Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

    Ik ben nu wel echt curieus naar de gevolgen er zullen zijn naar aanleiding van de dringende update van alle systemen waar een INTEL, AMD, ... inzit die ten gevolge van de gevonden bug aan firmware-update toe zijn ?
    Iemand een idee ?
    Gelukkig laat ik thuis op geen enkel machine (PC, laptop, tablet, smartphone) een automatische update toe. Eerst even de kat uit de boom kijken.

    Zoveel kennis heb ik niet, maar zijn er camera's, fototoestellen die eventueel ook dergelijke type cpu hebben ? Indien wel, zouden die dan worden geupgrade ?
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

    Volgens "de gazet" zal het héééél erg zijn Wim, net zo erg als de millennium bug vrees ik.......
    Ik vrees er zelfs voor dat DIT naar de schroothoop gaat.
    Maar ervan uitgaande dat er in de gazet maar twee dingen kloppen, namelijk de datum en de prijs,
    ben ik er redelijk gerust in.

    Comment


    • #3
      Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

      Ik ben er in feite ook gerust in. Alhoewel, hier werden we al attent gemaakt op eventuele gevolgen ...
      Ik schrijf dan ook wel graag opnieuw, afwachten en de kat (nu de tweede) uit de boom kijken.
      Dus, even geen updates uitvoeren en zien.
      Als alles maar weer geen truk is om de prijzen de hoogte in te jagen ...
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

        Iets betere info dan de "reguliere pers".

        Hier en hier.

        Wat de millenniumbug betreft.. dat was een storm in een glas water.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

          Ik lees (o.a.) dat de updates de PC zouden kunnen vertragen.
          Hier net de W10 update ontvangen. Installatie is zonder problemen gebeurd en typen gaat nog altijd even snel.
          Of er iets anders is dat nu trager gaat, ... nog niet ondervonden.

          Comment


          • #6
            Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

            Het zou vooral gaan om operaties op de schijf die de zaak vertragen.

            Comment


            • #7
              Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Ik ben nu wel echt curieus naar de gevolgen er zullen zijn naar aanleiding van de dringende update van alle systemen waar een INTEL, AMD, ... inzit die ten gevolge van de gevonden bug aan firmware-update toe zijn ?
              Iemand een idee ?
              Gelukkig laat ik thuis op geen enkel machine (PC, laptop, tablet, smartphone) een automatische update toe. Eerst even de kat uit de boom kijken.

              Zoveel kennis heb ik niet, maar zijn er camera's, fototoestellen die eventueel ook dergelijke type cpu hebben ? Indien wel, zouden die dan worden geupgrade ?
              Aangezien de kwetsbaarheid in de core code van de cpu zit zie ik totaal niet in hoe ze dat gaan patchen, zeker al niet via een firmware update tenzij een workaround in de bios, hoe ze een valid request gaan scheiden van een "valse" is mij ook een raadsel .. en als ik het goed heb hebben ze voor Spectre niet eens een oplossing daar waar men beweert dat ze voor Meltdown een patch hebben ... maar ja .. van die fameuze bug in de WiFi hoort men ook al lang niet smeer he, en veel firmware patches daarvoor zie ook zo niet passeren.

              Comment


              • #8
                Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                Lijkt nogal een complexe zaak te zijn, te meer omdat er 2 problemen zijn (meltdown en spectre) en dat spectre dan nog eens 2 varianten heeft.

                Meltdown is voor zover nu geweten enkel van toepassing op alle intel cpu's sinds 1995 en 1 arm cpu. Voor dit is een patch mogelijk op OS niveau maar met ergens tussen de 5 tot 30% performantieverlies. Dat is dan vooral daar waar de applicatie gebruik moeten maken van funties van het OS. Dus vooral netwerk en disk io gaan inboeten.

                Spectre daarentegen is bij zowel intel als amd als arm een probleem en is moeilijker om op te lossen. Beste is hardware maar het zou mogelijk zijn via de compiler een oplossing te vinden. Die is er nog niet.

