Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

    Hallo allemaal, eens een vraagje,
    heb momenteel een Nikon D600 met daarbij de holy trinity en een 1.4 50 mm lens.
    Nu betrap ik me erop dat ik haast nooit meer al die zaken meesleur... ik heb een galaxy s8 die verdraaid mooie kiekjes maakt, en ook nog een Sony Compact camera.
    Ik ben op zoek naar mensen die hun hoogwaardig materiaal hebben ingeruild voor een compacte bridge camera, zoals nu de dsx rx 10 mark 4 van Sony, en wat hun bevindingen daaromtrent zijn.
    Ik denk mijn body en 24-70 te behouden, alsook de 50 mm, maar door fel under-use mijn tele en breedhoek weg te doen. Een vervanger zou dan een compacte camera zijn die ik OVERAL ga meenemen. Een compacte camera waar ik gevorderd mee kan werken snap je.
    Comment welcome!

  • #2
    Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

    Hallo,

    IK heb ook een hele reeks Nikons en sinds deze zomer ook de Olympus E-M10MkII.
    Zet daar de 14-42mm kitlens op en je hebt een heel compacte camera met toch alle mogelijkheden die je wil (of de Olympus 14-150mm = 28-300FF).
    De Sony RX10-reeks is ook niet zo "compact" maar heeft wel een vaste lens met een mooi bereik.
    Ik ben in elk geval héél tevreden van de Olympus.
    Daarnaast heb ik ook nog de Sony A6000 + Sony 18-200mm, en die is toch veel meer "bulky" dan de Olympus met 14-150mm lens ...

    Succes in je zoektocht.
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

      Ik heb twee dslr bodies en een set lenzen, fx en dx.
      Heb deze zomer een Fuji X100F gekocht om mee te nemen op reis en uitstapjes.
      De beeldkwaliteit is fenomenaal en de Fuji heeft ook een zeer goede hybride zoeker, plus alle functies die je ook op een dslr vindt.
      Ik miste echter de ergonomie van mijn Nikon bodies, zo’n compact werkt gewoon niet zo handig. Ik kijk ook graag door de lens en niet op een schermpje.
      Ik zou er niet verbaasd van zijn dat mijn Fuji binnenkort op de tweedehands markt belandt wegens niet genoeg gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

        Ik lees hier al jaren de verzuchtingen naar lichter materiaal.
        Alhoewel de zgn systeemcamera's er erg op vooruit zijn gegaan denk ik niet dat ze voor alle werk goed zijn.
        Vooral de AF is niet te vergelijken met de betere DSLR (BIF en mijn kleinkinderen krijg ik er niet scherp mee op).

        Omdat ik het een verspilling vind om de haverklap van merk te veranderen (het is algemeen geweten dat de kwaliteit van Canon fel achterloopt bij de concurrentie ) heb ik een goedkope Canon M10 bijgekocht.
        Voordeel is dat het door de APS-C sensor dezelfde beeldkwaliteit heeft als mijn 7DII en ik in hetzelfde systeem blijf (alhoewel ik in de praktijk alleen de 10-22 UWA er op zet).
        Ik gebruik beide naast mekaar.
        Het prettigst is deze camera met het 22mm f:2 pancake lensje, sublieme beeldkwaliteit en zeer compact.

        Maar dikwijls zijn lenzen voor deze camera's nauwelijks of niet kleiner en lichter dan voor een DSLR, waar is de winst ?

        Ondertussen heeft Canon ook "betere" modellen in deze reeks uitgebracht maar die kosten dan weer zoveel als een DSLR .
        Last edited by palombian; 27 november 2017, 20:11.

        Comment


        • #5
          Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

          Er is hier reeds uitvoerig gedebatteerd oa. over de Sony DSC RX10 III en IV.
          Ik heb sedert een klein half jaar de RX10 III (komende van Canon 60D) en de Sony is de beste koop die ik de laatste 40 jaar gedaan heb op gebied van fotografie.
          Superklein en licht is hij niet, maar je hebt 'alles' bij in één toestel, en daar was het mij om te doen. De instellingen zijn oneindig.

          En ik zie, ondanks de kleinere sensor, geen verschil in kwaliteit van foto's genomen met m'n 60D.
          Die 60D was ook geen FF zullen sommigen misschien gaan zeggen, maar dan replikeer ik met het feit dat ik zelden tot nooit heel grote afdrukken laat maken van mijn foto's. En toch heb ik een paar 50 x 70 cm formaten aan de muur die er best mogen zijn, ondanks het feit dat de foto niet met een FF werd gemaakt.

