Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

    De sensor van mijn camera heeft een onderhoudsbeurt nodig, en vroeg me af welke reinigingsset nu het best geschikt is?
    Er is namelijk anno 2017 zoveel op de markt dat ik hier toch even jullie advies hier nodig heb

    Deze zou blijkbaar de moeite moeten zijn??
    Op Dropcatch.nl kun je bieden op .nl quarantaine domeinen. Voor de winnaar van de veiling gaan we proberen de domeinnaam te registreren zodra deze vrij valt. Je betaalt uiteraard alleen als dat gelukt is.


    Last edited by Moris; 5 december 2017, 21:13.
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

    Dat is de juiste.
    De verschillende afmetingen hebben te maken met de grootte van de sensor;FF,1.3 of 1.6. cropfactor.Een swab moet juist op de sensor passen.
    Een FF-swab bv.gaat te groot zijn voor de sensor van een crop(1.6).Je zult meer de binnenkant van de body kuisen,dan je sensor.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

      Alvast bedankt voor uw reactie
      Ik ga vanavond met deze sensor swab aan de slag. Ik moet me alleen nog eens een deftige air blower aankopen.

      Het is de eerste keer dat ik nu een sensor ga reinigen, maar als ik de diverse Youtube fimpjes zo bekijk, lijkt me dit geen al te moeilijke klus te zijn.
      Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

        Je hebt ook nog een reinigingsvloeistof nodig.
        Eclipse of andere.
        Goedkoopste is Isopropanol.Te verkrijgen bij je apotheker.
        En eigenlijk is het niet je sensor die je reinigt,maar de filter ervoor.Dus niet direct bevreesd zijn voor je sensor.
        Die airblower ??Sommigen beweren dat je het stof in je body blaast,dat nadien terugkomt ??Maar het is niet invasief,en je kunt het gemakkelijk even tussendoor gebruiken voor je een natte swab nodig hebt.
        Als het de eerste keer is dat je een sensor reinigt,verwacht niet dat alles perfect is.Niet door het feit dat het de eerste keer is.Vnl. langs de randen blijft er toch wat stof over.Maar zolang het niet in het centrum van je beeld is en niet stoort of zichtbaar is,laten zo.Een lichte crop of correctie helpt al heel veel.
        Geen enkele sensor is volkomen perfect stofvrij.Dus niet teveel overdrijven.

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

          Ik gebruik nog steeds M3-tape wat uiterst goed werkt.
          Indien je de swap gebruikt, let erop dat je NIET weg en weer sxapt. Je doet dat 1x in 1 richting. ANders loop je het gevaar stof aan te brengen in plaats van te verwijderen.
          Isopropanol is inderdaad heel goed, maar vraag er wel zo zuiver mogelijk.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

            @demuro
            Goed dat je het zegt ivm de reinigingsvloeistof
            Ik was even van mening dat dit standaard bij de dure sensor swabs aanwezig was, niet dus
            Er staat bij de handleiding het volgend.... LET OP: gebruik alleen Eclipse vloeistof, want dat laat geen residu na!

            Update!
            Ivm de isopropanol: https://nl.wikipedia.org/wiki/2-propanol

            Is het dan een probleem wanneer ik me straks nog een flesje zuivere "isopropanol"om de digitale sensor te reinigen afhaal

            @Wim.Vanmaele
            Ik ga je advies zeker volgen.
            Last edited by Moris; 6 december 2017, 13:29.
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

