Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

weird lenses

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • weird lenses

    Ik wil even een nieuwe richting uitgaan in mijn fotobeleving en ben pas begonnen(vandaar in beginnershoek) met het gebruik van niet-camera lenzen.nadat ik eerder geprobeerd heb om licht te(-rug te)vangen door het lensje van een ledlight als lens op mijn camera te gebruiken(met minder succes)vandaag ook even een eerste test met een diaprojectorlens gedaan.de techniek(en dus ook het resultaat) is een beetje vergelijkbaar met de eerste foto's die ongeveer 180 jaar geleden genomen werden.

    lens: docter optics doctaron 150mm f/2.8 MC(slide projector lens!)
    ISO 160---1/640 sec.
    camera: nikon D5300




    Last edited by yves wouters; 28 november 2017, 20:49.
    digitaal impressionist

  • #2
    Re: weird lenses

    Tja geeft natuurlijk een effect, maar 148 jaar geleden waren de lenzen toch niet echt slecht...
    De fameuze Petzval lens werd al in 1840 uitgevonden. Zelfs met een zeer goed geconstrueerd 'gaatje' van een gaatjescamera kun je optisch betere resultaten bereiken ..
    Dit komt omdat je voorbeelden een té kleine beeld cirkel hebben. De beeldcirkel wordt oa. met een diafragma vergroot.
    Foto van 1869:
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: weird lenses

      Tja, als je het leuk vindt om hiermee te experimenteren, waarom niet. Zo heb ik eens op een zonnige dag plots de omgeving van buiten op mijn muur geprojecteerd gezien, door een piepklein gaatje in het gordijn (weliswaar omgekeerd beeld). Grappig.

      Comment


      • #4
        Re: weird lenses

        Ik geloof dat je dit resultaat eveneens kan bereiken via nabewerking van een normale opname. Maar experimenteren mag, waarom niet ?
        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

        Comment

        Working...
        X