Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

    Hallo,

    Ik heb een occasielens gekocht Nikon AF-S 24-120mm f 4 G ED en ik heb die uitgetest en ze werkt perfect denk ik. Ik kan geen fouten vinden. Er zijn ook geen krassen op en de lens zou altijd gebruikt geweest zijn met een UV filter op. (die filter werd trouwens meegeleverd) Het enige wat mij wat stoort is een vlekje ongeveer in het midden van de lens aan de binnenkant. Ik heb geprobeerd een foto te nemen en aangeduid met een rode pijl. Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn en heeft dat enige invloed op de foto's?
    Bedankt voor alle info hieromtrent,
    Raf.

    DSC_8303 by Raf Strobbe, on Flickr
    Last edited by muesli; 11 december 2017, 16:40. Reden: foto vervangen door een duidelijker beeld

  • #2
    Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

    Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik heb een occasielens gekocht Nikon AF-S 24-120mm f 4 G ED en ik heb die uitgetest en ze werkt perfect denk ik. Ik kan geen fouten vinden. Heeft dat enige invloed op de foto's?
    Geef je hier niet het antwoord op je eigen vraag?

    Dat zie je liever niet, maar kan meestal totaal geen kwaad.

    Comment


    • #3
      Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

      Het kan een stofje zijn - of erger (fungus/meeldauw) - de resolutie is te laag om dat uit te kunnen maken. Je moet dat echt grondig nakijken - en als ie nog in garantie is via de store - terugsturen als 't eentje is.
      Als dat niet kan - overweeg dan om 'm te laten reinigen.

      Comment


      • #4
        Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

        Bedankt voor de reacties demeyereg en mutley69.
        Het is geen stofje of fungus maar een fout in de lens zelf denk ik (kleine luchtblaasjes misschien). Reinigen heeft dus geen zin denk ik.
        Ik doe nog verder tests maar zoals demeyereg schrijft kan het waarschijnlijk geen kwaad want ik zie geen vlekken of vervormingen.
        Ik stelde de vraag hier omdat er misschien andere forumleden hetzelfde hebben met een of andere lens en om hun ervaringen te horen.
        grts,
        Raf.

        Comment


        • #5
          Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

          Blaasjes in een Nikon lens
          Dat geloof je toch zelf niet hoop ik?
          Schimmel lijkt het mij ook niet, het lijkt me meer op een vlekje opgedroogde olie of ander smeermiddel.
          Op YT eens zoeken hoe je aan het voorste element kunt geraken en dan onder een loep analyseren.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Blaasjes in een Nikon lens
            Dat geloof je toch zelf niet hoop ik?
            Schimmel lijkt het mij ook niet, het lijkt me meer op een vlekje opgedroogde olie of ander smeermiddel.
            Op YT eens zoeken hoe je aan het voorste element kunt geraken en dan onder een loep analyseren.
            Bedankt voor de reactie.
            Blaasjes zullen het wel niet zijn maar inderdaad iets dat lijkt op opgedroogde kleine oliespatjes. Ik zal nog eens proberen een betere foto ervan te nemen.
            Op YT had ik reeds gezocht maar ik vond niets over een dergelijke Nikon lens. Wel over een Canon lens en waarschijnlijk is dat identiek.
            Daar toont men dat je eerst een (plastic?) afdekring moet lospeuteren en daarachter zitten dan de kleine schroefjes om het voorste element los te schroeven. Men toont dit wel bij oudere goedkopere lenzen om schimmels te verwijderen maar niet bij duurdere nieuwe.
            Misschien beter toch niks doen als dat geen noemenswaardig probleem geeft op de foto's?
            grts,
            Raf.

            Comment


            • #7
              Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

              Lensfouten in het voorste lenselement en hun invloed
              dirty_lens

              Comment


              • #8
                Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

                Ik heb het eens voorgehad met een lens waar een vliegje tussen de eerste twee lens elementen terecht was gekomen. Doordat het een zoomobjectief is was het mormel geplet tussen die eerste 2 glazen.
                Heb ik voorzichtig de lens open gemaakt aan de voorkant en het was opgelost door de glazen te reinigen met isopropanol.
                Hoe het mogelijk is dat het vliegje zo tussen die elementen terecht was gekomen is mij ook een raadsel maar het is wel echt gebeurt.

