Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over belichting.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje over belichting.

    Tot enkele dagen geleden gebruikte ik op mijn D750 de AEL knop om belichting te meten.
    Dit vooral om uitgebrande lucht in landschapsfoto's te vermijden.
    Nog niet perfect natuurlijk maar het helpt me wel wat.
    Nu ben ik ff aan het testen met de AEL knop in te gebruiken om te focussen wat ook wel voordelen heeft.
    Maar dan ben ik natuurlijk het voordeel ivm belichting wel kwijt.
    Hoe werken jullie als je vb een landschapsfoto van een donker bos met zeer heldere hemel wil fotograferen?
    mvg
    Last edited by maltje1962; 30 november 2017, 10:03.
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Vraagje over belichting.

    Gewoon een camera nemen met een AF-on knop . Ik heb de AE L/F knop nog nooit gebruikt en gebruik de +/- belichtingsfunktie, maar ook de matrixmeting is zo goed, dat ik er soms versteld van sta. Een paar jaar geleden in de sneeuw vergeten en toch goed belicht.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje over belichting.

      Iedereen heeft zij eigen methode die bij hem past. Er is geen goede of slechte, en dat door het feit dat het aantal knoppen op de camera beperkt is, en ons aantal vingers ook. Persoonlijk gebruik ik noch de ene noch de andere. Voor de meting van het licht gebruik ik de compensatie +/- en ik controleer het histogram (belangrijk!). Desnoods ga ik op modus M. De AF-knop vind ik interessant, maar ik gebruik niet voor autofocus. Ik heb een bracket op de camera geïnstalleerd en als ik de stand portret gebruik, de knop om het diafragma te sluiten is niet eigenlijk toegankelijk. Mijn knop AF-on is gekoppeld aan de functie om het diafragma te sluiten zodat ik kan het diafragma afsluiten via de knop AF-on van de bracket. Je kies het best dat bij jou past.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje over belichting.

        Lichtmeter kopen?
        Al uw problemen op slag opgelost.

        Comment

        Working...
        X