Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

    Vorige zomer de Canon 100-400ii gekocht, prachtige lens!
    Toen al gezegd dat ik ging overstappen van Canon 7D naar 7D mkii, omdat ik dan ook een TC 1.4 kan gebruiken, het voorbije jaar meer interesse in vogel/wildlife fotografie.

    Na wat lees- en opzoekwerk toch sterk beginnen twijfelen om niet de 7D mkii maar wel de 80D aan te schaffen:
    7bps lijkt mij wel voldoende
    GPS niet nodig
    dubbele opslag niet nodig
    kantelbaar touchscreen lijkt me soms wel handig/nuttig
    prijsverschil (1369 - 989 euro)
    hoger dynamisch bereik van 80D



    Vragen:
    1. is de snelheid/accuraatheid in scherpstelling bij de 7d mkii zo veel beter dan bij de 8OD (65 vs 45 AFpts)?
    2. bij gebruik van 1.4TC: hoe zit het met gebruik AFpoints en grootte vh diafragma?
    (deze link gaat technisch mijn petje te boven, maar voor de kenners onder jullie wellicht niet : https://www.canonrumors.com/forum/in...?topic=31754.0 )

    PS. body zal gebruikt worden naast 6D, waar hoofdzakelijk de 24-70 op zit.

    Graag jullie advies.

  • #2
    Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

    Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
    2. bij gebruik van 1.4TC: hoe zit het met gebruik AFpoints en grootte vh diafragma?
    Welke 1,4TC heb je? Verzie 3? Dan heb je 27 AF punten als ik de volgende link mag geloven
    Oorspronkelijk geplaatst door http://shuttermuse.com/canon-cameras-autofocus-extenders-f8-aperture/
    80D Yes Centre AF point only, except for two lenses which can deliver 27 points. See footnote.
    Lenses providing this broader 27-point coverage at f/8 effective maximum apertures with the EOS 80D are:

    EF 100–400mm f/4.5–5.6L IS II + Extender EF 1.4x III
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
      Welke 1,4TC heb je? Verzie 3? Dan heb je 27 AF punten als ik de volgende link mag geloven
      Voor de AF op f:8 heb je niet persé een extender type III nodig, die heeft enkel effect op supertele's voornamelijk op de 1Dx.
      .
      Ik heb beide 7D toestellen, maar niet de 100-400 II, ik kan dus enkel extrapoleren.
      Bij mijn oudere lenzen, de 100-400 I en de 400 5.6 heb ik zelden een extender gebruikt, ook niet op de 7DII (het feit dat die op f:8 enkel op de middenste 8 punten focust maakt m.i. weinig verschil).
      Ook was de detailwinst nauwelijks de moeite om een stop licht op te geven en was croppen evengoed.

      Volgens deze site is de 100-400II met 1.4 op de 7DII iets beter dan de (al zeer oude) 400 5.6, alhoewel voornamelijk in de hoeken, dus misschien kan het daarmee wel.

      View the image quality delivered by the Canon EF 400mm f/5.6L USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.


      Op de 5DsR, met een pixeldichtheid die meer bij de 80D aansluit, zijn ze aan mekaar gewaagd (een reden waarom ik de 100-400II niet gekocht heb, alhoewel ik dat wel had gedaan wanneer het mijn eerste 400mm was)

      View the image quality delivered by the Canon EF 400mm f/5.6L USM Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.


      Of je lens nog goed gaat presteren met een (geleende) extender kan je nu eigenlijk ook uitproberen op je 7D door scherp te stellen met live view en een lage ISO.
      Je kan ook naar foto's zoeken op Flickr, Juzaphoto enz.

      De beeldkwaliteit (resolutie, ruis bij hoge ISO, groter dynamisch bereik bij lage ISO) van de 80D zal beter zijn dan van de oude 7D (en in mindere mate van de 7DII).
      Concreet hou ik met de 7DII nog genoeg details in een vogel tot ISO 800, waar de 7D bij 640 al duidelijk achteruit ging.
      De 80D zou vooral beter zijn bij lage ISO, maar er is zelden licht genoeg om vogels te fotograferen bij ISO 200 of 100 (bij de meeste andere onderwerpen kan je veel meer ruis weghalen zonder detailverlies uit de raw van de 7DII dan van de 7D).

      Je zal in elk geval meer details hebben (24MP tov 18) en bij een kleine stop minder licht nog kunnen werken.
      Omdat de sensor van de 80D meer belichtingsspeelruimte heeft zal je wat kunnen onderbelichten zonder daarvoor meer ruis te krijgen.

