Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

    Wanneer ik ga wandelen of op reis ga, zit mijn fotomateriaal in een rugzak van het werk Case Logic. Ik kan er al mijn materiaal gemakkelijk in kwijt en het draagcomfort is zeer degelijk. Er is evenwel een zeer groot nadeel aan deze rugzak omdat mijn kledij op de rug erg snel kletsnat wordt van het zweet dat niet kan verdampen. Dit is natuurlijk niet echt aangenaam.

    De rugzak waarin mijn partner de picknick en de drank meeneemt is met een "net" uitgerust zodat de eigenlijke rugzak geen contact maakt met haar kledij en haar rug dus droog blijft. Deze rugzak is evenwel niet geschikt om fotomateriaal in op te bergen.

    Kan er mij iemand tips geven over een wandelrugzak uitgerust met een "net" die ook geschikt is om fotomateriaal in op te bergen.

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

    Mannen zweten veel meer dan vrouwen.
    Een rugzak met een netje, dan zal alles in de rugzak nat worden vrees ik.

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

      Uw vraag naar een ideale wandelrugzak heeft me ook lang beziggehouden.

      Mijn conclusie was /is dat de ideale wandelrugzak als een witte Dodo is .

      onbestaande, en 't is een altijd een compromis.

      Na al zo'n 40 jaar geregeld met een rugzak te trekken geef ik je absoluut gelijk dat een goede ventilatie van de rug belangrijk is.

      - voor meerdaagse tochten : deftige echte rugzak, en daar plaats in voorzien , ev gordeltas en dan vooraan op de gordel te dragen. ( gewicht boven 1 kg is op lange afstanden ambetant)

      - voor dagtochten ( waar vermoedelijk uw vraag voor bedoeld is )
      A/ beste voor draagcomfort en ventilatie : klassieke rugzak en daar een insert in steken om uw materiaal beschermd te kunnen houden ( insert specifiek van bv F-stop, of ook van recyclage andere tas of rugzak vb lowepro, of zelf te maken. Ruimte zat en absoluut beste draagcomfort : nadeel 1/ door frame niet als handbagage in vliegtuig 2/ rugzak af te doen om materiaal uit te halen.
      een rugzak met 2 compartimenten is handig, dan kun je één (onderste) reserveren voor uw fotomateriaal

      of B/ specifieke fotorugzak : de lowe-pro Photosport medium bevalt me goed.
      voordeel : 1/ perfect voor handbagage in vliegtuig en ook voldoende groot als dagrugzakje en 2/ best wel handig om tijdens het stappen toestel uit te halen, ev lens te verwisselen.

      nadeel : 1/ alhoewel er ventilatie is door "ActivZone" valt het toch tegen qua kleffe rug 2/ eigenlijk is hij net niet lang genoeg om goed op uw schouders en op uw heupen te rusten ( dan zou je riemen losser van uw rug kunnen dragen). Die beperkte lengte is natuurlijk noodzakelijk om als 'handbagage' het vliegtuig op te kunnen.

      mijn keuze :
      1/ vliegtuig : Lowe Pro Photosport ( medium)
      2/ kortere dagtocht, in gezelschap, en belangrijk om niet te 'ambetant' te zijn : Lowe Pro Photosport
      3/ echte dagtocht/trekking ( zwaar terrein, 30 km ed ) : degelijke rugzak met insert. Als rugzak een oudere LowePro met buitenframe, of een wat kleinere Lahlof ( waar een m43-setje in de buitenzakjes past).
      voor het materiaal dan de insert uit de Lowe Pro Photosport ( of een gewone schoudertas van F-stop als er kans is om de rest van de rugzak efkes opzij te ( moeten) zetten).

      hopelijk heb je hier iets aan
      grten, Geert.
      Last edited by geert62; 29 november 2017, 20:50.

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

        Ik heb ook een Lowe Pro,maar een Minitrekker.Kan veel in en wordt dan wel zwaar. Ook wat kort en steunt wat minder op de heup.
        Wel gemakkelijk om mee te fietsen.Maar dan wel opletten voor het dood gewicht op de rug,bij het draaien.
        Heeft een net op de rug en is daardoor inderdaad comfortabel bij het gebruik.

