Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photokina: tijd voor en update...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photokina: tijd voor en update...

    Overmorgen begint de PhotoKina en ik vond het tijd om een voorlopige (voortijdige?) conclusie te maken.
    Eerlijk gezegd moet ik zeggen dat de soep duidelijk niet zo heet gegeten wordt als dat hij geserveerd is: (in alfabetische volgorde; ik hou even alleen rekening met DSLR's)

    - Canon heeft natuurlijk zijn zaakjes op het droge, al had ik zeker de opvolger voor de 300D nu reeds verwacht; echter, iedereen is het er blijkbaar over eens dat we de 3000D pas met de volgende PMA (maart 2005, Las Vegas) mogen verwachten. De 300D, ondertussen al meer dan een jaar uit (een eeuwigheid in de digitale wereld) schijnt ook niet meer zo goed te verkopen. Begrijpe wie kan... Natuurlijk met de 20D hebben ze weer een bestseller, dus ik vermoed dat Canon zelf daar niet wakker van ligt. Ook al omdat ze in de prosumers gegoten zitten (wie doet Canon nog wat?) en de 1Ds II de zaak volledig afrond...
    - Fuji heeft dan zijn S3 pro die de richting moet aangeven van naar waar de technologie van sensors moet naartoe gaan (geen meer pix, maar wel verhoogde dynamiek en minder ruis . Maar: nog steeds geen datum en prijs...
    - Minolta dan: granted, ze hebben eindelijk terug een voet in de markt met wat er naar uitziet een interessant model. Echter: geen prijs en nog veel minder een datum wanneer je dat lekkers zal kunnen kopen (ondertussen vliegen de 20D's de deur uit )...
    - Een teleurstelling vind ik Nikon: ok, ze hebben een nieuwe F (de laatste?), maar geen D200, geen baby D die de 300D moet aanvallen (D50, ook pas voor de PMA volgend jaar), maar natuurlijk wel de D2X, waar, eerlijk is eerlijk, iedereen bij wijze van spreken zijn hart vasthoud over wat de te verwachten beeldkwaliteit zal zijn. Niemand lijkt het mogelijk te achten om, met de huidige stand van zaken, meer dan 10 MP te kunnen proppen in een 1,5x crop sensor zonder serieuze consessie's te moeten doen inzake ruis en dynamiek. Zien en afwachten dus...
    Nu, anderhalve camera (de F6 zullen we als het halfje rekenen ) waar er 6 of zo voorspelt werden, het blijft een mager beestje.
    - Olympus en zijn nieuwe E? Niks van gehoord , al gaat men er wel nog altijd van uit dat hij met de PhotoKina wordt aangekondigd.
    - Een verrassing in positieve trend is Pentax. Afwachten wat de ist Ds kan uitwreten tegen het grote Canon en Nikon geweld natuurlijk, maar het zal Pentax wel even de naam geven van de goedkoopste D-reflex op de markt te hebben (tot de 300D en D50 er zijn natuurlijk .) Dat ze ook vast van plan zijn zich een plaats te verwerven in de digitale wereld ziet men ook aan het tempo waarmee het nieuwe lenzen en prosumers uitbrengt. Voor een firma die in de fotowereld 5 jaar terug nog op apegapen lag is dat een opsteker voor ons allemaal (verhoogde concurrentie . ) Nog ff aanstippen dat er sprake is van een pro DSLR (met vermoedelijk dezelfde sensor als de D2X), maar zal vermoedelijk niet meer voor deze PhotoKina zijn (al verwacht ik wel er een mock-up te zien.)
    Sigma: weinig, bitter weinig... Waar is die nieuwe 10 MP Foveon?

    En dit wordt dan mijn voorlopige conclusie: behalve Nikon (maar belange zo hard niet als zelf aangekondigd) en (in veel mindere mate) Pentax doet niemand 'boeman' Canon iets en lijkt de strategie van deze laatste wonderwel te lukken. Voor iemand die als laatste in de digitale fotografie stapte: petje af (zou het dan toch waar zijn? De laatste zullen... enz, enz )...
    http://www.digifotofreak.nl

  • #2
    Re: Photokina: tijd voor en update...

