Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm: Beste Raw editor...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujifilm: Beste Raw editor...?

    Wat zijn de beste Adobes Lightroom alternatieven voor gebruik op een iMac, wanneer je geen maandelijks abonnement wenst.
    Uiteraard wel effe rekening houdend met een goede Fujifilm x-trans raw converter aan boord.

    Voor alle duidelijkheid gaat mij echt om het editten van de foto, niet het manipuleren.
    Voor het puur manipuleren van foto's denk ik bv aan Affinity, enz...

    Aangezien ik voor het eerst wil werken met RAF-bestanden ben ik op zoek naar het geschikte programma hiervoor.
    Liefst met een stijle leercurve en met voldoende te vinden video-tutorials.

    Het dure Capture One v11 is het 1ste programma wat in me opkomt vanwege full-support voor Fuji XT-2 Raf-files, maar hoor ook graag even andere gebruikers hun mening en alternatieven.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

    Geen idee hoeveel het kost, maar zat deze niet bij uw cams?
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Geen idee hoeveel het kost, maar zat deze niet bij uw cams?
      Kijk eens naar ACDSee ? Er zijn diverse versies van eenvoudige RAW bewerking tot de meer PS functies.......


      Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

        Capture one is inderdaad een duur software pakket, daar tegenover staat wel dan lightroom, maandelijks abonnement, dat wel steeds updates ontvangt, waarbij het bij een capture one niet oneindig updates zal ontvangen. Na verloop van tijd zal je, wil je de nieuwste versie, weer moeten aankopen. Dus, naar mijn gevoel, zal je met adobe fotografie abonnement, na verloop zeker geen meerkost hebben, en, heel veel online tutorials natuurlijk. Met wat goed zoekwerk, vind je wel een aanbieding van adobe voor nog geen €10/maand. Dus €120 per jaar. Capture one kost al €270. Bij adobe heb je dan nog wel enkele voordelen zoals lightroom mobile op ipad of iphone dat synchroniseerd. Toch even overwegen

        Comment


        • #5
          Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Geen idee hoeveel het kost, maar zat deze niet bij uw cams?
          Euh, neen ... enkel maar een handleiding op cd-rom. Moest deze er dan standaard bij zitten
          Oorspronkelijk geplaatst door rob.meijer3456 Bekijk bericht
          Kijk eens naar ACDSee ? Er zijn diverse versies van eenvoudige RAW bewerking tot de meer PS functies.......
          ACDSee Pro ondersteund geen Raf-files van Fujifilm.
          Staat uw camera niet in de lijst hieronder? Voer uw informatie en voorbeelden van RAW-bestanden† in en we kunnen uw formaat onderbrengen in een toekomstige update. Door voorbeelden van alternatieve opnamefuncties en compressie-indelingen op te nemen, kunnen we uw camera beter ondersteunen. Afzonderlijke

          Oorspronkelijk geplaatst door joe_ver Bekijk bericht
          Capture one is inderdaad een duur software pakket, daar tegenover staat wel dan lightroom, maandelijks abonnement, dat wel steeds updates ontvangt, waarbij het bij een capture one niet oneindig updates zal ontvangen. Na verloop van tijd zal je, wil je de nieuwste versie, weer moeten aankopen. Dus, naar mijn gevoel, zal je met adobe fotografie abonnement, na verloop zeker geen meerkost hebben, en, heel veel online tutorials natuurlijk. Met wat goed zoekwerk, vind je wel een aanbieding van adobe voor nog geen €10/maand. Dus €120 per jaar. Capture one kost al €270. Bij adobe heb je dan nog wel enkele voordelen zoals lightroom mobile op ipad of iphone dat synchroniseerd. Toch even overwegen
          Ivm de kost Adobe vs Capture One heb je wel een punt.
          Ik hoor en lees diverse verhalen omtrent de traagheid van het pakket Lightroom?
          Als ik het goed heb zijn er bovendien op dit moment 2 verschillende versies van Lightroom in omloop. Enerzijds heb je Lightroom Classic CC en anderzijds de totaal vernieuwde Lightroom CC.
          Dat maakt het in mijn ogen bij het zoeken naar online tutorials er niet bepaald eenvoudiger op
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

