Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek voor Nikon D5300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek voor Nikon D5300

    Hi allen,

    Vriendin van me wil voor haar echtgenoot een groothoek lens kopen.
    Ze hebben een Nikon D5300, maar ik ben zelf niet thuis in de Nikon wereld.

    Heb even rondgeneusd en vond deze 2 al:



    Welke van deze 2 heeft jullie voorkeur. Of zijn er betere alternatieven?


    Alvast bedankt.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: Groothoek voor Nikon D5300

    Hallo

    Heb zelf de Tokina 11-16 maar dan v1. Is echt fantastisch scherp en bovendien ook heel lichtsterk, ideaal als je binnen ook wil fotograferen. Zelfs volledig open op F2.8 presteert deze lens prima.
    De lens is ook heel stevig. Zo'n lens komt wel regelmatig op 2dehandssites en vind je met een beetje geluk rond de 300 euro. Het enige echte verschil tussen v1 en v2 is de scherpstelmoter die aanwezig is in v2.
    Over de sigma kan ik mij niet uitspreken.

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek voor Nikon D5300

      Ik had zelf vroeger de Tokina op mijn Canon. Zeer tevreden van, scherp en mooi bereik ...


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      Nu Nikon D810, vroeger Canon 600d [backup toestel Nikon D300]
      LEE Landscape Polarizer | LEE 100mm filter set

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek voor Nikon D5300

        Hoi,

        groothoek fotograferen kan mooi zijn.
        Maar hou rekening met de vervorming die ontstaat in kleinere omgevingen.
        Met Nikon lenzen wordt deze voor een flink deel in de camera gecorrigeerd.
        Bij andere merken lenzen niet.
        Voor mijn FF D750 zat ik vorig jaar ook te twijfelen, ik heb een weekend een Nikon 14-24 F2.8 gehuurd (behoorlijk prijzige lens, €1800,-).
        Bij gebruik binnenshuis op 14 mm vond ík het helemaal niks.
        Veel te veel vervorming, die bijna niet te corrigeren was.
        Daarom ga ik niet meer kleiner dan 17 à 18 mm met een APS-C camera en 24 mm met een Full Frame.

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek voor Nikon D5300

          Voor Nikon is de 18-35mm een toplens, even scherp als de 16-35mm maar voor een fractie van de prijs ...
          Nu Nikon D810, vroeger Canon 600d [backup toestel Nikon D300]
          LEE Landscape Polarizer | LEE 100mm filter set

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek voor Nikon D5300

            Oorspronkelijk geplaatst door BjornStorme Bekijk bericht
            Voor Nikon is de 18-35mm een toplens, even scherp als de 16-35mm maar voor een fractie van de prijs ...
            Ze hebben nu reeds een 18-140, dus die 18-35 lijkt me dan geen optie te zijn.

            Zal optisch wel beter zijn, maar zo fanatiek zijn ze ook niet bezig met fotografie.
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek voor Nikon D5300

              Op mijn DX camera's heb ik jarenlang een Sigma 10-20, de eerste met variabel diafragma(schijnt beter te zijn), tot volle tevredenheid gebruikt. De eerste lens, die ik kocht toen ik overschakelde op F was een Sigma 15-30, omdat ik het zo mistte.
              Met oncorrigeerbaare vervormingen heb ik nog nooit last gehad, één klik in PS of LR en alles was weer recht, wel op een foto van het automium met 15mm op FX dat buitenste bollen eieren waren, maar dat hoort zo bij UWA.
              Deze lenzen kun je heerlijk gebruiken om allerlei optische effecten te overdrijven.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek voor Nikon D5300

                Die eerste versie van de Sigma 10-20 heb ik ook, maar voor de Sony Alpha mount. Ben er best tevreden van.
                Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                Website - 500px - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek voor Nikon D5300

                  Ik heb de Sigma 10-20/3.5 op Nikon en kan dat objectief alleen maar aanraden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek voor Nikon D5300

                    Oorspronkelijk geplaatst door BjornStorme Bekijk bericht
                    Voor Nikon is de 18-35mm een toplens, even scherp als de 16-35mm maar voor een fractie van de prijs ...
                    18-35 is scherper normaal gezien, en samen met de 16-35 zijn dit fullframelenzen die op een cropsensor niet echt als breedhoek fungeren
                    Nikon heeft nu zelf ook een 10-20 breedhoek, die eigenlijk als instapper gepromoot wordt, aan 350€ goedkoper dan de rest
                    Geen idee hoe goed ze is

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek voor Nikon D5300

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      18-35 is scherper normaal gezien, en samen met de 16-35 zijn dit fullframelenzen die op een cropsensor niet echt als breedhoek fungeren
                      Nikon heeft nu zelf ook een 10-20 breedhoek, die eigenlijk als instapper gepromoot wordt, aan 350€ goedkoper dan de rest
                      Geen idee hoe goed ze is

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                      Die Nikon had ik ook al gezien, maar is minder licht sterk + variable diafragma.
                      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                      Website - 500px - Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek voor Nikon D5300

                        Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                        Die Nikon had ik ook al gezien, maar is minder licht sterk + variable diafragma.
                        Klopt maar lichtsterkte bij een groothoek heb je in veel gevallen niet nodig, VR is vaak handiger dan vind ik maar dat heb je bij mijn weten niet bij crop sensor breedhoeklenzen...
                        De nikon 10-24 f3.5-4.5 heeft ook variabel diafragma maar is top
                        Vriend van mij heeft ze op zijn 5300 en ik help hem soms met beeldbewerking, wel dan zie ik 1 ding: die lens heeft bijna geen beeldfouten en is mooi scherp, echte toplens dat met uitt een duurder prijskaartje...

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek voor Nikon D5300

                          Bedankt voor alle reakties!! Heb jullie info doorgespeeld.
                          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                          Website - 500px - Instagram

                          Comment

                          Working...
                          X