Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstel probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpstel probleem

    Het is me nu pas opgevallen, maar het kan al langer zijn.Dat weet ik niet zeker.
    Ik ondervind nu dat ik met mijn D750 foto's kan nemen zonder scherp te stellen.
    Scherpstelling op toestel en lens staan NIET manueel!!!!
    Ik heb de AEL knop toegewezen aan het scherpstellen en nu ondervind ik het "probleem"
    Ik heb ook al de persoonlijke instellingen terug gecleard,maar het probleem blijft.
    Waarschijnlijk ergens een instelling dat ik over het hoofd zie?
    Kan iemand mij verder helpen?

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Scherpstel probleem

    Standaard gebruik je AF-S en stel je scherp door de ontspanknop half in te duwen. Als in het menu a2 voor AF-S "scherpstelling" geselecteerd is, kan je alleen foto's maken als de camera heeft scherpgesteld. Als er "ontspannen" geselecteerd is, dan kan je altijd foto's maken, ook als je niet scherpgesteld hebt.

    Als je overgeschakeld bent naar Back-button AF via de AEL knop, dan gebruik je AF-C (continu scherpstelling) en die staat volgens mij standaard op "ontspannen".
    Wil je alleen foto's kunnen maken na scherpstelling, dan moet je in het menu - persoonlijke instellingen - a1 kiezen voor "scherpstelling".

    (kennis gebaseerd op ervaring met mijn D7000 en even online gecheckt voor de D750)

    Luc

    Comment


    • #3
      Re: Scherpstel probleem

      Met half indrukken van de "normale" knop stelt hij eerst scherp en dan foto nemen.
      Ongeacht af op a,c of s.
      Met back Button af
      Stelt hij enkel scherp met af op s.
      Met af op c of a kan ik onscherpe foto's trekken.
      Ongeacht instellingen in A1 en a2.
      Auto focus werkt dus in beide gevallen niet hetzelfde.
      Dat wist ik niet.

      Mvg


      Met
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: Scherpstel probleem

        Bedoel je hiermee, dat de af anders functineerd als je uw scherpstelling met de ontspanknop doet of met de back button ?
        https://fredor2.wixsite.com/my-site

        Comment


        • #5
          Re: Scherpstel probleem

          Ik heb het nog eens getest met mijn D7000.
          Als ik in het menu bij AFC priority (a1) kies voor focus dan kan ik alleen maar een foto maken als ik scherpstelconfirmatie heb. Als ik voor release kies, dan kan ik altijd een foto maken, ook zonder scherp te stellen.
          (ik gebruik het Engelstalig menu omdat er op 't internet veel meer documentatie te vinden is in 't Engels en dan moet ik niets vertalen)

          Een goede uitleg vind je hier: https://www.youtube.com/watch?v=FzqQskGoURE

          Luc
          Last edited by LucFT; 12 december 2017, 18:25. Reden: Link toegevoegd

          Comment


          • #6
            Re: Scherpstel probleem

            Hangt inderdaad af van de prioriteit die ingesteld is in het menu van uw camera. Zoals LucFT zegt.
            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

            Comment

            Working...
            X