            Bij mij is LR (hoewel mijn versies 4, 5 en 6 nog steeds werken en op mijn harde schijf staan), vervangen door DxO PhotoLab. Ik werk al veel langer met DxO Optics Pro (zoals het programma vroeger gekend was). Geen idee hoe het met Fujifilm zit.
            (en Affinity Photo staat vooraan in de rij om Photoshop te vervangen)

            PS. Blijkbaar worden Fujifilm XT-2 raws nog niet ondersteund:


            Last edited by LesC; 27 december 2017, 11:11.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

              Ik dacht dat DxO geen fuji raw’s ondersteund. Wat betreft de traagheid van lightroom, kan ik uit eigen ondervinding zeggen dat dit zeker goed werkbaar is. De ‘traagheid’ is bij het importren van foto’s in de bibliotheek, maar eenmaal dit is gebeurd, werkt alles heel vlot. Wijzigen van vb. Belichting, gebeurd vloeiend zonder hapering, in andere programma’s heb ik al dikwijls gemerkt dat gelijk welke aanpassing ook, steeds met schokjes gebeurd ipv vloeiend.
              Steeds probeer ik ook andere raw converters, maar kom,uiteindelijk altijd terug bij lightroom, eenvoudige interface, sync met ipad.

              Comment


              • #8
                Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

                Misschien eens kijken naar Luminar 2018 en ON1 Photo RAW 2018 over beiden zeer tevreden.
                Deze voormiddag nog enkele foto's bewerkt met beide programma's en ook Lightroom 6.14 maar Luminar en ON1 brengen een frissere foto dan in Lightroom.
                Lightroom is niet slecht zeker niet maar de beide anderen vind ik beter.
                Vriendelijke groeten van fotokijker.
                Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
                https://vanmeulder.be

                Comment


                • #9
                  Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

                  DxO optics ondersteund geen raf bestanden. Met ACDsee ga je niet veel zijn want werkt enkel op Windows dacht ik.
                  Probeer ook eens Picktorial. Ziet er knap uit maar werkt niet met een database. Heeft zijn voor en nadelen.

                  Capture One is volgens mij het beste alternatief maar met maar's. Nu bieden ze nog een koop versie aan, maar ook een maandelijks abonnement. Hoelang zal het duren vooraleer ze ook naar dat maandelijks abonnement enkel en alleen overstappen.? Wellicht wanneer ze voldoende Lightroom gebruikers hebben. Volgens mij ga je ook duurder uitkomen. Het koop pakket kost al veel, maar telkens je wil upgraden ga je moeten betalen. Je hebt dan ook nog geen photoshop alternatief.

                  Dan is de combo lightroom classic + lightroom mobile + photoshop + bridge voor 12 euro per maand (particulier, btw incl) een mooi aanbod.
                  Er is ook erg veel te vinden online van deze programma's. Ook in het nederlands als dat nodig is maar lightoom heeft nog een groot voordeel. Het ondersteund ook de Fuji film simulaties en persoonlijk vind ik als je fuji gebruiker bent je deze ook wel wilt gebruiken. Nu zijn er bij andere programma's wel omwegen hoor maar het makkelijkst is toch Lightroom.

                  Nog een voordeel aan lightroom is dat het ook de lens correcties die in het raf bestand zitten ondersteund. Veel andere programma's doen dit niet.

                  Dat lightroom traag is. De laatste versie toch niet meer vind ik. Hoewel de raf bestanden zich wat trager laten importeren dan mijn nikon bestanden vroeger maar als je lightroom goed instelt etc, geen probleem.

                  Dat lightroom niet goed is voor het verscherpen van Fuji bestanden is ook wel wat achterhaalt. Het is inderdaad wat delicater maar als je goed verscherpt en niet overdrijft is dat geen probleem.