              Mijn inziens niet.
              Ik gebruikte vroeger Eclipse tot de melding kwam dat dit schade zou kunnen aanbrengen aan je sensos of filter.
              Nooit iets van ondervonden,maar de formule zou toen veranderd zijn.Op een lege verpakking vind ik alleen de waarschuwing dat er Methanol inzit.Dat is dus brandspiritus.
              Nu gebruik ik Sensor Clean en voor vette vegen Smear Away van Visible Dust.Omdat ik dat nog staan heb.
              Mijn lenzen en filters reinig ik met Isopropanol.Is ook ontvlambaar,en verdampt ook snel.
              Maar die andere produkten gaan lang mee,maar kosten enorm veel voor wat het is.
              Als mijn flesjes,15 ml en 8 ml ,op zijn dan wordt het voor mij Isopropanol.
              Als je meer veilig voelt met die Eclipse etc.,die flesjes gaan enorm lang mee en raken sneller leeg door verdampen dan door gebruik,geen probleem.Je kuist je sensor ook geen 5 keer per jaar zeker.
              Maar Isopropanol is zeker gelijkwaardig.Als je dat in een apotheek koopt,kleinste flesje ,zeker geen 500 ml want je hebt maar enkele druppels nodig,(anders heb je binnen 10 jaar nog overschot,als het ondertussen niet verdampt is),zal je zeker wel zuivere hebben.
              Moeten nm. aan kwaliteitsnormen voldoen.
              Die M3-tape schijnt inderdaad ook zeer goed te werken volgens de reacties vroeger op dit forum,maar ik heb het nooit gebruikt.
              En laat eens weten hoe het afgelopen is.
              Last edited by demuro; 6 december 2017, 16:12. Reden: bijvoegsel

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                Het reinigen van de sensor met een op maat bestemde sensor swab, is eigenlijk best een zeer eenvoudige klus.
                En de hierboven aanbevolen isopropanol is hier inderdaad zeer geschilkt voor

                Om te kijken of de sensor goed gereinigd was, heb ik uiteraard een controlefoto genomen op het hoogste diafragma van een egaal en schoon vlak. Deze foto’s heb ik op mijn beeldscherm vergroot naar meer dan 100% om te kijken of de sensor vrij van stof was, en naar volle tevredenheid kan ik zeggen…missie geslaagd

                Wel moet ik erbij vermelden dat de sensor met een enkele swab niet naar volle tevredenheid kon gereinigd worden. Ik had dus helaas echt wel meer dan een overdreven dure swab nodig

                Zijn er eventueel andere goedkopere alternatieven die hetzelfde doen als de dure Sensor swaps van het merk Photographic Solutions, want 12 stokjes aan gemiddelde prijs van €55 lijkt me er toch wel dik over
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                  Dat is inderdaad een probleem.
                  Ik gebruik daarnaast een Arctic Butterfly van Visible Dust.Maar dat is toch niet wat ik ervan verwacht.
                  De theorie achter dat ding is,dat door het laten draaien van dat borsteltje,het statisch geladen wordt,en de stofdeeltjes aantrekt bij het borstelen.
                  De nieuwere bodies hebben bij inschakelen een automatische sensorcleaning,en dat is waarschijnlijk even effectief .
                  Mijn ervaring is,op mijn bodies die dat niet hebben,en ik een probleem heb met stofjes,dit ding eigenlijk niet perfect werkt,en ik dan een natte swab nodig heb.
                  Maar ik doe dat alleen als een stofje niet vlot kan verwijderd worden in PS.
                  Wat ik wel durf doen,is zo'n swab na gebruik terug opbergen in zijn plastiekje,nadien nog eens gebruiken en kijken wat het resultaat is.Niet OK,dan swab met nieuwe.
                  Dat is natuurlijk niet volgens de regels,maar soms werkt het wel,en bespaar je wat.Vloeken mag ook niet.
                  (En dat is het verschil tussen theorie en praktijk.)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                    maak mijn swaps zelf ... heb een pro pak lenspapier " geërfd " ( uit de faillisementsmassa van ETB Canon repair center) ... goed voor nog een eeuwigheid aan mijn verbruik ... zie google voor inspiratie ... gebruik ook isopropanol ( ook goed voor vele andere dingen ) ... maar even ' nablinken ' is wel aangewezen daar isopropanol van de apotheker niet zuiver genoeg is en dus droogstrepen kan achterlaten komend van het aanwezige water ( heb indertijd eens het zuiverheidsgehalte opgevraagd en het antwoord was heel kort " puur " ) ... PS garandeert een heel laag watergehalte en daardoor zou je dus geen droogstrepen krijgen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                      Het reinigen van de sensor met een op maat bestemde sensor swab, is eigenlijk best een zeer eenvoudige klus.
                      En de hierboven aanbevolen isopropanol is hier inderdaad zeer geschilkt voor

