Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke teleconvertor voor Nikon D800+70-200VRII?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke teleconvertor voor Nikon D800+70-200VRII?

    Ik ben van plan om wat meer natuurfotografie (vogels) te gaan doen.
    Idee is om op mijn D800 met 70-200mm f2.8 VRII een teleconvertor te plaatsen.
    Ik ben er wel nog niet uit welke.
    -Met een 2.0 verlies ik 2 lichtstops maar met een diafragma van 2.8 mag dat geen probleem zijn voor de focusering.
    Anderzijds wil ik niet te veel definitie verliezen, misschien toch kiezen voor een 1.4 of 1.7x?
    Met de D800 (36Mpix) heb ik nogal wat crop mogelijkheden, het is dus afwegen : 1.4x of 1.7x met croppen of meteen een 2.0x

    -De Nikon convertors zijn erg duur, wat met Sigma?
    Kan iemand met ervaring advies geven?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Welke teleconvertor voor Nikon D800+70-200VRII?

    Ik heb daar jaren gelden een artikel over in Shoot gepubliceerd, met exact jouw type body en lens. Het artikel is voor internet aangepast door Jan Boerboom, de voorbeeldfoto's zijn van mij op de D800.
    Met een teleconverter of extender vergroot je de brandpuntsafstand van je lens. Maar dit handige hulpstuk is omstreden. Heeft een teleconverter wel zin?

    Zelf heb ik een keer de keuze gemaakt om een Nikon f4 500mm p serie te kopen, die heb ik te koop staan wegens overstap op Sony, waar ik nu. de 100-400 voor heb. De Nikon 500mm die ik heb is manueel focus, het voordeel is dat de motor niet kan verslijten want die zit er ook geen in. Bij weinig gebruikte objectieven wil de motor nl nog wel eens vast gaan zitten door het NIET gebruiken...
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Welke teleconvertor voor Nikon D800+70-200VRII?

      Bedankt Spanjaart,
      Na het lezen van uw artikel denk ik dat ik voor de TC17EII ga, de D800 heeft inderdaad wat crop mogelijkheden.
      Die combinatie D800-70-200f2.8 VRII en TC17 EII lijkt mij het beste compromis.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: Welke teleconvertor voor Nikon D800+70-200VRII?

        Hoi,

        Ik heb in het verleden ook meermaals gespeeld met een teleconvertor, ik noem het dan een extender...
        Maar heb me wel altijd beperkt met een 1.4x.
        Hier zijn wat oudere sites, van Traumflieger, die heeft wat getest op dat gebied.


        en een test overzicht:


        Ik heb een Kenko 1.4x extender, die ik in het verleden graag gebruikte op een Nikon 700-200 f4 VR lens.
        Kwaliteitsverlies nihil, AF prima. Dat was een goede combinatie.
        Nu heb ik een veel grotere zoom lens, een Sigma 150-600 C.
        Daar werkt deze Kenko extender eigenlijk niet op, ik heb geen normale AF meer.
        Daar heb ik nu een Sigma TC-1401, een 1.4x extender voor gekocht, die werkt wél perfect. Heeft wel een beetje invloed op de AF snelheid.
        Zonder een extender is je kwaliteit altijd het best, al wat je ertussen of eraan schroeft, geeft verlies.

        Comment


        • #5
          Re: Welke teleconvertor voor Nikon D800+70-200VRII?

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Ik heb daar jaren gelden een artikel over in Shoot gepubliceerd, met exact jouw type body en lens. Het artikel is voor internet aangepast door Jan Boerboom, de voorbeeldfoto's zijn van mij op de D800.
          Met een teleconverter of extender vergroot je de brandpuntsafstand van je lens. Maar dit handige hulpstuk is omstreden. Heeft een teleconverter wel zin?

          Zelf heb ik een keer de keuze gemaakt om een Nikon f4 500mm p serie te kopen, die heb ik te koop staan wegens overstap op Sony, waar ik nu. de 100-400 voor heb. De Nikon 500mm die ik heb is manueel focus, het voordeel is dat de motor niet kan verslijten want die zit er ook geen in. Bij weinig gebruikte objectieven wil de motor nl nog wel eens vast gaan zitten door het NIET gebruiken...
          Mijn excuses aan de TS voor deze (grotendeels) offtopic reactie, maar daar zou ik best graag eens een vergelijking tussen zien, ik neem aan dat de Nikkor op 500mm toch nog heel wat meer detail geeft dan de Sony 100-400 op 400mm, hoewel dat ook wel een erg goeie lens schijnt te zijn?
          Ik heb die 500mm eens gegoogeld en die valt eigenlijk nog enorm mee van prijs.
          Waarom gebruik je de Nikkor niet meer op de Sony, het focussen lijkt me op zich niet moeilijker dan op een dslr aangezien ik aanneem dat je die combinatie toch sowieso op een stevig statief (via liveview?) gebruikt?
          Moest je de tijd vinden zou je hier evt een paar voorbeelden kunnen posten, kan mss nog helpen bij verkoop..
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: Welke teleconvertor voor Nikon D800+70-200VRII?

            Ik heb ondertussen een Nikon TC-17 II aangeschaft.
            Werkt goed op een Nikon 70-200mm 2.8 , maar dit is eigenlijk mijn enige lens waarop hij (mechanisch) past
            Ik was van plan om hem ook te gebruiken op mijn Sigma 105mm 2.8 macro, maar daar past hij (mechanisch) niet op
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: Welke teleconvertor voor Nikon D800+70-200VRII?

              Daarom had je beter de Sigma kunnen kopen want die past op alle objectieven. Ik heb een Kenko en die past ook op mijn Nikon objectieven, maar ik gebruik hem meest op de Sigma 105mm 2.8 macro.

              Comment


              • #8
                Re: Welke teleconvertor voor Nikon D800+70-200VRII?

                Ja dat is het probleem met die converters.
                Bij Canon heb je hetzelfde probleem.Mechanisch zijn die ook voorzien om compatibel te zijn met lenzen waarbij het laatste lenselement niet vlak is met de mount.Ze stellen dus ook dat die werken met bepaalde van hun tele's,om optimale beeldkwaliteit te verkrijgen.
                Bij sommige van hun T-S lenzen kun je ze ook gebruiken.
                Met Kenko en ook Sigma blijkbaar heb je dit probleem niet.
                Wat je kunt doen bij je macro,is de kortst mogelijke tussenring monteren,zodat je plaats hebt voor je convertor.
                Als dat tenminste je mechanisch probleem is..Bij Canon zit er een vooruitspringend deel dat in de achterkant van de lens moet kunnen.In de tele's is er plaats hiervoor.Bij andere niet,en dan kun je met een tussenring wat plaats creeren.
                Nikon ken ik niet.

                Comment

                Working...
                X