Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Wijn en Whisky topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het Wijn en Whisky topic

    Ik weet dat er nog liefhebbers zitten hier.
    Wat is jullie favoriet, en wat hebben jullie recent gedronken. Als je er dan nog bij zet waar je die gehaald hebt, is het verhaal compleet.

    Wat wijn betreft keer ik regelmatig terug naar Museum Real, een spaanse Tempranillo die je regelmatig bij Colruyt kan vinden.

    Mijn favoriete Whiskys zijn: The Macallan 18y, en Lagavullin 16y.
    De eerste is voor mijn de best gemaakte whisky. Compleet, complex, zacht en straalt vakmanschap uit.
    De Lagavullin is een vettige gerookte whisky. Brutaal, teerachtig, en toch complex met een enorm lange nasmaak.

  • #2
    Re: Het Wijn en Whisky topic

    Ik heb whiskys geproefd, een veelvoud van de jaren die ik tel, hier en in Schotland (waar het spul destijds ei zo na onbetaalbaar was! Fort William was destijds een uitstekende uitvalsbasis LOL!) en van in den tijd toen ze hier nog dachten dat "single malt" spul was om surrogaat koffie mee te maken
    Bowmore is best te drinken maar ook Glenmorangiemaar er zijn er zoveel, en wat ik hier nu nog staan heb is GlenRothes, Cardhu, Lagavulin en Benromach 19yo natural cask strength ... maar sinds de kleine distilleerderijen vrijwel allemaal opgekocht zijn door de grote concerns en er overal ter wereld "whisky pubs" ontstonden terwijl je "single malt" gewoon in de Colruyt kon kopen, is de authetieke room ook wel van de soep ... De tijd dat sommige bekende merken maar 5000 flessen per jaar bottelden is ook lang verleden tijd. .. en MacAllan is recentelijk "uitgevonden" zoals nog een aantal andere notoir obscure soorten ...
    ... maar desalnietemin ... santé

    Comment


    • #3
      Re: Het Wijn en Whisky topic

      Ik moet jammer genoeg besluiten dat mijn maag er niet meer tegen kan, zeker niet tegen de geturfde soorten. Bowmore gaat nog wel.
      Nu, het laatst dat ik sterke drank heb gedronken was een paar maanden geleden maar dat was geen whisky maar Brennivin (Black Death) uit IJsland. Ik denk nog altijd dat die me van een 8 weken lange hevige hoest heeft af geholpen. Voor zover ik weet heb ik die buiten IJsland nog nooit gezien.

      Maar een vraagje : waarom bier er niet bij genomen ? Brouwtechnisch staat dat tot dichter bij whisky dan wijn en de microbrouwerijen zijn momenteel aan het boomen, mijn eigen zoon is er ook fanatiek mee bezig. Enige nadeel : elke batch brengt maar drie bakken op en het bier is veel te lekker.... Maar er wordt over gestapt naar kuipen van 200 l ipv van 50. Eén lid van BD heeft al kunnen proeven en dat is Geert.

      Maar binnenkort komt er een heel zeldzame whisky uit, het verhaal erachter is om je te bescheuren. Toen de school 150 jaar bestond hebben ze dat willen vieren met boeken over het ontstaan van de school. Ze hebben daar flink hun broek aan gescheurd want bij de festiviteit was het boek niet klaar. Ik heb het restant (tegen de 2000 exemplaren) gevonden in een klein kotje waar ze het ingevallen plafond stutten. Bij het 175 jarig bestaat hebben ze dat debacle nog eens over gedaan onder de vorm van bier dat ze speciaal door brouwerij De Halve Maan (Brugse Zot) hebben laten brouwen, ze hebben zelfs speciale glazen laten maken. Nu : de prijszetting en de merchandising was zo abominabel dat ze met het overgrote deel aan hun vingers zaten op het moment van het verlopen van de vervaldatum. Nu, samen met een paar collega's hebben we de directeur zo ver gekregen dat hij er whisky van liet maken. Ondertussen hebben we iemand gevonden die de skills heeft daarvoor en zit de zaak op vaten. Het ultieme argument was dat bij het 200 jarig bestaan kon worden uitgepakt met whisky van 20 jaar oud waardoor de naam van de directeur zou worden vereeuwigd.