                Comment


                • #9
                  Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                  Ik heb het eens voorgehad met een lens waar een vliegje tussen de eerste twee lens elementen terecht was gekomen. Doordat het een zoomobjectief is was het mormel geplet tussen die eerste 2 glazen.
                  Heb ik voorzichtig de lens open gemaakt aan de voorkant en het was opgelost door de glazen te reinigen met isopropanol.
                  Hoe het mogelijk is dat het vliegje zo tussen die elementen terecht was gekomen is mij ook een raadsel maar het is wel echt gebeurt.
                  Bedankt voor deze info. Om de voorkant open te maken heb je dan ook de plastic afdichtingsring moeten verwijderen om aan de schroeven te kunnen?
                  grts,
                  Raf.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

                    Als je er niets van op de foto ziet zou ik mij er niet aan storen, schimmel zal het wel niet zijn, ik denk trouwens dat in de recente lenzen dat nog maar zelden voorkomt.

                    Mvg Yves.
                    What you see is what you get

                    Comment


                    • #11
                      Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                      Bedankt voor deze info. Om de voorkant open te maken heb je dan ook de plastic afdichtingsring moeten verwijderen om aan de schroeven te kunnen?
                      grts,
                      Raf.
                      Ik heb een zeer slecht geheugen
                      Ik weet zeker dat ik een soort ringetje heb moeten optillen die net naast/rond het glas zit.
                      Daaronder zaten dan vijsjes naar ik mij meen te herinneren. Het eerste glaselement zat wel in een constructie waarbij je de afstand kan regelen. Vermoedelijk om front of backfocus in te stellen.
                      Ik heb er voor het losmaken een kras gemaakt in de plastiek zodat ik wist hoe ik het precies op de zelfde plaats terug kon monteren nadien.
                      Verder ging dat heel eenvoudig en waren de eerste glaselementen zo in mijn handen.
                      Netjes gepoetst en stof weggeblazen en dan terug afmonteren.
                      Eigenlijk niets erg als je een klein beetje handig bent.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

                        Als je met je vingers aan glas moet komen dan best van die chirurg handschoenen aandoen.
                        Glas en matglazen nooit met blote vinders aanraken want vroeg of laat, en eerder vroeg dan later, zullen er uitwasemingen te voorschijn komen.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

                          Bedankt voor de tips en de goede raad.
                          Ik wacht toch nog even af. Wanneer ik er niets van merk op de foto's laat ik dat zo. In het andere geval zal ik proberen zo voorzichtig mogelijk tewerk te gaan en geen glas aan te raken met de vingers.
                          Raf.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

                            Yves, ik wens toch even aan te geven dat ik het niet eens ben met uw standpunt. Het komt iets vaker voor dan u beschrijft - al is het zo dat moderne lenzen ietswat minder gevoelig zijn omdat ze beter afgesloten zijn - maar toch komt het nog vaker voor dat u denkt.
                            Dus ik zou toch graag een uitsnede willen zien - het lijkt op een fijn haartje - maar die uiteinden daar hou ik niet van - alleen kan het gewoon met het bokeh van de lens te maken hebben. Ik zou liefst een foto zien op f5.6 of f8 genomen, hier hebben we scherpte nodig op dat haartje.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                              Yves, ik wens toch even aan te geven dat ik het niet eens ben met uw standpunt. Het komt iets vaker voor dan u beschrijft - al is het zo dat moderne lenzen ietswat minder gevoelig zijn omdat ze beter afgesloten zijn - maar toch komt het nog vaker voor dat u denkt.
                              Dus ik zou toch graag een uitsnede willen zien - het lijkt op een fijn haartje - maar die uiteinden daar hou ik niet van - alleen kan het gewoon met het bokeh van de lens te maken hebben. Ik zou liefst een foto zien op f5.6 of f8 genomen, hier hebben we scherpte nodig op dat haartje.
                              Ik heb vandaag een betere foto kunnen nemen op f 9 en die vervangen. Hier zie je veel duidelijker die kleine vlekjes die met elkaar verbonden zijn.
                              grts,
                              Raf.

                              Comment

                              Working...
                              X