                  Luminar ziet er mooi strak uit maar heb toch al niet zo'n beste verhalen gelezen ivm met Fuji raf's, plus je kunt maar aan één foto terzelfdertijd werken. In lightroom heb je je hele catalogus bij je. Luminar zou ook wel een catalogus systeem krijgen.
                  Wellicht ligt het aan mij omdat ik al sinds versie 1 met lightroom werk maar ik vind andere raw converters dan weer te snel onnatuurlijke foto's opleveren zoals luminar. Akkoord de gebruiker heeft hier veel in te zeggen maar als je die filters van luminar bekijkt. Zoals zonnestralen en het gouden uurtje nabootsen heb ik toch een idee van dit is een programma voor de beginners.

                  Deze site heeft best wel wat informatie en vergelijkingen over verschillende programma's voor Fuji raf bestanden te processen.
                  https://blog.thomasfitzgeraldphotography.com

                  Voor mij is het wachten op het alternatief voor lightroom van de ontwikkelaars van Affinity photo. Dat is volgens mij een ontwikkelaar dat Adobe het dichts op de hielen zit.

                  Iedereen lijkt op zoek te zijn naar een alternatief voor lightroom maar ik vind het toch een alles in één omvattend en gebruiksvriendelijk programma en ik heb nog geen ander alternatief. Ben eigenlijk ook niet op zoek. Voor die prijs krijg je toch wel veel, het is toch nog de standaard en ze zullen bij Adobe wel eens wakker schieten als ze zien dat teveel mensen lightroom de rug toekeren.
                  https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

                    Vraag het aan in2Lapland.
                    Last edited by Guest42; 28 december 2017, 12:14.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

                      Het lijkt erop dat ik aan Adobe toch mijn spaarcentjes zal moeten besteden

                      Alleen maakt Adobe met de verschillende pakketen niet eenvoudiger op... beiden kosten 12.09/maand
                      Adobe lightroom classic cc vs Adobe lightroom cc https://www.adobe.com/be_nl/products...m-classic.html
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                        Het lijkt erop dat ik aan Adobe toch mijn spaarcentjes zal moeten besteden

                        Alleen maakt Adobe met de verschillende pakketen niet eenvoudiger op... beiden kosten 12.09/maand
                        Adobe lightroom classic cc vs Adobe lightroom cc https://www.adobe.com/be_nl/products...m-classic.html
                        Je moet het fotografie lidmaatschap nemen met 20 GB dan krijg je alles, lightroom classic CC, lightroom CC met 20 GB in de cloud, photoshop CC en bridge en lightroom mobile.

                        Je hebt dan wel maar 20 GB cloud opslag maar wel ideaal om beiden te proberen.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                          Je moet het fotografie lidmaatschap nemen met 20 GB dan krijg je alles, lightroom classic CC, lightroom CC met 20 GB in de cloud, photoshop CC en bridge en lightroom mobile.
                          Je hebt dan wel maar 20 GB cloud opslag maar wel ideaal om beiden te proberen.
                          Ik zie dat pakket wat jij bedoeld nergens staan?
                          Sony A7 mkIII
                          Is all I need :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                            Ik zie dat pakket wat jij bedoeld nergens staan?
                            https://www.adobe.com/be_nl/creativecloud/plans.html

                            Bij Fotografie (volledig links) kiezen in het meerkeuze menu voor fotografie lidmaatschap (20 GB)
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fujifilm: Beste Raw editor...?

                              Lightroom is de de facto standaard, samen met Photoshop.
                              Alle tijd die je investeert in deze standaarden te leren zal nooit verloren zijn.
                              Wil je snel leren...... neem dan een jaarabonnement op photofactsacademy van Piet Van den Eynde.
                              Het kost je ongeveer 100 Euro en je kan een jaar lang alle videomateriaal in het nederlands bekijken.
                              Dan heb je geen andere tutorials meer nodig.
                              Kwaliteit kost iets, maar het loont op termijn.
                              Straatfotograaf in Antwerpen

                              Comment

                              Working...
                              X