Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tilt/shift lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tilt/shift lens

    Is er iemand met ervaring met de tilt/shift lens 24mm van samyang.

    Voorbaat dank.

  • #2
    Re: Tilt/shift lens

    Een tilt-shift is een zware en niet erg ergonomisch hanteerbare lens.
    Ik heb er eentje. In tegenstelling met de Nikon-versie een pak goedkoper.
    Wel zijn de draaiknopjes kleiner (lees in feite veel te klein) om die op een andige manier te kunnen gebruiken.
    Het feit dat het voorste deel van de lens het zwaarst weegt en dat dit in feite via raderwerk verschoven wordt tov de body, merk je vlug dat een fijne afregeling niet zomaar kan. Je moet het vorste deel best ondersteunen en dan knopkes draaien.
    Beeld op zich is zeer goed en de beeldkwaliteit is heel goed.
    Merk wel op dat indien je bv in Brussel het broodhuis wil fotograferen en je wil de lesn als een gewone 24mm-groothoek gebruiken, je dat gebouw volledig (maar wel achterover vallend) in beeld krijgt indien je in het centrum van de grote markt gaat staan.
    Wil je echter eeen volledig rechtopstaand broodhuis, dan moet je je wel verplaatsen tot tegen de geven van het stadhuis en dan nog.
    DIt is zo met alle tilt-shifts. Om rechtopstaande beelden te hebben, moet je achteruit.
    Ik ben best tevreden met de lens, enkel de te kleine draaiknopkes zorgen soms voor wat gevloek en gesakker.
    Moest dit een lens zijn die ik dagelijks diende te gebruiken, dan had ik wel een Nikon-versie gekccht waar het gebruikersgemak iets beter is. Draaiknoppen iets groter wat wel meer genot geeft. Maar meer is er dan ook niet aan.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Tilt/shift lens

      Om een TS lens te laten "functioneren" in shift mode dient het sensorvlak en het object vlak evenwijdig te zijn. Een DIY optie is dus met een normale GH op een ladder te gaan staan. (in ieder geval hoog genoeg om het hele object erop te krijgen.

      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Tilt/shift lens

        Geen ervaring met de Samyang, wel met de Canon variant.
        Mocht ik er eentje kopen. Dan zou ik voor de Canon gaan. Maar daar ben je niet mee geholpen. Wel wil ik je meegeven dat je ook voor een goed statief moet zorgen met deze lens.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Tilt/shift lens

          Er is op de shoot-site een artikel over Tilt&Shiftlenzen geschreven - lees dat zeker ook even na.

          Comment


          • #6
            Re: Tilt/shift lens

            @mutley69

            Op mijn site kan je een index-vraag stellen over content "shoot'
            Shoot-index

            Breng daar tilt in en je krijgt alle shoot-pagina-verwijzingen waar over tilt (ook stilte) werd geschreven in de titel


            @Rogier, indien je de samyang niet hebt getest of gebruikt, dan ook geen oordeel vellen aub. Van gezien te hebben van een die het gehoord heeft brengt helemaal niets bij omtrent een oordeel, sorry
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Tilt/shift lens

              Comment van Rogier:wat betreft merk????maar zorg voor een goed statief:zeker een zeer goede hint.
              Gebruik uit de hand ,vergeet het maar.Tenzij op neutrale stand,maar dan koop je gewoon een 24 mm.Statief is een must.Belichting is ook niet zo eenvoudig.
              Niet de eenvoudigste lens (voor alle TS-lenzen) om te gebruiken om het maximum eruit te halen.Maar als je energie erin steekt en er een leercurve bij neemt,kun je er wel mooie resultaten mee bereiken.
              Ik zou er geen fortuinen insteken.De reviews tonen aan dat er weinig verschil is tussen met andere merken.
              Ik heb hier een Canon 24 mmTS,een Hartblei 35 mm superrotator en een Canon 90 mm TS liggen,en als je wilt bezig zijn met TS OK.Maar het enthousiasme koelde bij mij snel af.Maar ieder zijn ding zeker?
              De reviews van die Samyang lijken niet slecht te zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Tilt/shift lens

                Heb een tijdje geleden een aantal artikels geschreven op mijn website over tilt& shift lenzen.
                Gebruik deze vrij intensief voor landschapsfotografie.
                Wel Canon gericht maar de principes gelden voor alle merken.
                Misschien heb je er iets aan?
                MDS foto
                Mijn website:http://mds-natuurfotograaf.be/nl/

                Comment


                • #9
                  Re: Tilt/shift lens

                  Heb beide: samyang en de nikon (wel 19 mm), geef mij toch maar de nikon, ook al is die veel duurder. Kan alleen maar zeggen dat er een grote leercurve inzit.

                  - manueel scherpstellen
                  -best werken in liveview (beetje ingezoemd)
                  -goed statief
                  -veel geduld als je voor extreme scherpte-diepte gaat (dus shiften)
                  Verder zit voor mij het gebruik enkel in architectuur (met zeer gemakkelijke pano's)

                  Maar door veel gelukt en een babbelende echtgenote heb ik bv de conferentiezaal van Calatrava in Oviedo van binnen mogen fotograferen, dit was me niet gelukt denk ik met een gewone lens.

                  Als je naar Herent komt en je hebt een converterring bij mag je Leuven verkennen met de samyang Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tilt/shift lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door MDS foto Bekijk bericht
                    Heb een tijdje geleden een aantal artikels geschreven op mijn website over tilt& shift lenzen.
                    Gebruik deze vrij intensief voor landschapsfotografie.
                    Wel Canon gericht maar de principes gelden voor alle merken.
                    Misschien heb je er iets aan?
                    https://mds-natuurfotograaf.be/nl/ar...t-lenzen-deel1
                    Goed om lezen, moet het nog eens lezen met de camera erbij. Zeker wat bijgeleed over de tilt functie. Zelf heb ik als lens enkel shift lenzen voor middenformaat, maar met de grootformaat camera is de combinatie camera/lens eigenlijk hetzelfde als een tilt/shift lens op een normale camera.

                    Nu moet ik zeggen dat ik de shift alleen wel uit de losse hand durf gebruiken. Beter zo dan helemaal achterover hellende gebouwen.

                    Comment

                    Working...
                    X