      Ik heb nog nergens gehoord of gelezen dat de AF van de 80D beter is dan van de 7DII, maar die kan de bal ook misslaan, het is geen 1Dx.
      BIF is ook een techniek, dat gaat niet vanzelf, en het lukte vroeger ook (met wat meer missers) met een 40D of 50D.
      Of de AF snelheid met een extender voldoende zal zijn zou je nog verder informatie moeten over inwinnen, maar ik zou daarvoor nu geen nieuwe 7DII kopen, het toestel is 4 jaar oud en volgend jaar komt er een opvolger.
      Last edited by palombian; 2 januari 2018, 21:45.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

        Heel erg dank voor de snelle antwoorden.
        Ik heb momenteel nog geen TC omdat de 100-400ii niet compatibel is met een TC op een 6D of 7D (mijn huidige toestellen). Zou die pas aankopen samen met de nieuwe body.
        Maar als ik een nieuwe body koop wil ik er wel ene die - indien nodig - compatibel is met TC 1.4.
        Vraag is natuurlijk of je zo'n extender veel gebruikt, ... misschien moet ik idd. toch eerder eens croppen.

        Palombian, jij geeft aan dat 800 iso op een 7Dii geen probleem is, maar dat je met de 80D maar tot 200 iso zou gaan ...had gehoopt dat die toch ook wel tot 640/800 goed zou zijn. Dat is dus wel een vrij groot verschil, en bij vogels is er niet altijd genoeg licht; met de betere sensor van de 80D zou dan toch nog 1 stop te winnen zijn. Moeilijk ...
        Lens wordt bij mij zeker niet alleen voor vogels gebruikt . Vind ze ook interessant voor portretten vanop afstand.

        Wachten op een 7Diii is niet echt een optie gezien Tanzania deze zomer op ons reisprogramma staat...

        Comment


        • #5
          Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

          Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
          Heel erg dank voor de snelle antwoorden.
          Ik heb momenteel nog geen TC omdat de 100-400ii niet compatibel is met een TC op een 6D of 7D (mijn huidige toestellen). Zou die pas aankopen samen met de nieuwe body.
          Maar als ik een nieuwe body koop wil ik er wel ene die - indien nodig - compatibel is met TC 1.4.
          Vraag is natuurlijk of je zo'n extender veel gebruikt, ... misschien moet ik idd. toch eerder eens croppen.

          Palombian, jij geeft aan dat 800 iso op een 7Dii geen probleem is, maar dat je met de 80D maar tot 200 iso zou gaan ...had gehoopt dat die toch ook wel tot 640/800 goed zou zijn. Dat is dus wel een vrij groot verschil, en bij vogels is er niet altijd genoeg licht; met de betere sensor van de 80D zou dan toch nog 1 stop te winnen zijn. Moeilijk ...
          Lens wordt bij mij zeker niet alleen voor vogels gebruikt . Vind ze ook interessant voor portretten vanop afstand.

          Wachten op een 7Diii is niet echt een optie gezien Tanzania deze zomer op ons reisprogramma staat...
          Nee, helemaal niet, ik wou alleen maar stellen dat de grootste resolutiewinst in de lagere ISO blijkt te zijn.
          De sensor van de 80D schijnt in elk geval beter te zijn dan die van de 7DII (maar niet in die mate om daarvoor up te graden) en dus merkelijk beter dan die van de 7D.
          ISO 800 zou geen probleem moeten zijn (en het veelvoud voor onderwerpen waar je de kleinste details niet moet van zien).

          De 7DIII kan best pas in het najaar uitkomen, en dan nog is het af te wachten of hij de moeite is, over de 6DII is ook nogal wat teleurstelling.
          En dan nog gaat hij waarschijnlijk het dubbel kosten van de 80D.

          Hierbij een aantal shots van de 80D met 100-400 II + 1.4 (ik vind de BIF's iets minder, bij de stilzittende vogels zijn er heel scherpe bij).





          Pin je niet vast op die ene fotograaf (je weet niet hoeveel hij heeft uitgesneden, hoe hij nabewerkt enz) , zoek ook via de lens, er zijn heel goede BIF's met de 7DII + 100-400 II + 1.4 (die Italianen kunnen er wat van).
          Last edited by palombian; 2 januari 2018, 23:33.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

            Knappe foto's idd met die combinatie, zijn dat jouw foto's palombian?
            Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een bepaalde (mss oudere versie) van de Kenko 1.4x teleconvertor vrij goed was en ook op oudere body's AF gaf op f/8, omdat die niet aan de camera doorgeeft dat er een teleconvertor tussen zit (je exif klopt dan wsl niet volledig en mss werkt de stabilisatie iets minder correct omdat de focuslengte dan eigenlijk niet juist wordt weergegeven), mss een economische optie om eens te proberen?
            Nu een nieuwe body heeft natuurlijk nog wel andere voordelen, de sensor van de 80D is in principe ook beter qua DR op lage iso dan de 6D, dus kan wel interessant zijn.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
              Knappe foto's idd met die combinatie, zijn dat jouw foto's palombian?
              Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een bepaalde (mss oudere versie) van de Kenko 1.4x teleconvertor vrij goed was en ook op oudere body's AF gaf op f/8, omdat die niet aan de camera doorgeeft dat er een teleconvertor tussen zit (je exif klopt dan wsl niet volledig en mss werkt de stabilisatie iets minder correct omdat de focuslengte dan eigenlijk niet juist wordt weergegeven), mss een economische optie om eens te proberen?
              Nu een nieuwe body heeft natuurlijk nog wel andere voordelen, de sensor van de 80D is in principe ook beter qua DR op lage iso dan de 6D, dus kan wel interessant zijn.
              Helemaal niet mijn foto's, maar ik vind de kwaliteit daar zeer hoog, bovendien zie je altijd met welke apparatuur het is gemaakt en kan je dikwijls nog een hoge resolutie afbeelding bekijken.