                      Om te kijken of de sensor goed gereinigd was, heb ik uiteraard een controlefoto genomen op het hoogste diafragma van een egaal en schoon vlak. Deze foto’s heb ik op mijn beeldscherm vergroot naar meer dan 100% om te kijken of de sensor vrij van stof was, en naar volle tevredenheid kan ik zeggen…missie geslaagd

                      Wel moet ik erbij vermelden dat de sensor met een enkele swab niet naar volle tevredenheid kon gereinigd worden. Ik had dus helaas echt wel meer dan een overdreven dure swab nodig

                      Zijn er eventueel andere goedkopere alternatieven die hetzelfde doen als de dure Sensor swaps van het merk Photographic Solutions, want 12 stokjes aan gemiddelde prijs van €55 lijkt me er toch wel dik over
                      https://www.cameranu.nl/nl/p3329/pho...iABEgJWwPD_BwE
                      Hallo Moris,

                      Het is normaal dat het niet altijd van de eerste keer lukt, het hangt ervan af hoe hardnekkig de vlekken zijn en persoonlijke ervaring speelt dus ook mee.
                      Als je maar twee swabs gebruikt hebt valt dit eigenlijk wel mee.
                      Ik gebruik Swabs altijd op de manier hoe Sensor Swab dit voorschrijft en dat is..
                      Drie tot vier kleine druppeltjes op één kant, swab met de vochtige kant in de rechterkant van de sensor plaatsen en in één beweging naar links, swab niet opheffen aan de zijkant en in één beweging terug naar rechts.
                      Dus inderdaad een éénvoudig klusje maar vraagt een beetje oefening.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                        Dat is inderdaad een probleem.
                        Ik gebruik daarnaast een Arctic Butterfly van Visible Dust.Maar dat is toch niet wat ik ervan verwacht.
                        De theorie achter dat ding is,dat door het laten draaien van dat borsteltje,het statisch geladen wordt,en de stofdeeltjes aantrekt bij het borstelen.
                        De nieuwere bodies hebben bij inschakelen een automatische sensorcleaning,en dat is waarschijnlijk even effectief .
                        Mijn ervaring is,op mijn bodies die dat niet hebben,en ik een probleem heb met stofjes,dit ding eigenlijk niet perfect werkt,en ik dan een natte swab nodig heb.
                        Maar ik doe dat alleen als een stofje niet vlot kan verwijderd worden in PS.
                        Wat ik wel durf doen,is zo'n swab na gebruik terug opbergen in zijn plastiekje,nadien nog eens gebruiken en kijken wat het resultaat is.Niet OK,dan swab met nieuwe.
                        Dat is natuurlijk niet volgens de regels,maar soms werkt het wel,en bespaar je wat.Vloeken mag ook niet.
                        (En dat is het verschil tussen theorie en praktijk.)
                        De Arctic Butterfly gebruik ik al jaren om losse stofjes op sensor en spiegelhuis te verwijderen en dat is meestal voldoende. Maar er kunnen op een sensor ook kleverige pollen vast komen zitten en die verwijder je met de Arctic Butterfly niet.
                        Die pollen kun je met de natte swab verwijderen en ook heel goed met de ScotsTape methode. Dus het beste is om eerst en regelmatig de Arctic Butterfly te gebruiken mocht dat niet baten de andere methode toepassen.
                        Blaasballen- of bussen heeft geen zin: het stof blijf dan in het spiegelhuis waardoor de sensor weer vervuilt wordt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                          Blaasballen- of bussen heeft geen zin: het stof blijf dan in het spiegelhuis waardoor de sensor weer vervuilt wordt

                          Die airblower ??Sommigen beweren dat je het stof in je body blaast,dat nadien terugkomt ??