          Waar het mij vooral om te doen was, gedaan met de zware fototas aan de schouder . Maar daar kiest eenieder zelf voor.

          Voor mij is en blijft fotografie een hobby, want ik ken er ook die tot tien keer terug gaan naar dezelfde plaats om één bepaalde foto in ideale lichtomstandigheden enz te maken... dat noem ik dan geen hobby meer, maar daar gebruik ik dan een ander woord voor, als manie of obsessie . Maar ieder zijn manier van het beoefenen van zijn of haar hobby zeker.
          Last edited by Guest17; 28 november 2017, 08:36.

          Comment


          • #6
            Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Ik heb sedert een klein half jaar de RX10 III (komende van Canon 60D) en de Sony is de beste koop die ik de laatste 40 jaar gedaan heb op gebied van fotografie.
            Superklein en licht is hij niet, maar je hebt 'alles' bij in één toestel, en daar was het mij om te doen. De instellingen zijn oneindig.
            En ik zie, ondanks de kleinere sensor, geen verschil in kwaliteit van foto's genomen met m'n 60D.
            Zelfde verhaal bij mij, ben ook van een 60D (icm 17-55 + 70-200) overgestapt naar een RX10 m3 en een RX100 m4 met dezelfde sensor voor ultraportability.
            Heel soms zie ik wel wat verschil in kwaliteit maar in 90% van de gevallen echt niet hoor. Techniek staat niet stil he.
            Beklaag mij de overstap nog steeds niet.

            Comment


            • #7
              Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Superklein en licht is hij niet, maar je hebt 'alles' bij in één toestel, en daar was het mij om te doen. De instellingen zijn oneindig.
              1,1Kg is inderdaad al redelijk zwaar maar dan heb je natuurlijk wel een vette lens erop...Lukt macro hiermee?

              Ik weet ondertussen dat jij heel veel landschapfotografie doet en merk je daar niet veel verschil op, vooral in donkere omstandigheden?

              Comment


              • #8
                Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

                DSLR's zijn uiteindelijk ten dode opgeschreven. Heel die mechanismen waren vroeger nuttig ten tijde van het zogezegde analoge tijdperk - maar met digitaal nu maakt dat géén zin meer.
                De body's zijn daardoor véél te zwaar (spiegelhuizen/pentaprisma's/batterij (packs)) en doordat er enorme technische kunstgrepen nodig zijn (oa. IF en retrofocus design) - zeker voor de groothoekobjectieven - zijn deze met al dat glas ook véél te zwaar.
                Kijk maar naar de optische constructie van een smartphone objectief (geen retrofocus) en een DSLR 14mm groothoek ....


                Ik denk dat de markt gaat polariseren naar high-end smartphones enerzijds en systeem camera's anderszijds.
                Ik zie het segment van de point-and-shoot en de standaard DSLR en uiteindelijk alle DSLR's op termijn verdwijnen. Tevens termonologie als crop en FF wat nogalmeer.

                YMMV

                Aan de TS: Vergeet dan ook niet je nick te laten veranderen :-D
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  DSLR's zijn uiteindelijk ten dode opgeschreven.
                  ik geloof dit ook, maar dan wel voor een amateur zoals ik. Ikzelf wil mijn D600 bijhouden met de 24-70 en de 50 mm 1.4 zie je. Daar ga ik dingen mee kunnen blijven doen denk ik die ik niet gemakkelijk met een bridge camera ga kunnen doen, vb bokeh enz...

                  Ik merk zelf dat ik meer "mooie on the spot momenten -foto's" maak, zelfs met mijn galaxy s8. De reden van die mooie foto is gewoonweg dat ik de S8 bijheb op DAT specifiek moment zie je. Het iets portable bijhebben maakt de foto, en niet zozeer de superkunsten van de full frame DSLR. Die zou op dat moment wg meerwaarde hebben.

                  thanks already for your inputs

                  Comment


                  • #10
                    Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

                    Ik ken er verschillende die erg teleurgesteld waren in de gewichtswinst die ze hadden met zowel de Fuji x-t2 als met de Sony A7R, die toestellen zijn een 150g a 250g lichter dan een D750 en bij de lenzen is al helemaal geen gewichtswinst te boeken. Dat beetje winst dat die toestellen dan hebben verloren ze terug doordat ze dubbel of meer dan het dubbel aan batterijen moet mee genomen worden. OK dit zijn FF toestellen maar ook in de aspc klasse het verschil vaak niet zo groot ga maar eens vergelijken met een D5200. En je moet ook rekening houden met de gewichtsverdeling met een lens op het toestel en het ergonomische voordeel van een toestel dat stevig in de hand licht ivm stabiliteit.
                    Gewicht is naar mijn mening dus de grootste drogreden om over te schakelen naar een systeemcamera.