                Beide zijn echter hardware problemen en dus onafhankelijk van operating system.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Iets betere info dan de "reguliere pers".
                  Wat de millenniumbug betreft.. dat was een storm in een glas water.
                  Voor de gemiddelde gebruiker, ja. Die heeft er niet veel van gemerkt. Dat geldt niet voor de programmeurs die honderdduizenden programma's hebben moeten aanpassen. Ik zelf heb een halve leasauto opgereden met installeren van al die gefixte software.

                  Jan

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Aangezien de kwetsbaarheid in de core code van de cpu zit zie ik totaal niet in hoe ze dat gaan patchen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Beide zijn echter hardware problemen en dus onafhankelijk van operating system.
                    Kwetsbaarheid zit in een bepaald gebruik van core memory door het operating system, niet core code. Oplossing is dus om in de software geen gebruik te maken van deze kwetsbaarheid. Dat kan behoorlijk wat performance kosten.

                    Jan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                      Hier in het Nederlands een aardige uitleg:

                      https://www.computable.nl/artikel/ni...r-hackers.html


                      https://www.computable.nl/artikel/ni...t=topartikelen
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Zoveel kennis heb ik niet, maar zijn er camera's, fototoestellen die eventueel ook dergelijke type cpu hebben ? Indien wel, zouden die dan worden geupgrade ?
                        Misschien dat er ondertussen beveiligingscamera' s zijn met Intel processoren. Ik heb vernomen dat er developper bordjes zouden zijn voor dit soort toepassingen. Dit zou wel kwaad kunnen, mocht hier dan geen goede firewall tussen zitten met het internet. Maar als een foto toestel nu een Intel gebaseerde CPU zou gebruiken waarop Windows zou te gebruiken zijn. Dan is er nog niet zoveel risico. Aangezien er geen internet verbinding is die de kwetsbaarheden kan misbruiken. Ten zij je een model hebt met wifi en de firewall kwetsbaarheden bevat. Al dan niet door toedoen van foute instellingen. Maar zover ik ooit heb verdiept, bevatten camera' s eerder Arm gebaseerde processoren.
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                          Computerphile heeft er ook al een aflevering over gedaan... best interessant
                          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                          Website - 500px - Instagram

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                            Kwetsbaarheid zit in een bepaald gebruik van core memory door het operating system, niet core code. Oplossing is dus om in de software geen gebruik te maken van deze kwetsbaarheid. Dat kan behoorlijk wat performance kosten.

                            Jan
                            Neen, het heeft niets met het OS te maken. Het is een gevolg van keuzes gemaakt in hardware om de werking van de cpu te versnellen: pipelining, speculative execution, memory management units en caches. Enkele zijn door middel van software op te lossen maar de fout zelf zit in de hardware ingebakken. Vandaar dat dit een probleem is voor zowel windows, apple, linux, android, pc's, tablets, smartphones etc en dat we er niet direct vanaf gaan zijn. Een nieuwe cpu ontwerpen die deze problemen niet heeft en toch geen performantieprobleem gaat even duren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke impact heeft de bug-oplossing op de snelheid van onze PC's, ... ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                              Voor de gemiddelde gebruiker, ja. Die heeft er niet veel van gemerkt. Dat geldt niet voor de programmeurs die honderdduizenden programma's hebben moeten aanpassen. Ik zelf heb een halve leasauto opgereden met installeren van al die gefixte software.
                              Ik bedoelde het ook niet zo. In de pers werd toen gezegd dat vliegtuigen uit de lucht gingen vallen en bedrijven zouden stilvallen. Uiteindelijk is bijna alles op tijd aangepast en merkte men er niets van.

                              Ook met dit probleem is men al een paar maanden aan de slag en zal het voor de gebruiker wel meevallen. Ik hoop alleen dat er ondertussen op hardware niveau gewerkt is om de nieuwe processoren veilig(er) te maken hoewel de 14nm CPU's niet zouden getroffen zijn.
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment

                              Working...
                              X