                          Vandaar mijn vraagtekens erachter in de eerste reactie.
                          Vind ik ook niet ideaal,maar snel uit te voeren.Iets wat echt vast hangt,krijg je er niet mee weg.
                          Op mijn oudere bodies (1d en 5d) werkt dit beter,maar op mijn 70d niet zo efficient.Blijkbaar is die sensorcleaner wel efficient.Heb hem nu na anderhalf jaar eens nat gecleanend.Mijn andere bodies toch 2x per jaar minimaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                            Zelf gebruik ik de swabs van Visualdust - en oftewel hun reinigingsprodukten (daar zijn er bij op basis van isopropanol) - men moet nagaan wat de camera-fabrikant aanbeveelt. Sony heeft vb. richtlijnen voor de A7-reeks (dus daarvoor hebben we net nieuw produkt gekocht - SensorSwab Aeroclipse - die is op waterbasis, iets minder efficiënt volgens de fora - nu goed, maar hij mag 't vliegtuig op).
                            Eerst de ingebouwde reinigingsmethode - dan de arctic butterfly (enkel op de sensor, anders riskeert u olie op de sensor te krijgen, waarmee u het camerahuis reinigt - mag u nooit op een sensor gebruiken, omdat er oliehoudend residu kan op zitten) - en dan pas met nat reinigen.
                            Er zijn er die scotch-tape gebruiken, of van die klevende reinigingsmethodes - goed lezen voor welke camera's deze geschikt zijn - er zijn er 'speciale vereist' voor Sony (zonder verder commentaar) - zelf gebruik ik deze methode (nog) niet (de meningen daarover zijn verdeeld - elk moet daar wat mij betreft z'n eigen mening over vormen).
                            groeten

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X-T2: sensor reinigen...welke set?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Hallo Moris,
                              Het is normaal dat het niet altijd van de eerste keer lukt, het hangt ervan af hoe hardnekkig de vlekken zijn en persoonlijke ervaring speelt dus ook mee.
                              Als je maar twee swabs gebruikt hebt valt dit eigenlijk wel mee.
                              De fabrikanten laten nochtans zeer graag uitschijnen dat met een enkele handeling je sensor geheel gereinigd is. Uiteraard moet je dan wel rekening houden dat het reinigen van de sensor niet/nooit van de eerste keer lukt, en dit een iets hogere kost betekent.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                              De Arctic Butterfly gebruik ik al jaren om losse stofjes op sensor en spiegelhuis te verwijderen en dat is meestal voldoende. Maar er kunnen op een sensor ook kleverige pollen vast komen zitten en die verwijder je met de Arctic Butterfly niet.
                              Die pollen kun je met de natte swab verwijderen en ook heel goed met de ScotsTape methode. Dus het beste is om eerst en regelmatig de Arctic Butterfly te gebruiken mocht dat niet baten de andere methode toepassen.
                              Blaasballen- of bussen heeft geen zin: het stof blijf dan in het spiegelhuis waardoor de sensor weer vervuilt wordt
                              Is het deze Arctic Butterfly die je volgens dit Youtube filmpje gebruikt? https://www.youtube.com/watch?v=ZnynF6ldhP0
                              Blaasbalgjes en bussen zal ik bij deze dan maar mijden of enkele en alleen maar gebruiken om het voorste glas van mijn lenzen te reinigen.

                              Dat van die kleverige substanties mocht ik op mijn sensor ook ondervinden, die krijg je inderdaad alleen maar via de natte methode weg.
                              Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                              Eerst de ingebouwde reinigingsmethode - dan de arctic butterfly (enkel op de sensor, anders riskeert u olie op de sensor te krijgen, waarmee u het camerahuis reinigt - mag u nooit op een sensor gebruiken, omdat er oliehoudend residu kan op zitten) - en dan pas met nat reinigen.
                              Er zijn er die scotch-tape gebruiken, of van die klevende reinigingsmethodes - goed lezen voor welke camera's deze geschikt zijn - er zijn er 'speciale vereist' voor Sony (zonder verder commentaar) - zelf gebruik ik deze methode (nog) niet (de meningen daarover zijn verdeeld - elk moet daar wat mij betreft z'n eigen mening over vormen).
                              groeten
                              Ik heb sterk de indruk dat de automatische sensorreiniging bij Fuji een stuk minder efficiënt is tov Olympus. Bij deze laatste heb ik van stof en dergelijke op de sensor nooit last gehad, althans is het me nooit opgevallen.
                              Die scotch-tape lijkt me minder handig en doeltreffend tov de natte methode.
                              Sony A7 mkIII
                              Is all I need :-)

                              Comment

                              Working...
                              X