                    Comment


                    • #11
                      Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Voor mij is en blijft fotografie een hobby, want ik ken er ook die tot tien keer terug gaan naar dezelfde plaats om één bepaalde foto in ideale lichtomstandigheden enz te maken... dat noem ik dan geen hobby meer, maar daar gebruik ik dan een ander woord voor, als manie of obsessie . Maar ieder zijn manier van het beoefenen van zijn of haar hobby zeker.
                      Zou het niet beter omschreven worden als perfectionisme Ivan ?
                      Manie of obsessie komt heel negatief over vind ik.
                      Ik reken mezelf namelijk ook bij die groep, een foto van een plaats of onderwerp kan altijd beter volgens mij.
                      Zodoende keer ik ook verschillende keren terug naar dezelfde plaats met andere lichtomstandigheden.
                      Maar daarentegen heb ik ook vakantiekiekjes waarbij de perfectie geen rol speelt en enkel de herinnering eraan van belang is.

                      Kwestie van niet of wel DSLR, dat is een discussie die hier al tien jaar verder gaat.
                      Degene die dachten dat de DSLR ondertussen al zou vervangen geweest zijn, tjah die zitten ernaast hé
                      Voorlopig kan er weinig kwalitatief tippen aan een goede FF DSLR, op klein formaat zoals hier op het net maakt dat niet uit natuurlijk.
                      Maar als je echt de opname gaat uitvergroten op 100% zie je toch het gemis aan detail, de veel mindere DR, enz ...
                      Is dat voor iedereen belangrijk, neen uiteraard niet maar mss wel voor een bepaalde groep, en ja daar zijn we dan weer bij de perfectionisten ;-)
                      Zelf ben ik ook zinnes om mij een lichter toestel bij aan te kopen, dit omdat ik enkel met Canon 1Dx toestellen zit en voor het wandelen i.c.m. landschapsfotografie zou een 5D best interessant kunnen zijn.

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Zou het niet beter omschreven worden als perfectionisme Ivan ?
                        Manie of obsessie komt heel negatief over vind ik.
                        Ik reken mezelf namelijk ook bij die groep, een foto van een plaats of onderwerp kan altijd beter volgens mij.
                        Zodoende keer ik ook verschillende keren terug naar dezelfde plaats met andere lichtomstandigheden.
                        Maar daarentegen heb ik ook vakantiekiekjes waarbij de perfectie geen rol speelt en enkel de herinnering eraan van belang is.

                        Kwestie van niet of wel DSLR, dat is een discussie die hier al tien jaar verder gaat.
                        Degene die dachten dat de DSLR ondertussen al zou vervangen geweest zijn, tjah die zitten ernaast hé
                        Voorlopig kan er weinig kwalitatief tippen aan een goede FF DSLR, op klein formaat zoals hier op het net maakt dat niet uit natuurlijk.
                        Maar als je echt de opname gaat uitvergroten op 100% zie je toch het gemis aan detail, de veel mindere DR, enz ...
                        Is dat voor iedereen belangrijk, neen uiteraard niet maar mss wel voor een bepaalde groep, en ja daar zijn we dan weer bij de perfectionisten ;-)
                        Zelf ben ik ook zinnes om mij een lichter toestel bij aan te kopen, dit omdat ik enkel met Canon 1Dx toestellen zit en voor het wandelen i.c.m. landschapsfotografie zou een 5D best interessant kunnen zijn.

                        grts
                        Sieg
                        Goh ja Sieg, de één noemt het zus de ander noemt het zo hé. Dat zijn de woorden die me te binnen schieten wanneer ik sommigen bezig zie.
                        Maar wie was ook al weer die be(ge)kende fotograaf die zei "Wanneer ik de perfecte foto maak dan stop ik" ????
                        Maar akkoord, er is ook een streven naar...

                        Maar soms heb ik toch medelijden wanneer ik een koppel zie waarvan één van beide een strever naar de perfecte foto is. Dan zie je die strever minutenlang aan het werk om die foto toch maar zo mooi mogelijk te kunnen maken, terwijl de partner ergens in de nabijheid op een bankje (in het beste geval) zich steendood zit te vervelen.
                        Ze trekken er dan best alleen op uit misschien die strevers, dat kan ook natuurlijk.
                        Maar ik vraag me dan af hoe lang zal dat duren, dat naast elkaar leven...

