Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's klaarmaken voor forum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's klaarmaken voor forum

    Beste,

    Ik ben op zoek naar de foto's uit volgende oude post.


    Nieuwe computer, nieuwe photoshop en ben de bewaarde handelingen verloren.
    In de oude post zijn de afbeeldingen verwijderd.

    Iemand die kan helpen ?
    Ik neem kritiek als lessen - Nikon D5000 18-200 Kitlens
    Mijn Foto's

  • #2
    Re: Foto's klaarmaken voor forum

    Dat artikel is alweer >6 jaar oud. Je kunt misschien TS (topic starter = mortierke) contacteren via PB (privébericht)?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Foto's klaarmaken voor forum

      Interessant, dat mag mortierke hier anders terug posten ;-)

      --
      map.
      T.T.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's klaarmaken voor forum

        Bij deze, op jullie vraag... . De resoluties kunnen aangepast worden naar de huidige Max normen die gehanteerd worden voor het forum.
        Veel plezier!

        Oud artikel

        Omdat ik al een paar keer via PM de vraag kreeg hoe het komt dat mijn foto's zo scherp zijn heb ik toch de tijd genomen om uit te leggen hoe ik te werk ga om mijn foto's klaar te maken om op het forum te plaatsen.
        De basis is uiteraard een foto met voldoende megaPixels die mooi scherp is als hij uit het toestel komt. Deze uitleg gaat enkel over nabewerking.
        De workflow is gebaseerd op "Processing And Saving The Photos For Web" dat te vinden is op Juza Nature Photography en wordt uitgevoerd in photoshop.
        Ik gebruik photoshop CS4 met windows als besturingssysteem dus ik weet niet of dit voor Mac of voor een andere versie van photoshop hetzelfde is, maar veel zal het waarschijnlijk niet schelen.

        Stap 1 - afbeelding 1ste keer verkleinen

        Bij menu Afbeelding - Afbeeldingsgrootte selecteren dan krijg je onderstaand venster waar je de gegevens die erin ingevuld staan bij pixelafmetingen gewoon overneemt en de onderste drie vakjes aanvinkt.
        Van documentgrootte hoef je je niets aan te trekken. Onderaan wel voor Bicubisch kiezen!!!





        Stap 2 - eerste verscherping

        Bij menu Filter - Verscherpen - Slim Verscherpen selecteren om tot het volgende venster te komen, de gegevens invullen en op OK drukken.



        Stap 3 - afbeelding 2de maal verkleinen

        Bij menu Afbeelding - Afbeeldingsgrootte selecteren met volgend venster als resultaat, opnieuw de gegevens bij pixelafmetingen overnemen, de rest als in stap1.



        Stap 4 - tweede en laatste verscherping

        Bij menu Filter - Verscherpen - Slim Verscherpen selecteren om tot het volgende venster te komen, de gegevens invullen en op OK drukken.





        Na deze stap heb je je foto met de juiste afmeting en goed verscherpt.
        Bij slim verscherpen kan je wat met het percentage spelen mocht je denken dat de foto teveel verscherpt is maar ik verander heel zelden iets aan de instellingen die ik hier weergegeven heb.
        Meestal is het bestand dan nog te groot om op het web te zetten dus wordt de foto nog via lightroom-bestand exporteren omgezet naar een jpeg bestand van max 500kB.

        Ik heb de procedure in photoshop onder handelingen opgeslagen, op die manier heb ik met één druk op de knop mijn foto verscherpt.
        Als ik een foto in verticaal formaat heb, draai ik de foto 90° naar links, voer de handelingen uit en draai daarna de foto 90° naar rechts.

        Veel plezier ermee


        EDIT : voor mensen die niet met lightroom werken kan je in Photoshop ook kiezen voor Opslaan voor web en apparaten onder menu Bestand

        Dit zijn de instellingen die ik dan zou gebruiken.

        Last edited by mortierke; 29 november 2017, 20:23.
        vriendelijke groeten, Kurt
        Mijn foto's
        Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

        Comment


        • #5
          Re: Foto's klaarmaken voor forum

          Je afbeeldingen zijn niet zichtbaar, mortierke! 't Is blijkbaar weer een probleem met Dropbox.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Foto's klaarmaken voor forum

            Kurt, als je een link aanmaakt in Dropbox dan moet je achteraan de 0 veranderen in 1 om die zichtbaar te plaatsen.
            Maar ha u ook geen handleiding gemaakt om in PS een foto klaar te maken voor het web?
            Ben de laatste tijd ook een beetje op de sukkel met mijn instellingen om mijn foto's behoorlijk op het forum te krijgen.
            Op mijn Pc zien ze er gelikt uit maar hier op BD zijn ze heel wat minder.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's klaarmaken voor forum

              Alvast een grote dank!!
              Ik neem kritiek als lessen - Nikon D5000 18-200 Kitlens
              Mijn Foto's

              Comment


              • #8
                Re: Foto's klaarmaken voor forum

                Het zou ondertussen hopelijk moeten gelukt zijn om de foto's zichtbaar te maken.
                Dropbox had blijkbaar wat kuren...
                vriendelijke groeten, Kurt
                Mijn foto's
                Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's klaarmaken voor forum

                  Dank je, mortierke. Ik ben echt niet zeker hoelang je afbeeldingen zichtbaar gaan zijn. Dropbox is ons weer 'een toer aan het lappen', zoals ze bij ons zeggen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment

                  Working...
                  X