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

          Ik denk dat alles afhangt van hoeveel materiaal je wil meenemen en hoe beschermd dit moet zijn.
          Ikzelf heb een Deuter dagrugzak en als ik ga wandelen en onderweg wel wat foto's wil nemen, kies ik op voorhand welke lens (of lenzen) ik ga gebruiken.
          Meestal zit mijn standaardlens op mijn body (17-55 2.8 op 7D2) en heb ik maximaal 1 extra lens mee (macro of tele). Body met lens gaan onbeschermd in de rugzak (meestal boven op mijn regenjas) en de extra lens gaat er of los in of in een zachte beschermzak.
          De body en lens hangen meestal ook aan een sunsniper strap over de rugzak heen (ik weet dat ze ook een oplossing hebben om een strap aan de rugzak te bevestigen) zodat ik niet steeds in mijn rugzak moet zijn als ik een foto wil maken.

          Als het plan is om foto's te maken en een korte afstand te wandelen, wil ik al mijn gerief meenemen (en meestal mijn statief ook) en dan heb ik mijn fotorugzak mee (die bij lange afstanden / warm weer een natte rug en een natte rugzak veroorzaakt), maar als ik ter plaatse ben, gaat deze af zodat ik comfortabel foto's kan maken.

          Verschillende merken hebben lenszakjes die extra bescherming kunnen bieden en een alternatief zijn voor een volledige insert.

          Maar voor het vinden van de juiste rugzak qua draagcomfort is er maar 1 oplossing: passen, passen, passen .......

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

            Een goede rugzak voor fotografen moet nog gemaakt worden. Ik ook, peperdure fotorugzakken en altijd een kletsnatte rug van het zweet. Ik gebruik daarom vaak een echte wandelrugzak voor mijn camera die vrij van je rug ligt.

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

              Oorspronkelijk geplaatst door Kiekemoes Bekijk bericht
              Wanneer ik ga wandelen of op reis ga, zit mijn fotomateriaal in een rugzak van het werk Case Logic. Ik kan er al mijn materiaal gemakkelijk in kwijt en het draagcomfort is zeer degelijk. Er is evenwel een zeer groot nadeel aan deze rugzak omdat mijn kledij op de rug erg snel kletsnat wordt van het zweet dat niet kan verdampen. Dit is natuurlijk niet echt aangenaam.

              De rugzak waarin mijn partner de picknick en de drank meeneemt is met een "net" uitgerust zodat de eigenlijke rugzak geen contact maakt met haar kledij en haar rug dus droog blijft. Deze rugzak is evenwel niet geschikt om fotomateriaal in op te bergen.

              Kan er mij iemand tips geven over een wandelrugzak uitgerust met een "net" die ook geschikt is om fotomateriaal in op te bergen.

              Alvast bedankt
              Heb je al eens in het het-grote-fototassen-rugzakken-topic gekeken?
              Daar is veel informatie te vinden.

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

                De Jack Wolfskin ACS Photo Pack Pro heeft zo'n netje, een "draagsysteem met effectieve rugventilatie door afstandhouders".
                Voor mij draagt hij heel comfortabel, de hoeveelheid fotomateriaal dat je er in kwijt kan is wel eerder beperkt, maar je hebt nog ruimte voor ander materiaal.

                Comment


                • #9
                  Re: Tips voor de aankoop van een "wandelrugzak"

                  Oorspronkelijk geplaatst door Barre72 Bekijk bericht
                  De Jack Wolfskin ACS Photo Pack Pro heeft zo'n netje, een "draagsysteem met effectieve rugventilatie door afstandhouders".
                  Voor mij draagt hij heel comfortabel, de hoeveelheid fotomateriaal dat je er in kwijt kan is wel eerder beperkt, maar je hebt nog ruimte voor ander materiaal.
                  Bedankt voor deze tip. Ik ga de rugzak zeker eens van nabij gaan bekijken in een winkel. Ik vrees dat er wel onvoldoende materiaal (ik neem oa volgend materiaal twee toestellen (Nikon 7000 en 7200) en de Nikon 200-500 mm mee) zal in kunnen, maar het is toch het proberen waard. Ik maak enkel dagtochten en dus heb ik weinig ander materiaal mee te nemen.

                  Ook bedankt voor de andere reacties. Bijkomende tips blijven natuurlijk welkom.

                  Comment

                  Working...
                  X