Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

    Hallo iedereen,

    Ik zou graag een flitser aanschaffen voor mijn nikon d7000 maar ben nog maar een beginner.
    Ik weet niet of ik best een kan aanschaffen met ttl of zonder.
    Ik weet ook niet of ik best een Nikon flitser koop of is een Godox of een Yongnuo ook een goede keuze?
    Ik zal het gebruiken om occasioneel portretten te fotograferen of op feestjes te fotograferen.
    Wie kan mij helpen om een goede keuze te maken.

    Groetjes van Kim

  • #2
    Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

    Als je niets van flitsen kent,best een ttl.
    Er zullen hier zijn die zweren dat manueel het best is,maar een ttl kun je ook manueel gebruiken.Ook dat je flits los van de camera moet enz.
    Maar als beginner moet je het allemaal eenvoudig houden.Nadien kun je verder wel zien.
    Heb geen ervaring met Yongnuo,maar volgens de reacties hier op het forum zijn ze even goed als de merkflitsers,vnl.als je ze maar gebruikt als hobby.Maar ze zijn aanzienlijk goedkoper.

    Comment


    • #3
      Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

      Ik zou je een SB700 aanraden, eens je wat wil bijleren en een cursus zou volgen kan je met die flitser nog een eind verder. Als je Godox wil zal je goed moeten zoeken want Godox bouwt de meeste van zijn modellen voor Canon. De flitsers van Yongnuo zijn zeker niet slecht maar voor een goedkope prijs heb je alleen de manuele en de flitsers die ook TTL kunnen van Yongnuo zijn ver even duur als de SB 700.
      https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

      Comment


      • #4
        Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

        Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
        .... De flitsers van Yongnuo zijn zeker niet slecht maar voor een goedkope prijs heb je alleen de manuele en de flitsers die ook TTL kunnen van Yongnuo zijn ver even duur als de SB 700.
        Dat klopt niet hoor!

        Even nagekeken en de SB700 kost nu adviesprijs 339 euro en in promo prijs 269 euro.
        De Yongnuo TTL versie kost niet eens de helft!!! En de manuele versies heb je er 5 van voor die prijs.

        Echter volg ik de meningen dat TTL versie nu de beste keuze is. Het is gewoon iets dat je moet hebben in je koffer.
        Het voordeel is dat die ook in manueel kan werken. Maar onderschat manueel werken niet! Vooral on-camera is het een serieuse uitdaging om met de juiste kracht in te flitsen. Werk je in TTL dan je on-camera alles lekker automatisch laten lopen met behoorlijke resultaten alhoewel je ook oefening nodig zal hebben.

        Manueel flitsen is vooral heel leuk als je off-camera begint te werken (op statieven) en dan je camera in manueel gaat zetten. Ideaal als je "studio" werk wil doen.
        Echter op reportage wil je snel en eenvoudig goede resultaten hebben en dan moet je wel TTL hebben.

        Yongnuo is echt een heel goed merk naar bouwkwaliteit toe.
        De Yongnuo YN-568EX is wat jij zoekt. En die kost 129 euro in Belgie maar op ebay kan je die vinden voor 90 euro.

        Comment


        • #5
          Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

          BuurmanBert,
          Ik ben het niet met je eens dat je een flitser in je tas moet hebben: dat hangt helemaal af van het soort fotografie dat je doet. In veel gevallen voldoet de kleine ingebouwde flitser van de camera. Ik heb al jaren zo'n dure Nikon flitser maar ik gebruik een flitser maar zelden en zit niet standaard in mijn tas. Je ziet altijd dat het een onnatuurlijke lichtbron is. Flitslicht zeker met één flitser geeft platte plaatjes, in het bijzonder buiten waar je geen reflecterende wanden en plafond hebt. Ik werk hoofdzakelijk bij bestaand licht en indien nodig om harde schaduwen op te lichten gebruik ik ledlampen die je in alle soorten en maten hebt.
          Last edited by Eenbes; 18 december 2017, 10:58.

          Comment


          • #6
            Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

            ik heb zelf een Mcoplus MC0910 in gebruik, aangezien ik niet te veel geld wou uitgeven aan een flitser voor occasioneel gebruik heb ik deze aangeschaft
            zeer tevreden oven het gebruik ervan, ook het batterij verbruik valt mee. aan een tweedehands SB900 geef je meer geld uit.
            D 7500 > 16/85 > 70/300>105
            https://www.behance.net/joscaeymae0afa
            Grt. Jos

            Comment


            • #7
              Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

              Ik meen dat je zal moeten kiezen tussen hetzij eentje low cost kopen om dit af en toe te gebruiken (en om mee te spelen) of voor een model gaan dat je voor altijd zou willen hebben.
              Naast ttl hebben flitsen nog andere zaken die i.f.v. je interesse/gebruik handig zijn als je wat meer complexe zaken wil gaan doen. Dat kan een reden zijn om nu niet meteen voor een duurder model te gaan.