      Comment


      • #4
        Re: Het Wijn en Whisky topic

        Ooit wel Whisky fan geweest in mijn jongere jaren. Andere sterkere, een goeie Armagnac was mijn favoriet na een rijkelijke maaltijd. Dat gecombineerd met een goeie Havana (á la Cohiba, Trinidad, Punch, Partagas etc.) was een bijzondere ervaring. Hoewel ik toen al geen sigaretten meer rookte kon ik hiervan echt genieten. Het gezelschap, goeie vrienden, de spiritus en de goeie gastronomie maakten dit alles compleet.
        Die excessen zijn nu wel allemaal verdwenen. Is dat jammer? Dat laat ik in het midden. Soms moet ik daar nog eens met veel plezier aan terugdenken. Dit heeft ook veel te maken met de strengere alcoholcontroles, met recht, maar de horeca heeft daar wel veel onder geleden.
        Wat wijn betreft heb ik het geluk gehad alle grote goden te hebben mogen/kunnen drinken. Ik was nl., in een veel jongere staat, lid van een Vlaamse Wijngilde waar wij elke maand het beste van het beste konden proeven en ook soms drinken. Toen ben ik ook een vrij grote wijnkelder beginnen aanleggen met vele toppers. Wij kochten die in ‘primeur’ van een goede wijnzaak en lieten die dan enkele jaren rusten in een goeie wijnkelder. En er werd gedronken, uiteraard tot grote voldoening.
        De wijnmakelij is door de jaren heen omgeslagen in een directer consumptie model. Mensen laten nog maar weinig wijnen rijpen in hun kelders, de prijzen zijn te hoog, althans van de toppers, en bovendien zijn de huidige wijnen na een paar jaar nu ook rijp voor consumptie.
        En ondertussen heb ik mijn eigen kelder ook geleidelijk aan laten uitsterven buiten nog enkele top kelderresten te na gelaten.
        Mijn vrouw en ik zijn sedert, ondertussen ook al vele jaren overgestapt naar nog één enkel ‘merk’😉, dat van de bubbels. 25 jaar geleden hebben wij in de omgeving van Epernay (Ay) een Champagne huis leren kennen. Wij gaan daar nu een tweetal keer/jaar naartoe om onze voorraad in te leggen. De prijs die wij daar betalen voor een top Champagne is zeker niet de prijs van de goeie stille wijnen, nee voor de prijs moet je het niet laten.
        En zo zijn wij geleidelijk aan afgestapt van de rode en witte stille wijncultuur. Wij vinden ons daar zeer goed mee, licht verteerbaar op onze leeftijd. Als er bij hoge uitzondering eens onder vrienden wat wordt overdreven, ‘s anderendaags ook geen zwaar hoofd.
        Verder is het ook zo dat het mengen van witte en rode wijnen allerhande ons niet zo meer ligt. De maag begint daar ook tegen te manifesteren. En zeggen dat wij daar vroeger allemaal geen last van hadden. Maar daarmee wil ik ook niet zeggen dat ik geen goeie Bordeaux of Bourgogne meer lust.
        Een mens wordt oud zeker...
        Last edited by enero; 30 december 2017, 09:20.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Het Wijn en Whisky topic

          En straks beginnen wij eraan, mij vrouw en ik :



          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Het Wijn en Whisky topic

            en d'er zit leven in :

            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Re: Het Wijn en Whisky topic

              Een paar restjes, relikwieën meer bepaald :









              Last edited by enero; 30 december 2017, 16:59.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Het Wijn en Whisky topic

                Ik ben liefhebbers van bubbels:
                Champagne: Ayala & Bollinger

                Cava: L'Arboc

                Mousserende Franse wijnen:
                - Dopff
                - Chateau Gaudrelle Brut

                Prosecco: Le Couchon en Bellavista


                Witte wijn drink ik amper maar heb graag een krachtige rode wijn en dat kan een fles uit de traditionele landen dan wel een wereldwijn zijn.
                Dan zijn er uiteraard nog de fijnere dranken zoals
                een vermouth van bv. Del Professore maar ook een Quevedo porto

                Geen echte liefhebber van cognac of armagnac maar kan wel genieten van pakweg een rum zoals bv. Plantation Barbados (denk nu niet aan een Barardi ed bij rum)

                Comment


                • #9
                  Re: Het Wijn en Whisky topic

                  Blijkbaar heel weinig liefhebbers hier. Nochtans het moment van het jaar om een goei flesje boven te halen.
                  Last edited by enero; 31 december 2017, 10:43.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het Wijn en Whisky topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Een paar restjes, relikwieën meer bepaald :









                    Daar moet eens een kuiske gebeuren. Ik kom af. Of organiseren we een shoot in je kelder?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het Wijn en Whisky topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Daar moet eens een kuiske gebeuren. Ik kom af. Of organiseren we een shoot in je kelder?
                      Beiden zijn mogelijk.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het Wijn en Whisky topic

                        Deze hier heeft blijkbaar twee liefhebberijen gecombineerd. Wist niet dat ze Nederlandse Malt maakten.

                        Last edited by enero; 31 december 2017, 11:10.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het Wijn en Whisky topic

                          Kom daarnet in de keuken en zie dat mijn vrouw zinnens is om iets in het eten te doen. Geen Malt, maar "misschien" wel één van de betere.

                          Leeft en LAAT LEVEN !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het Wijn en Whisky topic

                            Dat is wel degelijk Single Malt, maar niks echt speciaal. Gewoon een degelijke goed gemaakte whisky.

                            Prima voor de cocftail saus

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het Wijn en Whisky topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Dat is wel degelijk Single Malt, maar niks echt speciaal. Gewoon een degelijke goed gemaakte whisky.

                              Prima voor de cocftail saus
                              Heb dus niet al teveel verstand van Whisky's. En inderdaad goed gezien, vanavond een goei kreeftje onder ons getweeën met inderdaad een degelijke cocktailsausje en ...
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X