Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom Classic - lenscorrecties

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom Classic - lenscorrecties

    Ik heb onlangs de Canon 85mm F1,2 L in mijn bezit gehad en nu ben ik de foto's hiervan aan het overlopen en bewerken in LR Classic. Zoals bekend, heeft deze lens veel last van chromatische aberratie en is dit ook te zien in mijn RAW files. Vroeger paste ik dan via Lenscorrecties de correcties toe door het correcte lensprofiel te kiezen. Nu valt me op dat wanneer ik het lensprofiel selecteer de chromatische aberratie gewoon blijft wanneer ik "Correcties profiel inschakelen" en "Kleurafwijking verwijderen" aanvink. Enkel wanneer ik via het tabblad "Handmatig" een hoeveelheid "Paars verwijderen" bij "Rand verwijderen" invul, verdwijnt deze wel degelijk. Op zich geen probleem maar ik meen mij te herinneren dat ik in vroegere versies van LR enkel het correcte lensprofiel moest selecteren en dat dan de chromatische aberraties automatisch werd aangepakt.
    Ik ben toch eens benieuwd of dit bij jullie ook het geval is. Heb dit ook nog niet met andere lensprofielen opgemerkt, maar bij mijn andere lenzen treedt die chromatische aberratie nu eenmaal niet zo fel op...
    Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.
    Groetjes, Marchristan.

  • #2
    Re: Lightroom Classic - lenscorrecties

    Je klikt die dingen aan maar herkent lr die lens dan?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom Classic - lenscorrecties

      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      Je klikt die dingen aan maar herkent lr die lens dan?

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      Ja hoor zonder problemen. Maar de CA blijft ongewijzigd. Ik vind het ook vreemd...

      Groetjes, Marchristan.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom Classic - lenscorrecties

        En bij andere lenzen?

        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment

        Working...
        X