              Zelf zou ik voor het eerste kiezen en voor Yongnuo (met ttl) gaan.
              Die krijg je waarschijnlijk ook wel weer verkocht (als je dat al zou willen).
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

              Comment


              • #8
                Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

                Metz en Nissin zijn ook gekende degelijke merken (Nikon flitsers zijn prijzig).
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  .....
                  Je ziet altijd dat het een onnatuurlijke lichtbron is. Flitslicht zeker met één flitser geeft platte plaatjes, in het bijzonder buiten waar je geen reflecterende wanden en plafond hebt. Ik werk hoofdzakelijk bij bestaand licht en indien nodig om harde schaduwen op te lichten gebruik ik ledlampen die je in alle soorten en maten hebt.
                  Is teken dat je werken met flits niet goed beheerst.
                  De deelnemers aan onze workshop hebben voorbeelden gezien van foto's buiten genomen met natuurlijk licht en dezelfde foto ingeflitst en daar komt net het tegenovergestelde uit dan wat jij schrijft.
                  Het "goed" gebruiken van flitslicht kan net voor meer contrast en diepte zorgen in een foto.
                  Maar werken met flitslicht is iets dat je moet leren.
                  (gewoon een flits op je camera zetten en het ding laten doen is net hetzelfde als altijd fotograferen op de groene P stand)
                  Last edited by zunoel; 18 december 2017, 11:49.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

                    200% eens met bovenstaande.

                    Voluit flitsen doe je zelden of nooit (tenzij bvb tijdens de nacht op de 24u van zolder).
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                    Comment


                    • #11
                      Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

                      Maar deze TS is een beginner.
                      Dus laat hem gewoon TTL doen,en als hij niet tevreden is daarmee,kan hij manueel verder gaan,flits off camera etc.
                      Wat prijs betreft,ben ik niet mee met de huidige prijzen,maar het is niet dat het een Nikon of Canon is,dat alles er beter gaat uitzien.
                      Flitsen is een kunst,die ik helaas niet helemaal beheers.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

                        Flitsen is idd iets dat je moet leren. In het begin zal het resultaat niet echt voldoening geven. Het resultaat kan idd plat overkomen.
                        Het vervelende is dat alles wat je weet over fotografie (zonder flits) bijna allemaal in de prullenbak mag en je opnieuw moet leren fotograferen maar dan met flitsen.
                        Je bent er zeker enige tijd mee bezig om een flits juist in te zetten. Maar eens je het kan ga je je rot amuseren en een totaal ander soort fotowerk bekomen.

                        De uitdaging is om omgevingslicht te combineren met flitslicht op een evenwichtige manier.
                        En laat net daar TTL een prima systeem voor zijn. Zelf verkies ik dit manueel te doen maar dat is dan ook op een set waar ik voldoende tijd heb en controle.

                        Bij mij is het zover gekomen dat ik bijna nooit meer zonder flits werk. Zelfs buiten niet in volle zon.

                        Echter zal je waarschijnlijk ook werken op plaatsen waar je geen tijd hebt om alles in te stellen en dan is TTL weer je beste vriend maar je moet er mee leren werken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

                          Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                          ..... Als je Godox wil zal je goed moeten zoeken want Godox bouwt de meeste van zijn modellen voor Canon....
                          Godox heeft toch ook enkele aardige flitsers voor Nikon in huis tegen een "zacht prijsje" (in vergelijking met Nikon).



                          Als je later meer ervaring hebt en zou willen flitsen met meerdere "off camera flitsers" kan je voor een redelijke prijs je flitsset uitbreiden.
                          De Godox flitsers hebben immers zowel een ingebouwde radio-zender om andere Godox flitsers aan te sturen en een ingebouwde ontvanger om aangestuurd te worden. (De AD200 heeft enkel een ingebouwde ontvanger). Aansturen kan met een andere Godoxflitser of met de X1T-N radiozender.
                          Last edited by akkerjan; 19 december 2017, 01:57. Reden: Tikfout: X1T-F (fuji) moest hier zijn X1T-N (Nikon)
                          Jan Akkermans
                          (BD1097BE)
                          Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

                            De X1T-F van Godox, zit daar een AF-assist op?

                            Comment


                            • #15
                              Re: ttl-flitser of manuele flitser voor beginner?

                              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              De X1T-F van Godox, zit daar een AF-assist op?
                              yep
                              http://www.godox.com/EN/Products_Rem...h_Trigger.html
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X