is dat snel te regelen. Zelf maak ik regelmatig landschapsfoto's waarbij ik met twee of drie verschillende sluitertijden werk.
                      Het meeste heb ik hier geleerd: http://www.shutterevolve.com/luminos...ending-course/
                      Amateur fotograaf,
                      lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reflectie lucht water maasplas.

                        @ tcf & Positivo

                        Dank u.
                        Groeten Sensor

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reflectie lucht water maasplas.

                          Mooi beeld met die knappe spiegeling, dat beetje uitgebrand stoort mij hier niet echt
                          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                          Comment

                          Working...
                          X