                        Wij zijn nog van de oude stempel, zo van samen uit, samen thuis. Wij gaan fietsen, wandelen, op reis enz, SAMEN en ik neem hier en daar een foto.
                        Mijn wederhelft moet nooit wachten omdat ik een foto wil nemen, en worden die dan snapshots genoemd... so what.
                        Ik ben één keer 7 dagen alleen op fotojacht geweest in het buitenland en ik heb me stierlijk verveeld, gelukkig was het maar een weekje.

                        Maar misschien is het wel net door die ouderwetse manier van samenleven dat wij het reeds 47 jaar met elkaar uithouden . En we gaan het lekker ouderwets houden.
                        Je hoort hier en daar dat men z'n partner moet loslaten, beetje elk zijn gang gaan... maar in mijn ogen zijn de massa's echtscheidingen daar het gevolg van (maar dat is voer voor een maatschappelijk discussie, die hier niet mag).

                        Maar nogmaals, elk diertje zijn pleziertje zeker.

                        Ps Maar het gaat nu niet meer over de DSC RX, daarom is dit het laatste wat ik er over schrijf .
                        Last edited by Guest17; 28 november 2017, 15:29.

                        Comment


                        • #13
                          Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

                          Hoi,
                          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                          DSLR's zijn uiteindelijk ten dode opgeschreven...
                          Zulke geluiden heb ik ook gehoord over onze kernenergie en verbrandingsmotoren... 15 à 20 jaar terug...
                          Helaas moeten we nog behoorlijk lang verder met kernenergie en echte verbrandingsmotoren moeten een monumentenstatus krijgen...
                          Ik denk dat ík dat niet meer meemaak... ik heb nog een jaar of 25 à 30 gepland.

                          Met goed weer, zeg goed licht situaties, kunnen bijna alle toestellen best deftige plaatjes trekken.
                          Maar owee, als het een pietsie minder wordt... dan leggen 't al die moderne snufjes het een voor een af.
                          Die "ouwe" spiegeldoos blijft dan gewoon maar doorgaan... (met dezelfde batterij, overigens).
                          Zoals heer JaJa, ben ik ook een slordige 2,5 à 3 jaar naar een systeemcamera omgeschakeld, maar inmiddels weer bijna 3 jaar terug naar zo'n "ouwe" spiegeldoos.
                          Sinds bijna 1,5 maand nu een toppertje van firma N.
                          Een beste topper...

                          In een "slecht" geval, neem ik misschien 500 tot 800 gram meer mee.
                          Ik zelf ben de laatste 10 jaar een kilootje of 6,5 gegroeid door een heerlijke bourgondische levensstijl.
                          Dan moet ik mijn materiaal niet de schuld willen geven dat het er niet gemakkelijker op wordt...
                          (maar ik ben weer een beetje aan het sporten dus, komt goed.)

                          Comment


                          • #14
                            Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

                            Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                            Met goed weer, zeg goed licht situaties, kunnen bijna alle toestellen best deftige plaatjes trekken.
                            Maar owee, als het een pietsie minder wordt... dan leggen 't al die moderne snufjes het een voor een af.
                            Die "ouwe" spiegeldoos blijft dan gewoon maar doorgaan... (met dezelfde batterij, overigens).
                            Zoals heer JaJa, ben ik ook een slordige 2,5 à 3 jaar naar een systeemcamera omgeschakeld, maar inmiddels weer bijna 3 jaar terug naar zo'n "ouwe" spiegeldoos.
                            Sinds bijna 1,5 maand nu een toppertje van firma N.
                            Een beste topper...
                            Sony's replacement for the A7R II achieves new heights in our tests, becoming the highest scoring full-frame mirrorless camera to date

                            Comment


                            • #15
                              Re: weg van het gesleur.... dsc rx10-mark 4 Sony?

                              Jason Lanier heeft met de RX10II zonet een fotoshoot gedaan.

                              Zeker de RX10IV is een toestel waar je heel wat mee kunt. Zelfs sport en actie kan die aan.
                              Zolang je de ISO laag houdt mag je best gaan pixelpeepen, liefst ISO100/200. Vanaf ISO400 begint de ruis de details weg te nemen.
                              Ik gebruik de RX100IV samen met de 6D voor urbex. En dankzij de F2.8 lens (F1.8 op 24mm)kan die prima overweg met de meestal slechte lichtomstandigheden bij die oude gebouwen. Bij mij staat de auto ISO op max ISO1600, dat vind ik nog aanvaardbaar.
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X