Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede flitser voor macro fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede flitser voor macro fotografie

    Ik zou mij graag verdiepen in macro fotografie . Ik heb een macrolens 100 mm - f 2.8 van Canon & Canon 6D . Ik ben nu echter nog op zoek naar een goede flits ( ringflits ? ) voor macrofotografie .
    De ringflits van Canon vind ik wel zeer prijzig .
    Soms lees ik dat de alternatieven niet altijd de mogelijkheid hebben voor snelle synchronisatie wat volgens mij toch wel belangrijk is als je snel bewegende objecten wenst te fotograferen ... of klopt dit niet ?
    Zijn er die ervaring hebben met Yongnuo YN-14EX Macro ringflitser ? + punten ? - punten ?
    Alvast hartelijk bedankt ?

  • #2
    Re: Goede flitser voor macro fotografie

    Er staan regelmatig ringflitsers in 'aangeboden'. Paar dagen terug nog als ik me niet vergis. Die zijn misschien wel betaalbaar.
    Succes!
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: Goede flitser voor macro fotografie

      Ik heb beide ringflitsers en inderdaad' ik vind de Canon ook echt wel overpriced. De yongnou is minstens even goed en soms wel te vinden voor 70 Euro. Ik heb deze zelf wel nog niet getest met high speed sync, maar hoe vaak ga je dat gebruiken....

      Comment


      • #4
        Re: Goede flitser voor macro fotografie

        Wat wil je doen als macro en waar ?
        Wil je het thuis doen,met een lichttentje,dan heb je geen ringflits nodig,maar een paar losse flitsers.
        Wil je buiten en niet op 1:1,dan kun je je behelpen met een eventueel zelf gemaakt reflectiescherm.
        Wil je toch 1:1,en buiten dan is een ringflitser wel te overwegen.
        Nu kritiek erop is dat je alles plat flitst.Maar wat is het alternatief ?? Enkele losse flitsen,maar hoe stel je ze op??En ondertussen is je onderwerp weg.
        Zelf heb ik een Canon 24 ex,met twee te verplaatsen koppen,etc.Allemaal goed,maar buiten tussen takken etc.,kwetsbaar en breed.Je raakt er vanalles en nog wat mee.Daarnaast heb ik een nog een ML-3,uit het analoge tijdperk,flitst dus altijd op volle vermogen op een EOS,maar met wat gefoefel met f en Iso en een ND filter bruikbaar.Voordeel is,en daar wil ik op uitkomen,dat door die constructie,cfr. Canon 14 en andere ringflitsen,je veel minder ruimte nodig hebt tussen takken etc; en je veel minder kwetsbaar bent en je minder takken doet bewegen etc.
        Anderzijds kun je met een Canon 430 of iets anders bv. in verticale stand,en een zelfgemaakt reflectiescherm,gewoon ook bv.paddestoelen fotograferen etc.Werkt ook handig buiten.En kun je ook gebruiken voor andere zaken.
        Die HSS die je waarschijnlijk bedoelt,in macro ??
        Hangt er een beetje vanaf wat je juist in macro wilt doen.
        Nu vroeger stelde men dat macro vanf 1:1 en hoger was,en de rest eigenlijk close-up was.Je belichtingsmogelijkheden hangen ook daar vanaf.Hoe dichter op je onderwerp,hoe meer specifiek materiaal je nodig hebt.
        Maar als je alleen thuis macro wilt doen,en niet extreem (tot 1:1)dan kom je er met een lichttentje,(event. zelf gemaakt),ook al een eind.Twee flitsen erop,meer diffuus licht,dan met een ringflits,betere belichting etc.
        Maar buiten is een ringflits wel handiger soms.

        Comment


        • #5
          Re: Goede flitser voor macro fotografie

          Dat 'plat' flitsen kan je toch een beetje voorkomen door de 2 helften van de ringflits niet even hard te laten flitsen. Ik vind het zelf vaak vervelender dat je door flitsen in de ruimte, soms een zwarte achtergrond krijgt die m.i. niet natuurlijk lijkt. Goed je standpunt/compo kiezen is dus nodig. Ook soms een vervelende reflectie (zoals op dekschilden van blinkende kevers) is niet ideaal...Maar toch gebruik ik vrijwel altijd een ringflits voor macro. Je kan je diafragma natuurlijk open zetten om voldoende licht te hebben maar ik hou helemaal niet van weinig scherptediepte bij macro.

          Comment


          • #6
            Re: Goede flitser voor macro fotografie

            Ben ik volkomen mee akkoord.
            Flitsen en macro is niet eenvoudig.Soms moet je met compromissen leren leven.

