Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

    Eén van de 4 halogeen spotjes in onze dressing begeeft het. Het gaat om een Philips Accentline 35W GU5.3 12V 36D (430 lumen). Deze dus. Dit blijkt niet meer leverbaar, maar er zijn blijkbaar halogeen alternatieven.

    Bestaat er een berekeningsmodule om uit te maken of het zin heeft die te vervangen door een LED versie?
    Ik denk bvb ook aan de 10 spotjes in onze living (die branden langere uren en mogelijks zijn dat 50W versies).

  • #2
    Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

    Er is een belangrijk verschil tussen Halogeen en LED verlichting. Halogeen gebruikt wisselstroom en LED gelijkstroom. Dimmers en transformators moeten dus ook veranderd worden.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

      Een losse led is DC maar een led lamp kan zowel AC als DC zijn gewoon de verpakking eens goed lezen. Ik heb net in een luster 6 nieuwe leds gestoken (mooiere exemplaren) en die werken perfect op de AC die uit die ringkerntransfo komt. Met dimmers moet je inderaad opletten maar er bestaan dimbare exemplaren.

      Comment


      • #4
        Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

        neem het kapotte lampje mee naar de winkel en vergelijk met de ledversies. Het wattage zal minder zijn maar wil je evenveel licht kan naar de lumen kijken om te vergelijken.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
          Bestaat er een berekeningsmodule om uit te maken of het zin heeft die te vervangen door een LED versie?
          Ik denk bvb ook aan de 10 spotjes in onze living (die branden langere uren en mogelijks zijn dat 50W versies).
          Simpel zelf te berekenen ...

          Tien spots van 50 Watt verbruiken 500W of 1 kW per 2 uur.

          Laat je die 6 uur per dag branden, dan kost u dat 3 kWh per dag, met leds (meestal 5W) als vervanger zal dat per 10 dagen zijn.

          In prijs is dat afhankelijk van hoe duur uw stroom is en/of je zonnepanelen hebt.

          Simpel geteld met 200 dagen per jaar dat men licht nodig heeft dan kan men afgerond 150€ per jaar uitsparen.

          Maar dat hangt af van uw gebruik natuurlijk. [emoji1]
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

            12V Ledspots werken op wisselspanning en gelijkspanning.
            De leds zelf werken op gelijkspanning, maar er zit een gelijkrichter ingebouwd.
            Door die gelijkrichter kan je ook probleemloos gelijkspanning sturen, die zorgt er automatisch voor dat de polariteit aan de uitgang (de schakeling waarop de led werkt) altijd correct is, ongeacht waar je de + en - aansluit.

            Het enige waar je rekening mee moet houden is dat niet alle oude transformators geschikt zijn voor ledverlichting, het is mogelijk dat daardoor de ledspots beginnen te knipperen.
            Een ouderwetse transformator met primaire en secundaire wikkelingen rond een of ander pakket "transformatorblik" werkt altijd probleemloos (gewone transfo en ook ringkerntransfo), het zijn de oudere schakelende voedingen (de compacte blokjes) die voor problemen kunnen zorgen als ze niet compatibel zijn met ledverlichting.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

              Hoi,
              Vaak zit de (elektronische) trafo bij het spotje.
              Je kan dan het spotje samen met de trafo demonteren en gewoon een 230V led spotje plaatsen.
              Het voetje moet je dan waarschijnkijk ook vervangen worden, maar dat is niet moeilijk

              Mvg
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment


              • #8
                Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

                Klopt.

                Er bestaan GU10 (220V) fittings om de GU5.3/MR16 fittings van de 12V halogeenlampjes te vervangen in inbouwspots.

                Ik heb hier ook verschillende kabelspots met ringkerntransfos voorzien van LED's.

                Schakelende transfos hebben een minimum belasting nodig om te kunnen werken, je kan proberen meerdere LED spots op één transfo zetten (maar dan kan je misschien beter meteen naar 220V GU10 LED's gaan).

                Wat ik wel vind van veel LED's is dat ze de radio storen (daarom heb ik nu de DAB antenne naar de zolder doorgetrokken).

                Een LED spot van 4W vervangt 20W, één van 6W 35W halogeen (wat eigenlijk de spaarversie was van de 50W).
                Last edited by palombian; 6 december 2017, 20:30.