              Het afplakken van de contacten - of een extender die de data niet doorgeeft - heb ik ook wel geprobeerd, maar de AF "hunt" dan nogal. Dit schijnt ook de reden te zijn waarom onder f:5.6 de AF werd afgezet. Ook was er met de lenzen en sensors toen nauwelijks nog winst te behalen.

              Maar, zoals je zegt, als de sensors een hogere resolutie hebben, en de lenzen meer lijnen per mm, en snellere processoren, dan kan het nu op een betaalbaar toestel zoals een 80D wel.
              Ik heb geen ervaring met de 6D.

              Het is trouwens de combinatie van de body en de lens die bepalend is.
              Bovendien vertraagt Canon - behalve op de topmodellen zoals de 1Dx - de AF snelheid met 50% met een 1,4x en nogeens met de helft met een 2.0x extender.
              We moeten ons geen illusies maken, zij beschermen wel degelijk de verkoop van hun "flagships".
              Last edited by palombian; 3 januari 2018, 10:09.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

                Wat betreft de TC lijkt het me duidelijk: het kan op beide toestellen met die 100-400ii, maar enkel in goede lichtomstandigheden.
                Die heel knappe foto's van Davide Giaconni ... daar zal ik nog heeeeeeeel lang mogen voor oefenen

                Blijft nog of de snelheid/accuraatheid in scherpstelling bij de 7d mkii zo veel beter dan bij de 8OD (65 vs 45 AFpts)? (zonder gebruik van TC)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

                  Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
                  Wat betreft de TC lijkt het me duidelijk: het kan op beide toestellen met die 100-400ii, maar enkel in goede lichtomstandigheden.
                  Die heel knappe foto's van Davide Giaconni ... daar zal ik nog heeeeeeeel lang mogen voor oefenen

                  Blijft nog of de snelheid/accuraatheid in scherpstelling bij de 7d mkii zo veel beter dan bij de 8OD (65 vs 45 AFpts)? (zonder gebruik van TC)
                  Naar mijn ervaring heb je die goede lichtomstandigheden nogal dikwijls nodig op een cropcamera met lange tele's op f:5.6 en f:8.
                  Als je daarmee kan leven ...

                  Zonder extender zou je met de AF van de 80D geen problemen mogen hebben, maar je moet wel oefenen.

                  Veel fotoplezier in 2018 en een mooie reis naar Tanzanië !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

                    Dank je wel voor de info en de wensen!
                    Ook voor jouw een verrassend en fotogeniek 2018

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

                      Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
                      1. is de snelheid/accuraatheid in scherpstelling bij de 7d mkii zo veel beter dan bij de 8OD (65 vs 45 AFpts)?Graag jullie advies.
                      Zonder twijfel, Ja veel beter ! (maar daar hebben het aantal focuspunten niks mee te maken hé)
                      De 7DII is gewoon gemaakt voor snelheid waarbij de 80D toch een stap lager staat
                      Is uiteraard ook een heel andere camera en doelgroep, de 7D behoort in de pro range en is gemaakt voor sport, wildlife waarbij de 80D eigenlijk meer voor de betere amateur en all round fotograaf is gemaakt

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

                        Iedereen bedankt voor de tips.
                        Na veel wikken en wegen, en een heel leuk toeval een 7DmkII kunnen overkopen van een forumlid hier in de buurt (2km) voor een goede prijs.
                        Had net zoals mijn vorige tweedehands aankoop hier op het forum een heel aangenaam gesprek met de verkoper, geeft een fijn gevoel

                        Dat het maar snel wat beter weer wordt om te oefenen ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

                          Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
                          Iedereen bedankt voor de tips.
                          Na veel wikken en wegen, en een heel leuk toeval een 7DmkII kunnen overkopen van een forumlid hier in de buurt (2km) voor een goede prijs.
                          Had net zoals mijn vorige tweedehands aankoop hier op het forum een heel aangenaam gesprek met de verkoper, geeft een fijn gevoel

                          Dat het maar snel wat beter weer wordt om te oefenen ...
                          Proficiat met je aankoop.
                          Zogauw het weer opentrekt kan je wat eenden of meeuwen gaan schieten.
                          Juist belichten, die oudere Canon sensors ruisen nogal in de schaduwpartijen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 7Dmkii of 80D, oa. met Canon 100-400ii (en misschien TC 1.4)

                            Veel plezier An met je nieuwe aankoop !

                            Mvg
                            Pierre

                            Comment

                            Working...
                            X