            Comment


            • #7
              Re: Goede flitser voor macro fotografie

              Ik wil jullie allen hartelijk bedanken voor de nuttige reacties . Het is altijd interessant om als startende ' macro ' fotograaf de tips en tricks van ervaren mensen te horen .

              Comment


              • #8
                Re: Goede flitser voor macro fotografie

                als beginnend amateur fotograaf met een panasonic fz1000 loop ik ook tegen deze vraag aan..wat voor flitser gebruiken thuis en buiten. mr. Shahan T zegt wat voor hem goed werkt is een zelf gemaakt reflexie scherm met flitser, een andere expert fotograaf in macro fotografie vertelde mijn onlangs dat ik het beste en twin flitser kon kopen..heb eens gekeken naar de prijzen en idd die zijn niet echt laag ..voor binnen wil ik een eigen macro studio gaan maken op een verhoogde bartafel. denk dat verschillende flitsers mees evident is om te kopen. tweedehands gezien financiele zou leuk zijn (mits goed werkende natuurlijk). er zijn meer dan 1 wegen die naar Krung Thep leiden!..zeker als 'beginner' is het moeilijk om de juiste keuzes te maken binnen het budget natuurlijk. niemand wilt een miskoop doen.

                Comment


                • #9
                  Re: Goede flitser voor macro fotografie

                  Heeft dat ding een ingebouwde flits ??Probeer dan eens met een kurk etc.,en kijk waar je uitkomt met de werkafstanden die je in je hoofd hebt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goede flitser voor macro fotografie

                    Ben ook al een tijdje aan het rondkijken voor een ringflits.
                    Heb me net een Tamron 90mm gekocht en dat macro-verhaal bevalt me wel.
                    Maar een flits geeft dan ook weer wat extra mogelijkheden.
                    Nu heb ik online (youtube en dergelijke) al een paar keer gezien dat mensen zich 'behelpen' met een speedlight op statief met diffusors en reflectors enz...

                    Ik breng vanavond een macroslede terug naar K.E., geeft echt niet wat ik er van verwachtte en ga me een 'flits' aanschaffen...
                    Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
                    Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

                    https://500px.com/pieterhelsen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goede flitser voor macro fotografie

                      Ik heb het niet van ringflitsers. Die zijn vaak gebonden aan de grootte van het objectief. Ik vind nog steeds een betere (voor mij toch) oplossing in afzonderlijke lichten. Ik gebruik Lume Cube en die geven een regelbare (10 stappen) lichtbundel af. Je kan ze dus afzonderlijk regelen en wat leuk is, ze kunnen continue branden of als flash gebruikt worden. Er is ook een meegeleverd app om een paar andere leuek zaken op poten te zetten.
                      De cubes zijn blokjes van zo'n 4 cm op 4cm en kan je moneteren op alle fotostatieven, ... (Engelse schroef).
                      Een volledig opgeladen cube gaat bij volle lcihtstrerkte zon 30 minuten mee. Opladen via USB en gaat snel. Je kan ook via transformator de spanning aanleveren ...
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’ętre heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goede flitser voor macro fotografie

                        Een flitser is volgens mij niet het eerste wat je nodig hebt bij macrofotografie. Een goed statief die laag bij de grond kan. een draadontspanner, een diffuser, en een reflectiescherm dat zijn volgens mij attributen waar je meer aan hebt bij macrofotografie.
                        Je hebt het over snel bewegende objecten, Dat is een hele uitdaging bij macrofotografie. zoek maar een op fotoopa.
                        Flitsen voegt natuurlijk wel weer mogelijkheden toe maar dan moet je het gaan zoeken in off camera flitsen. een ringflitser flitst alles plat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goede flitser voor macro fotografie

                          Ik ben gestart met een DIY oplossing om te flitsen bij macro. Ik kocht (in den tijd in China) een bracket, een kleine balkop voor de flits en zetter daarop een reportageflits met kleine softbox verbonden met een TTL kabel (nadien met de Canon 60D draadloos).
                          Stabiel was dat niet echt maar ik heb daar wel met de 60mm macro toffe platen mee geschoten. Gaf een erg zacht licht
                          Nadien geupgrade naar een MPE-65 met twin light flits. Die laatste past niet op iedere lens, doch zijn €€€ zeker waard. In tegenstelling tot een ringflitser kan je beide koppen zo draaien dat je in se een mini studio hebt op je lens. deze combineer ik dikwijls met de reportage flits als rimlight.
                          Wat het advies aangaande het statief betreft, zelf werk ik buiten nooit met een driepoot, uitzonderlijk een monopod, maar voor 95% uit de hand, ook met de MPE-65 op 5X macro (wat idd niet evident is) maar als je onderwerp beweegt is een statief waardeloos.
                          Rudy,

                          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                          Comment

                          Working...
                          X