    Nog even afwachten, er kunnen nog altijd verassingen uit de bus komen volgende week...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: Photokina: tijd voor en update...

      Comment


      • #4
        Re: Photokina: tijd voor en update...

        Strategische opmerking:

        Canon zal wel marktaandeel winnen maar je oude toestel vermindert te snel in waarde.
        Tov de klanten is dit geen goed signaal.
        Wie heeft er elk jaar 800 euro klaar liggen om op te leggen na verkoop van zijn oud toestel ?

        Bij Canon heb je dus het gevoel, na een jaar, met een oud toestel rond te lopen.
        Bij Nikon heb je dat gevoel niet. De D200 volgend jaar is goed voor mij.

        De belangrijkste investering is je lens.
        Dit weekend nog een 10-jaar oude Nikkon 35-70 f2.8 mogen testen voor groepsfoto's. Eénmaal afdrukken en de scherpstelling met bijhorende foto knallend scherp.
        Wat zou de D200 daar aan veranderd of verbeterd hebben ? .... niets.

        90% van de gebruikers drukt waarschijnlijk foto's af op 10*15.
        Wat gaat de 20D of een D200 je extra opleveren ... met het blote oog geen verschil.

        Laat jullie toch niet verleiden tot massahysterie.
        Groeten.
        The Sky is the limit. Digital Gigi

        Comment


        • #5
          Re: Photokina: tijd voor en update...

          Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
          Nog even afwachten, er kunnen nog altijd verassingen uit de bus komen volgende week...
          Verwacht jij dan nog verrassingen? Zou natuurlijk goed zijn, maar is voor mij teveel wishful thinking.


          Oorspronkelijk geplaatst door Gigi
          Strategische opmerking:

          Canon zal wel marktaandeel winnen maar je oude toestel vermindert te snel in waarde.
          Tov de klanten is dit geen goed signaal.
          Wie heeft er elk jaar 800 euro klaar liggen om op te leggen na verkoop van zijn oud toestel ?

          Bij Canon heb je dus het gevoel, na een jaar, met een oud toestel rond te lopen.
          Bij Nikon heb je dat gevoel niet. De D200 volgend jaar is goed voor mij.

          De belangrijkste investering is je lens.
          Dit weekend nog een 10-jaar oude Nikkon 35-70 f2.8 mogen testen voor groepsfoto's. Eénmaal afdrukken en de scherpstelling met bijhorende foto knallend scherp.
          Wat zou de D200 daar aan veranderd of verbeterd hebben ? .... niets.

          90% van de gebruikers drukt waarschijnlijk foto's af op 10*15.
          Wat gaat de 20D of een D200 je extra opleveren ... met het blote oog geen verschil.

          Laat jullie toch niet verleiden tot massahysterie.
          Groeten.
          Ja en nee.
          Het is niet omdat de 20D uitgekomen is dat de 10D (of de Mk II ) ineens een slecht toestel zou zijn... Niks weerhoudt je om zo af en toe een generatie over te slaan: zo heeft de 20D voldoende argumenten om over te schakelen vanaf een D60, maar IMNSHO niet vanaf een 10D...
          Aan de andere kant (en daar geef ik je volledig gelijk): we gaan helemaal de PC toer op en dan valt het nog maar te bezien of we het zo leuk zullen vinden te zien dat een toestel dat we nieuw 1000 (of zo) € betaald hebben, zes maanden later geeneens de helft meer waard is; maar als ik het zo bekijk op dit en andere fora, dan vindt het overgrote deel dat niet eens zo erg...
          Technologie kan je nu eenmaal niet stoppen...
          http://www.digifotofreak.nl

          Comment


          • #6
            Re: Photokina: tijd voor en update...

            Hahaha, bedankt voor je conclusie bij voorbaat, Marcfoto.

            Alweer een reden, zeg maar gerust een bevestiging, waarom ik (zoals steeds tijdens mijn bezoekjes aan photokina) de standjes van de zogenaamde “merken” geen blik waardig zal gunnen.

            Een mens kan daar niet alles zien op 1 dagje hee. Straal negeren die hap. Daar is zoals voorspelbaar toch niks te zien wat de moeite waard is.