                Comment


                • #9
                  Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

                  Enige waar het mee opletten blijft is de lichtspreiding. Zelf vind ik led "spots" toch altijd veel meer spot dan de equivalente halogeenspot. Ik zie dat ook bvb op het werk waar ze aan de lichten led spots vervangen hebben en je ziet vooral 4 cirkels op de grond. De rest is toch wel merkbaar donkerder. Geen ramp op die plek maar toch geeft het de indruk van een donker gat te zijn.

                  Waar ik (voorlopig) wel tevreden van ben is van zo'n filament led die ik in de slaapkamer gedraaid heb toen de halogeen de geest gegeven heeft na zeker 12 jaar. Nu 9W ipv 60W, zeker genog light, mooie kleur en mooi gespreid. "Gloeit" ook nog even na als je ze uitzet

                  Comment


                  • #10
                    Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?



                    Dit zijn de laatste die ik gekocht heb.
                    Zeer tevreden van de kleur, en ze spreiden goed uit!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

                      Euh, Watt waarover men het hier continue heeft staat niet garant voor het lichtvermogen.
                      Het is niet zo dat alle 4W-led's even helder of evenveel licht geven. Je moet eerder kijken naar het aantal Lumen dat wordt geproduceerd.
                      Houd er ook rekening mee dat LEDspots vaak een enge, engere verlichtingshoek hebben.
                      Ik ben nog steeds op zoek naar breedstralende LED-spots (contraditie) of beter LED-verlichting in de vorm van een spot die breed stralen.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

                      Comment


                      • #12
                        Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

                        Al heel wat informatie.
                        Het gaat over inbouwspotjes. De transfo's (in de garage) zien er flinke blokken uit maar geen merk of type aanduidingen (moeten dateren van 2004). O.a. ene waar 6 sets draden toekomen (één lichtkring living vermoed ik dus).

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Simpel zelf te berekenen ... [emoji1]
                        Ja inderdaad maar ik dacht aan het meerekenen van levensduur en aankoopprijs..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

                          Levensduur? Ik heb mijn twijfels bij die opgegeven levensduur van leds.

                          Anders reken je de kost per uur uit. Kost voor 1 uur branden is dan de kost ven de verbruikte elektriciteit plus (aankoop gedeeld door levensduur).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Levensduur? Ik heb mijn twijfels bij die opgegeven levensduur van leds.

                            Anders reken je de kost per uur uit. Kost voor 1 uur branden is dan de kost ven de verbruikte elektriciteit plus (aankoop gedeeld door levensduur).
                            Die kunnen ook stuk gaan, dat klopt ... maar halogeen spotjes gaan ook stuk en meestal veel sneller.

                            De kostprijs per uur zegt weinig ... 0,00135€ per uur voor LED van 5W en 0,0135€ voor halogeen van 50W.

                            Om correct te rekenen moet men dan ook het percentage defecten tellen en niet baseren op 1 lamp.

                            Maar alles lost zichzelf wel op ... binnenkort zijn er geen halogeenlampen meer.
                            Per 1 september 2018 is het gedaan met de halogeenlamp. De energievretende lichtbron is door de Europese Commissie in de ban gedaan.
                            De eerste twee soorten zijn al verboden sinds 1 september.

                            Als men moet vernieuwen, dan kan men best meteen ook correct investeren.
                            Of voldoende voorraad kopen want als men een serie lampen heeft en er gaat volgend jaar eentje stuk, dan wil men toch geen 9 halogeenlampen met daar ergens 1 LED tussen? [emoji1]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Halogeen spotje vervangen door LED spotje?

                              Simpelste is in veel gevallen alles vervangen, armaturen GU10 en led spots GU10
                              Tenzij je van die dure armaturen hebt zitten natuurlijk.
                              transfo’s vewijderen en rechtstreeks met 230 volt voeden, want transfo’s hebben ook een eigen verbruik
                              en zijn inductief niet gezond voor je schakelaars.
                              Tegenwoordig koop je die inbouw armatuurtjes voor een prik in de Brico.
                              Enige probleem kan zijn dat je geen aarding naar je lichtpunten hebt ingeval je een keuring moet laten doen
                              bv. bij verkoop van je huis, maar op zich, wie legt een aarding aan zijn lichtpunten...

                              Comment

                              Working...
                              X