            Bedankt voor de vrijkaarten en het hapje en de drankjes misschien, maar voor de rest mogen ze de de voordelen van de “profi-kaart”, de buitenkansjes, in hun donkere kamer steken.

            Raar hee: 10 - 20 jaar geleden was dat ook al zo. Ik ga nog steeds graag een kijkje nemen hoor, maar de prut laat ik feestelijk aan mijn neus voorbijgaan.

            Als je iemand overdreven luid de slappe lach hoort krijgen ginder: het spijt me vriendelijk daarvoor (lees: het zal me braadworst wezen).

            Comment


            • #7
              Re: Photokina: tijd voor en update...

              Canon brengt inderdaad meer nieuwigheden uit en is weer de snelste maar gebruikt zijn klanten met bijv. de 20D als proefkonijn.Hadden ze ook niet beter enkele maanden extra gewacht met het echt op de markt brengen zoals Nikon dat doet?Neen,want dan verliezen ze marktaandeel natuurlijk.

              Een betere quality controll en wat minder door marketing geleid worden zou een stap vooruit zijn bij Canon.Maar blijkbaar zijn er velen die dit niet erg vinden,ze hebben weer het laatste nieuwe

              Comment


              • #8
                Re: Photokina: tijd voor en update...

                Op de valreep nog nieuws van Oly

                :
                ISO: 100-400 auto, ISO BOOST: 800, 1600
                Ziet er naar uit dat dat een noisy spul is...

                (deel II)
                prijszetting ergens rond 1200 €


                Oly is duidelijk de pedalen kwijtgeraakt en doen nog steeds geweldig mee aan de pegapixelrace (zat nou echt niet te wachten op 8 miljoen heel vadsige pixels)...


                Spijtig...
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Photokina: tijd voor en update...

                  Allee toch ook effe mijn gedacht over wat er allemaal in deze thread staat zeggen.

                  Dat er geen onmiddelijke opvolger is voor 300D vind ik zo raar nog niet. Hij verkoopt immers nog steeds als zoete broodjes (en ik denk dat niet ik heb dit van canon) Het is momenteel immers nog altijd de goedkoopste DSLR in de markt en waarschijnlijk kan die prijs nog wel wat naar beneden. Velen zoeken gewoon het goedkoopste alternatief en dan is de 300D de oplossing. Prijs/beeldkwaliteit blijft dit immers de te kloppen DSLR.
                  Of we tot PMA gaan moeten wachten op de opvolger daar ben ik niet zo overtuigd van. De 300D is gelanceerd tussen PMA en Photokina dus waarom nu eens niet tussen photokina en PMA.

                  En dat van dat sneller verouderen daar hebben we hier in het verleden ook al eens een lange thread over gehad. Maar kom ik zal het nog eens zeggen.
                  Het is niet omdat je merk geen nieuwe camera uitbrengt dat je camera niet ouder wordt. En de prijs van alle camera's zakken binnen dezelfde categorie van camera in respons tot deze camera. Voorbeelden genoeg. D100 en S2 kosten 2500€ - 10D komt uit en ze zakken binnen de maand tot 2000€. En ondertussen staan ze allemaal nog een stuk lager. D70 komt uit en hop 300D zijn prijs gaat naar beneden.

                  En indien iemand met een 10D nu het gevoel moet hebben met een oud toestel rond te lopen (hoeft volgens mij niet) wat moet iemand met bijv een S2 of D100 dan nu wel van zijn toestel vinden????? prehistorisch of zo???? Zo een gedachtengang hoeft absoluut niet. Als je tevreden bent met je toestel vandaag waarom zou dit dan morgen het geval niet meer zijn? Maakt niet uit of er nu al een opvolger is of niet.

                  Dat we de PC toer opgaan is mijn inziens enkel een voordeel voor de DSLR's. Want PC's moet je upgraden maar camera's niet. De foto's blijven altijd uit je camera komen. De situatie bij PC's is totaal anders want daar kan je de laatste software niet draaien. Je hebt dus enkel de voordelen van een snelle ontwikkeling en niet de nadelen. Kijk maar eens wat grafische kaarten nu kunnen en vergelijk dat eens met 2 jaar terug.

                  Voor ons consumenten is het enkel goed dat de ontwikkelingen snel voortuitgaan. Indien we dan van camera moeten/willen veranderen kunnen we altijd een up to date camera kopen.
                  Het enige nadeel is natuurlijk dat dit zonder problemen moet gebeuren maar net zoals in de PC markt komt er de laatste jaren geen DSLR op de markt of hij heeft wel ergens problemen mee. Ik denk dat de 300D misschien wel de enigste uitzondering is.

                  Dus ja canon had moeten wachten tot ze alle bugs uit hun camera hadden alvorens de 20D te lanceren. Maar zoals nikon moeten ze niet doen want die wachten veel langer om een nieuw model te lanceren en zelfs dan kunnen ze het ook niet zonder bugs......laat ze dan maar snel innoveren. Dat is enkel in ons voordeel. Of we er gebruik van maken moeten we zelf zien natuurlijk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Photokina: tijd voor en update...

                    Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto
                    Op de valreep nog nieuws van Oly

                    :

                    Ziet er naar uit dat dat een noisy spul is...

                    (deel II)
                    prijszetting ergens rond 1200 €


                    Oly is duidelijk de pedalen kwijtgeraakt en doen nog steeds geweldig mee aan de pegapixelrace (zat nou echt niet te wachten op 8 miljoen heel vadsige pixels)...


                    Spijtig...

                    Eerst resultaten afwachten he Marc maar gezien hun 4/3 standaard zouden ze wel eens problemen met ruis kunnen krijgen. Anderzijds is deze camera toch wel echt een vernieuwing want de eerste die het voordeel vande 4/3 standaard namelijk een kleinere, lichtere camera ook effectief heeft.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Photokina: tijd voor en update...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                      Eerst resultaten afwachten he Marc maar gezien hun 4/3 standaard zouden ze wel eens problemen met ruis kunnen krijgen. Anderzijds is deze camera toch wel echt een vernieuwing want de eerste die het voordeel vande 4/3 standaard namelijk een kleinere, lichtere camera ook effectief heeft.
                      Mag ik ff riposteren met een quote:

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phil Askey
                      My first thought when I saw the *ist D (and now reconfirmed by the *ist DS) is that this is what Olympus's Four-Thirds System should have been all about, compact and lightweight digital SLR bodies (and lenses!).
                      Als ik dan zie dat de 4/3 lenzen nog altijd even plomp zijn als gewone 135mm's (en groter dan vergelijkbare Pentax DA's), wie heeft dan eigenlijk het meest compacte systeem?

                      Wat ruis betreft: laten we inderdaad het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is, maar niettemin zitten ze op het Olympus forum op dpreview al met de davers op het lijf:
                      Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


                      Sorry, maar van welke kant ik het ook bekijk, en hoe graag ik de E300 zou willen verwelkomen, het lijkt (met nadruk op lijken ) een doodgeboren kind...
                      http://www.digifotofreak.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Photokina: tijd voor en update...

                        Je mag natuurlijk riposteren met een quote Marc maar dit is wel een quote die slaat op de E1 en niet op de nieuwe. Vandaar dat ik zeg dat dit de eerste is die ook voordeel haalt uit 4/3. Maar veel maakt het effectief niet uit maar vergeleken met E1 is het toch al wat kleiner he. Alhoewel je beide niet mag vergelijken.

                        Geen idee wie het compactste systeem heeft maar volgens mij is dat canon . Een 300D met 70-300DO is compacter dan wat dan ook van de concurrentie. Allee voor die kwaliteit toch. Een tamron 28-300 is nog compacter

                        En yep ik geloof ook niet dat die ruis fantastisch gaat zijn. Net zoals ik ook vrees voor D2x.
                        Last edited by Kevlar; 27 september 2004, 16:35.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Photokina: tijd voor en update...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar

                          Geen idee wie het compactste systeem heeft maar volgens mij is dat canon . Een 300D met 70-300DO is compacter dan wat dan ook van de concurrentie. Allee voor die kwaliteit toch. Een tamron 28-300 is nog compacter
                          We zijn het er ten minste over eens dat dat niet Olympus is...

                          http://www.digifotofreak.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Photokina: tijd voor en update...

                            Comment

                            Working...
                            X